Back to Top

Engelsfors Drambo Modelljärnväg

En mellansvensk modelljärnväg i skala N

English pages .

.

.

Till höger en lite längre video om stationens historia

Fast monterad sektion  -  2 250*400 mm

Sektionen var den allra första delen som byggdes till anläggningen och den enda del som är kvar av de delar som byggdes i början..Det är en modell av stationsområdet som det såg ut från bron över Svartån fram till stationshuset, vid tiden runt 1990 när persontågstrafiken mot Ramnäs, Fagersta och Ludvika flyttades till Bergslagspendelns nya sträckning via Kolbäck. Godstrafiken fortsatte fram till slutet av 90-talet varefter rälsen revs upp i början på 2000-talet.

Sektionen är relativt lång, tung och otymplig och har eget gränssnitt vid sektionsskarvarna.Den sitter numera fast monterad i tågrummet, men var en uppskattad del i de första utställningsbananorna mellan 2001 och 2005.



Övriga fakta

Mått totalt: 2 250*400 mm




Sektionen påbörjades

   1995-1996

Byggdes klar med landskap 2001


Del i utställningsbanan

- Nej




En av de sista motorvagnarna som passerar stationen på linjen Tillberga - Ramnäs

.Sista persontåget stannade vid stationen 1967. Därefter passerade persontågen

utan att stanna vid stationen fram till 1991. Det här är ett av de sista tågen som passerade förbi stationen innnan trafiken flyttades.

.

Här är samma tillfälle återskapat i modell


Modellbilder

.Transporter till och från Metallverkens verkstäder vid Västra Verken växlades vid statioen

.Under senare delen av 80-talet blandades trafiken mellan VL:s moderna

blåvita motorvagnar och de gamla trotjänarna från TGOJ.

.På modellen har jag återskapat det vattentorn som revs i början av 70-talet

.Godsmagasinet

...




.Paus vid fällda bommar

.   Problem med bredbandet, många kockar..........

.Stationsbyggnaden är numera privatbostad.

På modellen fortfarande blekgul, men förebilden är lite ombyggd och vitmålad.

. Tråkig händelse i samband med transport av sektionen från en mässa.

.X2000 passerade aldrig Skultuna station

.Inte SJ 3000 heller, men på modellen går det ju bra.

.Traktorleverans som den skulle kunna ha sett ut i början av 60-talet.