2024-10-12
Lite av ett evighetsprojekt för min del............
- Variant 1 byggdes 2011
- 2 modeller byggdes från egenritade etsplåtar, men blev rätt svårbyggd då nosen fick modelleras med lera.
- Onödigt skrymmande tilltrasslat paket för färdbelysning och de fast kopplade vagnarna gjorde modellerna ohanterliga
- Försökte dessutom med korglutning, och visst lutade vagnarna men mest slumpvis åt olika håll
- Variant 2 byggdes 2023.
- Prototypmodell inför fortsatt utveckling med 3D-utskrivna karosser och underreden.
- Modellen blev betydligt bättre och mer lätthanterlig med kulisskoppel med ledande magnetkoppel,
- Variant 2.1 är nu under utveckling under 2024/2025
- Detaljförbättringar på underreden och karosser. Ska också förberedas för växlande färdbelysning.
Ett gråmålat X2000 i Nässjö 2021
Nya revisionen påbörjades 2022 - Här ett X2000 med grå keps i Nässjö 2024
Tillverkningsår: 1990-1997
Revision med grå målning: 2005-2007
Revision med mörkgrå "keps": 2022-->
Tillverkare: ABB / Kalmar verkstad
längd: 17,5 m Hjulbas: 2,9 + 9,5 m
Mellanvagnar
Längd: 25 m Hjulbas: 2,9 + 17,7 m
Manövervagn
Längd: 22,5 m Hjulbas: 2,9 + 14,5 m
Längd 7-vagnarståg: 165 m
Längd 5-vagnarståg: 115 m
Byggt antal: Lok och manövervagnar 43 st
STH: 200 km/h
Modell i skala N 1:160
Tillverkningsår: 2023
Drivning:
Tomytec TM-17 i manövervagnen
Underreden
Egna 3D-utskrivna
Egna 3D-utskrivna boggier med hjulaxlar i mässing
Karosser:
Egna 3D-utskrivna
Digitalt/Analogt: Digitalt
Dekoder drivning: D&H
Dekoder belysning: ---
Längd 7-vagnarståg: 1 055 mm
Längd 5-vagnarståg: 735mm
2 modeller byggdes av den första varianten, en i originalmålning och en grå.
Båda är nu avställda p.g.a. hopplösa köregenskaper
En jämförelse mellan variant 1 närmast stationshuset och variant 2
Provtåget med lite ovanlig vagnsordning under körning på Höglandstpg i Nässjö
Andra änden på modellen
.
Byggbilder
Målade och klara 3D-utskrivna kåpor till prototypmodellen
Drivning och underreden
Underredena blir elektriskt sammankopplade med drivningen
som via de elektriskt ledande magnetkopplen får tillgång till strömupptaning från samtliga axlar
"Gropen" på lokets tak.
Pantografer från Sommerfeldt