|
Broar,
bropelare och vatten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-09 Bygge
av den långa stålbron
|
|
|
|
|
|
Förebilden
är denna stålbro över Kolbäcksån/Strömsholms kanal utanför
Fagersta.
Brons längd är i orginal c:a 110 meter och består av två
sektioner.
Den närmaste delen där farleden passerar under bron och en längre
och kraftigare sektion längst bort.
I modell
kommer bron att komprimeras lite grann för att få rum på anläggningen.
Den blir 55 cm lång, vilket skulle motsvara 88 meter i skala 1:1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron är en egen
etskonstruktion i 0,5 mm nysilver.
|
|
|
Mera detaljer om hur bron
är konstruerad och byggd finns finns
här .........
|
top |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
06-07-15
Bygge av den korta betongbron
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förebilden är denna järnvägsbro som finns vid västra infarten till Arboga.
Fotot taget den 21 februari 2006
Här går den över en väg, på anläggningen kommer den att korsa en mindre å istället. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fundamenten är tillskurna
direkt ur markskivan.
Brodelarna är skurna ur 1,5mm styrenplattor
|
|
|
|
|
|
|
|
Grundmålat.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Här är båda broarna
på plats för provkörning av rälsläge.
Det skulle så småningom visa sig att rälsläget inte alls var
godkänt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
06-10-30
Ibland blir det fel, då får man backa och börja om.
|
top |
|
|
|
|
|
Modulerna
fick sitt första elddop på Järnvägsmuseets moduldagar
under oktober.
Det mesta fungerade som det var tänkt, men med all tydlighet
visade sig ett problem som jag under de första proven
försökt att förringa.
Avsnittet hitom den högra bron på bilden nedan ställde till
problem. Modulskarven var inte helt OK och kurvan hade blivit
tvärare än vad jag tänkt från början. Förutom att många
vagnar (inte alla) gärna spårade ur i skarven var det
tvärstopp för Reginatågen.
Reginorna har jag byggt med rätt korta vagnsavstånd, så
korta att vagnarna hängde upp sig på varandra i det
skarpaste avsnittet av kurvan och när de sedan kom till den
slarviga skarven var det helt kört.
Reginorna är ju byggda för att köras på den här
banan..........
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det var nog bara att bita i det sura äpplet, kurvan måste
rätas och och för att göra det måste brofästet flyttas.
Inte så roligt när rälsen är fäst och brofästet är
utskuret i samma enhet som resten av "naturen".
Men att ha ett avsnitt som inte går att köra på är värre,
så till verket.......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
"Sprängningsarbeten i styrofoam-berget och husfixet
ordnar utrymme för rätningen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Brofästet flyttat två centimeter åt vänster. Skillnaden i
spårlägen syns tydligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Banarbetet från framsidan. Brofästet i någorlunda skick i
ny position.
Stensättningen av de nya sidomurarna går snabbt med skalpellen i det mjuka
materialet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
top |
|
Målning
av vattenytan aug-sept 2006
|
|
|
|
Börja med att lägga en slät skiva, masonit,
MDF-board eller liknande där vattnet skall vara. Ytan
spacklas och slipas för att bli riktigt slät.
Därefter kan landskapet formas, strandkanter och klippor läggas
på plats.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När
man är någorlunda nöjd med formen skall både landskap och
vattenytan grundmålas för att ge en bra grund till kommande
lager färg och landskapsmaterial.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
En
första toning för djupverkan har sedan gjorts med en lite
mörkare ton.
De djupa avsnitten kommer så småningom att bli näst intill
svarta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jag har använt
oljefärg eftersom jag föredrar långsamtorkande färg när ytorna
skall tonas. Penslar är en smal moddlare för att lägga på och tona
färgen och en extra mjuk moddlare för att efteråt släta
och jämna ut toningarna i den våta
oljefärgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ytan
lackas en första gång med vanlig blank trälack.
Innan jag
fortsätter med nästa färg och
lacklager skall ballasten ligga på plats
för att inte få ner alltför mycket lösgrus och skräp på den färdiga
vattenytan.
|
|
|
top |
|
|
|
|
2007-05-13
Sjömålning, fortsättning
|
|
|
|
|
|
|
Efter
ett halvår med andra markarbeten är det nu färdigt för att
börja måla.
Vattnets djup skapas genom att gradvis måla mörkare och mörkare färg.
Jag använder fortfarande oljefärg, men rör ut den i en
liten burk till en tunn halvtäckande lasur i trälacken
(lösningsmedelbaserad för oljefärgens skull).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vid strandkanten
fortsätter man ner under "vattenlinjen" med en sandliknande färg som ganska raskt tonas ned med brunt till riktigt brunsvart på de djupaste ställena.
På vissa ställen tonas färgen något med grönt eller blått för att ge en känsla av vatten. Vid klippor målar man med grått istället för den brungula färgen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När
lacken/färgen torkat slipas lätt för att få bort
eventuella dammkorn.
Efter varje färglager skall ett ofärgat lacklager läggas
på.
Här är andra toningslagret pålagt och lackat. (Elfenbenssvart
och brun umbra)
Eftersom den med lack utblandade färgen blir rätt tunn
täcker den inte underliggande
färglager. Detta är meningen då flammigheten och skiftningarna lyser igenom
och ger en bra djupeffekt.
|
|
|
|
|
Slipning,
lackning, slipning, lackning,......
|
|
|
|
|
|
|
Att
lacka ett vattendrag tar rätt lång tid och många lacklager
blir det.....
Mellan varje lackning skall det dessutom slipas och hur kul
är det?
Men det är viktigt för att få en vattenyta utan
dammknottror från underliggande lager.
Lager med färg slipas bara försiktigt så att inte färgen
slipas bort.
Lacklager slipas betydligt hårdare, allt med fint slippapper
320-600.
Vid slipning skall man inte bli skrämd av att allt blir
grått och randigt av slippappret.
Det ser riktigt hemskt ut men det är helt OK.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När
man sedan putsar med fuktad trasa kommer den blanka ytan
tillbaka och de gråa slipränderna kommer inte att synas
genom nästa lacklager.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tredje
toningslagret pålagt, nästan täckande i strömfåran,
tunnare mot strandkanterna.
En å har oftast rätt branta kanter så det behövs endast någon centimeters tonad kant utom där det skall vara lite långgrunt, där kan två till tre centimeter räcka för att få rätt utseende.
|
|
|
 |
|
|
Fjärde
lagret brunt /svart, nu räcker djupeffekten.
|
|
|
 |
|
|
Den
långgrunda strandkanten.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totalt
går det åt c:a tio (10) lacklager för att ge rätt effekt.
Till det sista lacklagret bör man använda en helt nyöppnad
lackburk och helt rena penslar för att få så lite skräp
som möjligt, då man ju inte kan slipa i det sista lagret.
Om ytan efter några år blivit matt, kan man bättra på med ett nytt lager lack.Det kan vara lite svårt om man även lagt växtlighet som vass och näckrosor på plats.
Inspiration har jag hämtat från boken Modelltåg 93 i Jens
Dahlströms artikel "Stilla flyter ån"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
top |
|
Till
nästa sida. Banvallsarbeten --->
|
|