Till höger en lite längre video om stationens historia
Fast monterad sektion - 2 250*400 mm
Sektionen var den allra första delen som byggdes till anläggningen och den enda del som är kvar av de delar som byggdes i början..Det är en modell av stationsområdet som det såg ut från bron över Svartån fram till stationshuset, vid tiden runt 1990 när persontågstrafiken mot Ramnäs, Fagersta och Ludvika flyttades till Bergslagspendelns nya sträckning via Kolbäck. Godstrafiken fortsatte fram till slutet av 90-talet varefter rälsen revs upp i början på 2000-talet.
Sektionen är relativt lång, tung och otymplig och har eget gränssnitt vid sektionsskarvarna.Den sitter numera fast monterad i tågrummet, men var en uppskattad del i de första utställningsbananorna mellan 2001 och 2005.
Övriga fakta
Mått totalt: 2 250*400 mm | |||
Sektionen påbörjades | 1995-1996 | Byggdes klar med landskap 2001 | |
Del i utställningsbanan | - Nej |
En av de sista motorvagnarna som passerar stationen på linjen Tillberga - Ramnäs
Sista persontåget stannade vid stationen 1967. Därefter passerade persontågen
utan att stanna vid stationen fram till 1991. Det här är ett av de sista tågen som passerade förbi stationen innnan trafiken flyttades.
Här är samma tillfälle återskapat i modell
Modellbilder
Transporter till och från Metallverkens verkstäder vid Västra Verken växlades vid statioen
Under senare delen av 80-talet blandades trafiken mellan VL:s moderna
blåvita motorvagnar och de gamla trotjänarna från TGOJ.
Stationsbyggnaden är numera privatbostad.
På modellen fortfarande blekgul, men förebilden är lite ombyggd och vitmålad.
X2000 passerade aldrig Skultuna station