Det nedgångna stationsområdet med det lilla stationshuset med förebild från Virsbo matchade inte riktigt storleken på den tänkta bruksorten Drambo bruk.Det framkom tydligt när jag kontaktades av representanter från näringsliv, kommunstyrelsen i Drambo och Överstyrelsen för modulsamverkan som ville diskutera lämpliga åtgärdspaket.
Steg 1 innehöll åtgärder för att bygga om stationsområdet med bl.a ett betydligt större, mer ståndsmässigt stationshus samt anläggandet av en mindre järnvägspark.Det blev en kartongmodell av stationshuset som tidigare stått vid den numera nedlagda stationen i Krampen längs linjen Frövi-FagerstaLäs mer om husbygget
När detta var klart påpekades det att bangården var lite väl kort och bara kunde trafikeras av lokaltrafikens motorvagnar och inte ta emot persontåg med fler än fyra vagnar, men den tillgängliga hyllängden skulle inte tillåta någon förlängning
I samband med att banan varit nedmonterad under 2022 såg jag plötsligt att det inte alls var omöjligt. Den gula sektionen till höger var ju än så länge bara tillfälligt spårsatt och utan landskap.
Genom att förenkla och lägga om spårplanen med en tvärare utgångskurva skulle sektionen kunna kortas av och en ny mellansektion på c:a 35 centimer skjutas in mitt i den tvådelade Drambosektionen.Det skulle ge en möjlighet att ta emot tåg med 6-7 vagnar.
Läs om den utdragna historien -->