Gubbagropen - Etapp 3 - Ny spårdragning runt gropen
- Ändring av prelimimär spårplan
uppdaterad 23-06-14
Sedan mittenbenet på anläggningen sattes upp 2014 har linjerna runt gubbagropen gått på temporära fundament för att göra hela anläggningen körbar och få möjlighet till rundkörning över Drambo Bruk via brosektionen i nederkant.
Planen behöver nu anpassas till de förändringar som kommer att göras i Gubbagropen.Planen har haft en del trafikbegränsningar:
- Från spår 1 vid Skultuna station kan man inte växla över till den blå linjen
- Industrispåret ner till höger blev bara ett kort stickspår utan funktion.
Det är bra att ta god tid på sig när man ritar spårplaner och låta förslagen ligga till sig.
Det här är första uppslaget från i höstas.
- Ett nytt industrispår drogs ner till verkstan
- Lutningen blir rätt kraftig i kurvan ner för att komma under huvudlinjerna
- Även de dubbla uppställningsspåren skulle hamna i lutning, inte så bra.
Efter att förslaget fått ligga och mogna över vintern gjordes några justeringar.
- Gubbfallets sektioner har fått vinkelräta gavlar
och huvudlinjen har dragits parallellt med anläggningen kant.
- Industrispåret har här dragits till ett nytt, bara delvis synligt, verkstadsområde på brosektionen och på det viset kunnat läggas med minimal lutning på samma plan som huvudlinjen
- Det blev också mer förebildslikt då industrispåret vid Skultuna station faktiskt ansluter till ett verksstadsområde öster om stationen och inte till de gamla verkstäderna.
- Här blev det också plats för modellen av det lilla lokstallet från Ramnäs.
Nästa steg är att börja riva de gamla tillfälliga fundamenten och sedan bygga nytt.