.
Det är i det här hörnet bryggsektionen ska länka över mellan Drambo och Gubbagropen.
Just nu står det en tillfälligt uppställd sektion för att fylla ut utrymmet på bänken.
Till grensektionen har jag återanvänt tre av fyra gavelsidor som stomme till den bantade sektionen.
.
Bryggsektionen som ska fungera som bro över till Gubbagropen byggs så simpel som möjligt.Här behöver jag inte följa några standarder.
.
Huvudsaken är att den kommer att passa i öppningen mellan delarna.Den ska kompletteras med en sarg på den närmaste sidan där spåren kommer att gå nära kanten.
Sektionen övertar namnet Ryggkröken från den tidigare bryggsektionen.
.
Anpassning mot närliggande sektion.
Det här blir ju en ny intern skarv så här kan jag "gräva" fram en rak fortsättning vid den tidigare vägkröken pålägre nivå än sektinsöverkant.
.
Huvudnumret vid spårläggningen blir den dubbla korsningsväxeln som blir navet i trafikfördelningen.
Dragningen av spåren får utgå från växelns placering
.
Rälsläggning påbörjad.
Börjar med dubbelspårsanslutningen mot Drambo och fortsätter med den raka utfartslinjen.
Arbetet får göras med sektionerna nedplockade till arbetsbänken då det blev för trångt med sektionerna på plats.
.
Några av arbetsverktygen
.
Båda sektionerna på rygg när kabeldragning och elektronik kommit på plats
.
Närbild på installationen med produkter från Möllhem
Överst ett elkort som levererar 5V till Serverdekoder 5.
Längst ner de två servon som hanterar korsningsväxeln
.
Tillbaka med sektionerna på plats igen så att rälsläggningen synkar mot båda sidor.
.
Anslutningen mot stora kurvan runt Gubbagropen.
Stickspåren i vänsterkant är industrispåret från Skultuna station till Kärlverkstaden vid det som skarepresentera Gränges industrier vid Östra verken
.
Infarten mot Drambo station
.
Första tåget över ravinen är ett arbetståg
.
Nu schaktas för kommande landskapsbygge
Nov-dec 2024 - Ideér, uppslag och påbörjande av landskapsbygget
Så här har jag tänkt att huvuddragen ska bli på de här två sektionerna.
- I förgrunden en antydd del av verkstäderna vid Östa verken i Skultuna
- Det lilla dioramat med vårt hus (som byggdes som en av flera arbetarbostäder samtidigt som verkstäderna)
- En rad med tjänstebostäder i form av kedjehus (med förebild från Bomhusområdet i Gävle)
.
Nu får äntligen industrispåret på Skultunasektionen efter drygt 20 år sin förlängning till Östra verken
Även om det bara är en avskalad del av verkstadsområdet som fick plats på sektionen
Här kommer ett par 40-talsbilder från det då nybyggda verkstadsområdet som inspirerat till utformningen av de nya sektionerna.
Bilderna kommer ur Skultuna Hembygdsförenings digra fotoarkiv.
Verkens första lokomotor, inköpt 1946 från SJ,
med en last av lagertankar från plåtverkstan
Lastning med hjälp av travers i plåtverkstan.
Inför bygget av byggnaden med den öppna sidan gjorde jag en idéskiss
Inredningen blir av betydligt modernare snitt jämfört med 40-talsbilden
Skultunaverkens sista lokomotor , köpt på 70-talet sköter växlingen under en lite modernare typ av travers .
Originaltraversen tror jag skulle bli alltför komplicerad att tillverka som modell
Bygget av första verkstadsbyggnaden blev ett kartongbygge med stomme av 2 mm kartong.
På grund av utrymmesbristen blir det en “bakvänd” lågreliefbyggnad med insyn från sektionskanten.
- Väggarnas utsida kläs med hemritade tegelark utskrivna på fotopapper.
- Traversen och takbalkarna har skrivits ut med 3D-skrivare,
- Taket är tillverkat på samma sätt som väggarna och ska senare kompletteras med en lanternin för ljusinsläppet.
Modellbild från insidan av verkstan med den nya traversen
(än så länge utan lyftvajrar)
Juldagspyssel 2024 med Minou och Elma
Förberedelser - byggsatser till kedjehusraden
Lite hjälp på traven
Och så är pysslet igång
Två nöjda byggare med var sin modell av det egna huset i Gävle
Bygget fortsätter på egen hand
och snart står en husrad på plats vid det pågående bygget
Sportlovspyssel i februari -- Nu är det dags för grönska på dioramat
Lite lim för bättre fäste
"Mossan" strösslas på
Och så toppdressing med statisk gräs
-
Dioramat klart att placeras på sektionen
Hela dioramat
Gatusidan
En studsmatta gick att klämma in på den trånga baksidan.
Aktuell byggstatus i mars 2025
Dioramat på plats på Hemmplanssektionen