|
|
|
|
Järnvägsbro
i stål. |
|
|
2008-08-27
|
|
|
 |
|
|
Förebilden är denna stålbro över Kolbäcksån/Strömsholms kanal
vid västra infarten till Fagersta central på linjen
Örebro-Frövi-Fagersta C.
Brons längd är i orginal c:a 110 meter och består av två sektioner.
En "högbyggd sektion, närmast där farleden passerar under bron och en längre och kraftigare sektion längst bort.
I modell kommer bron att komprimeras lite grann för att få rum på anläggningen.
Den blir 55 cm lång, vilket skulle motsvara 88 meter i skala 1:1.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
Bron
i modell, bropelaren är bara ett första försök för att hålla
bron på plats tills de tre riktiga bropelarna är klara. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
Modellen är framtagen som en egen etsplåt i 0,5 mm nysilver, vilket gör den verkligt stabil.
Här syns några av detaljerna till den lilla sektionen framför den delvis sammanbyggda långa sektionen. |
|
|
 |
|
|
Montering av
brospant |
|
|
Det är alltid lika spännande att se om måttsättningen för vikningar och urtag på etsplåten
blivit som man tänkt: Här stämde allt perfekt, delarna höll ihop även innan limning
|
|
|
 |
|
|
De två sektionerna under bygge tillsammans med den speciella bro-rälsen med extra breda och tätt placerade slipers.
Rälsen kommer från Micro Engineering och satsen innehåller även stödräler och
"gång-plankor" i plast som skall läggas ovanpå sliprarna. Avstånden mellan brons spant har jag anpassat så att de
passar till slipersavståndet på just denna rälstyp.
|
|
|
 |
|
|
Den fortfarande metallrena bron provas in på modulen.
Bron och rälsbiten är löstagbar för att lättare kunna måla sjön och brofundamenten.
De "pinnar" som sticker ut på sidorna är hållare till två gångbanor som finns längs brons båda sidor.
Till dessa gångbanor har jag även gjort etsade broräcken.Gångbanorna behöver sedan kompletteras med plankläggning i form av längsgående styrenstrips c:a 1*0,25 m, 4-5 stycken i bredd. |
|
|
|
|
|
Bron
grundmålades med sprayfärg på burk från Biltema.
Hobbyfärg, grundfärg grå - Fäster bra på metall.
|
|
|
 |
|
|
Nästa
steg var att smutsa ner insidorna och broräckena med rost och det
rödbruna dammet som kommer från tåg och räls.
|
|
|
 |
|
|
Brons utsidor är på förebilden
i lite bättre skick, men de skall ändå gås
över med en lätt
gulaktig väderbitning där rost och smuts runnit efter sidorna.
Efter denna målning lade jag på ytterligare en tunt
genomskinligt lager vitt för att få bron loite ljusare på
utsidan. |
|
|
|
|
|
Så här ser orginalet ut, med klotter och allt men modellen
kommer att vara helt klotterfri. |
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
Tillverkning
av gångbroarna längs brons sidor.
0,25*,05mm styrenstrips limmas som längsgående bräder i
längder anpassade till de två brodelarna. Vid broskarven har jag
lagt brädorna omlott.
Gångbroarnas brädor sammanfogas med tvärgående
"bräder" på undersidan.
Allt målas med en gråbrungrön färg för att efterlikna
impregnerade brädor.
Ett tunt lager vitt ovanpå förhöjer effekten av väderbitna
brädor.
|
|
|
 |
|
|
Gångbroarna
limmas längs båda sidorna på bron.
|
|
|
 |
|
|
Räckena
fästs på hållarna. |
|
|
|
|
|
Provkörning av modul och bro med ett kortare ballasttåg. |
|
|
 |
|
|
Tyvärr
har överliggaren på räcket till det närmaste staketet släppt
i vikningen.
Får försöka limma det vid slutmontering, eller kanske ersätta
med överliggare i styren om metallen blivit för bångstyrig. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Upp |
|
Mindre
järnvägsbro av betong |
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
Förebilden
är denna järnvägsbro som finns vid västra infarten till
Arboga.
Fotot taget den 21 februari 2006
Här går den över en väg, på anläggningen kommer den att
korsa en mindre å istället.
|
|
|
 |
|
|
Fundamenten
är tillskurna på samma sätt som i beskrivningen högst upp på
denna sida.
Bron är byggd av 1 och 2 mm styrenplattor
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
Bron
placerad på fundamenten. Stensättning direkt i styrofoamen me
hjälp av skalpell.
Bron grundmålad med grå färg och rälsen på plats.
|
|
|
 |
|
|
Banvallen
fylls ut med "husfix" vid bropelarna för att få en
jämn sluttning.
|
|
|
|
|
|
Mer om
bygget kommer allt eftersom det fortgår.........
|
Upp |
|
|
|
|
Vägbro
vid östra utfarten från Fagersta C
Som förebild använder jag den här vägbron från östra
infarten mot Västanfors/Fagersta C
Fotot taget den 8 mars 2005
|
|
|

