Etapp 2 - Gubbfallet, en dubbelsektion i en glömd avkrok
- Stommar och grundformer
Spåren och banvallen har avsiktligt legat löst fixerade för att hålla bandelen körbar tills det var dags att börja bygga landskap.
För att anpassa sektionen mot den kommande nya spårdragningen runt Gubbagropen behöver både spårläggningen och den sneda gaveländen ändras
Här har den gamla vinklade gaveländen kapats för att ersättas av en vinkelrät gavel med ny profil.
Stommarna är tunna lättviktsstommar uppbyggda runt en bärande mark-isoleringsskiva med långsidor av 7 mm plywood och gavelprofiler av 18 mm virke.
Sektionerna följer ingen standard utan är byggda för att precis passa in i källarbanans geometri.
Men dom här smidiga sektionerna skulle ju också kunna vara trevliga att ha med på modulträffar som alternativ till tunga skrymmande stationssektioner.
För att lösa detta tänker jag bygga ett par korta, lösa adaptersektioner med Fremo-snitt
En enkel men stabil 15 centimeter bred stomme av återanvända brädbitar från en nyss skrotad hörnsektion
Provmonterad.
Skall troligtvis komplettera lite senare med ett par triangelytor mot huvudsektionen för att ge en lite mjukare övergång mot adaptersektionen.
Nu fortsätter istället pusslandet med samlade spillbitar av markskiva för att lägga banvall och övre nivå på markytorna
23-07-01
Landskapet kompletterat med ytterligare styrofoamremsor och får några omgångar spackling med Husfix för att jämna ut skarvar och kantiga avsnitt.
23-07-04
Ett par regniga dagar gjorde att arbetet gick framåt en hel del.
Plantering av hållare till linjestolparna är klar, men syns knappt på bilden.Groparna till byggnaderna är "grävda", landskapet grundmålat och rälssidorna målade med rostbrunt.
Forts. följer ..........