|
|
|
Här prövas modellen, Brosidor i 1 mm styren med ytterligare ett
0,5mm lager där jag skurit ut stenreliefen. I brofundamenten av
styrofoam kommer jag också att ritsa in reliefen direkt på
fundamentet. |
|
|
 |
|
|
Bygget
av denna bro har avstannat så här långt, men kommer igång när
landskapet på modulen skall börja göras i ordning, i år eller
nästa år eller......... :-) |
|
|
|
|
|
|
Upp |
|
|
|
|
Brofundament och
bropelarare tillskurna
och ristade i styrofoam.
|
|
|
Tillvägagångssättet
visas först på det ena brofundamentet till den långa stålbron
Fundamentet
skall vara stenlagt i nedre delen.
Den övre delen är byggd av slät betong
|
|
|

|
|
|
Fundamentet
är utskuret direkt i den större landskapsplattan.
|
|
|
 |
|
|
För
att få stenutseende på ytan har jag knackat lite lätt med
baksidan
av skalpellen och på det viset fått fram en lätt oregelbunden
relief.
|
|
|
 |
|
|
"Stensättning"
med skalpellen
|
|
|
 |
|
|
Slutligen
blir även betongytorna tillskurna.
De skall vara rätt släta, skurna i det här fallet med rakblad.
|
|
|
 |
|
|
Grundmålat
med V-slip, vattenbaserad grundfärg.
Sen fortsätter vi med bropelarna till bron med samma teknik....
|
Upp |
|
|
|
|
2007-03-23
Bropelare
|
|
|
 |
|
|
Bron
skall ha tre stycken bropelare av olika storlek och utseende.
|
|
|
 |
|
|
Materialet är som vanligt styrofoam (blå markisoleringsskiva)
även till pelarna.
|
|
|
 |
|
|
Viktigt
är att få under- och översida parallella så att bron vilar
rakt.
Verktyg: geringsåg, skalpell, fin metallfil och sandpapper 180
och 320.
|
|
|
 |
|
|
Den
högra pelaren skall ha en inskuren överdel enligt förebilden.
Urtaget gjort med skalpellen.
|
Upp |
|
 |
|
|
Pelarna
har med tiden behövt renoveras och är därför lite olika
uppbyggda.
Den vänstra har fått ny betongöverdel men har kvar den nedre
murade delen.
Den mellersta pelaren är omgjord, helt i betong och den högra
har också
en ny överdel av betong.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
Betongytorna
lämnas "sandpapperssläta" vilket innebär en
svag räffling.
Murstensmönstren är ritsade med lätt hand med hjälp av
skalpellen.
Stenytorna har jag knackat lätt med suddet på en
blyertspenna för att få en lite ojämn yta på stenarna.
Samtliga pelare har en extra platta som överdel.
Plattorna är tillskurna ur 1,5mm styrenskiva.
|
|
|
|
|
 |
|
|
Dags
för målning.....
Som vanligt blir det en stor blandning av olika färgtyper.
Allt beroende på vad som råkar finnas hemma just nu.
Pelarna grundmålade med V-slip, vattenbaserad grundfärg.
|
Upp |
|
 |
|
|
Grundfärgen
har täckts med vattenbaserad "Humbrol 127 Ghost grey"
Murstenarna målades sedan med vattenbaserad "Humbrol 5029
Dark earth"
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
Betongdelarna
har sedan fått ett par strykningar med ljusare färg.
Polly Scale "Aged White", struken så att det blir
penselränder kvar.
det efterliknar betongens struktur och färgskiftning efter
gjutformarna.
Även murstenarna har fått en ytterst tunn strykning
av samma färg för att inte bli för mörka.
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
Vid
renoveringen av pelarna har man lagt i alla skarvar med
ljust bruk som dessutom har runnit rätt flödigt.
Vanligt grått Husfix, blandat rätt tunnflytande för att
nå in i sprickorna har använts för at efterlikna bruket.
Överflödigt Husfix torkas bort sedan det torkat,
murstenarna har sedan målats för att mörka ner den
ljusgrå hinna som blev kvar på stenarna, det är bara
skarvar och lagningar som skall vara ljusa.
Akrylfärg på tub, Obränd umbra med aningen järnoxidrött,
väldigt tunt struken. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
Som avslutning har murstenarna och en del av betongdelarna
strukits med järnoxidrött vilket ger den roströda ton som
dominerar på allt som finns längs banvallen.
(Akrylfärg på tub, mycket tunt struken)
|
|
|
Upp |
|
 |
|
|
Det
var så här orginalpelarna såg ut. |
|
|

|
|
|
Och
här är modellens pelare slutligen på plats under bron. |
Upp |
|
|
|
|
|
|
|
Läs
mer om bygget av bromodulen - Engelsfors 3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|