|
2007-03-20
Planering av stolpfötter i banvallen |
|
 |
|
|
Kontaktledningsstolparna är av min egen konstruktion (som
finns tillgängliga via Nmodell)
På bilden ligger en väl använd provstolpe framför ett par
stolpfötter under montering.
Jag har fällt ned ”fötterna” som kommer att klämma åt
om styrenröret
(Evergreen 1/8 (~3,2mm, och fäst röret med flytande cyano.
|
|
|
 |
|
|
Ett lagom stort hål borras i underlaget (så lodrätt och rakt som möjligt )
|
|
|
 |
|
|
Höjden till utliggaren provas ut med en måttkloss, drygt 40mm över rälsens överkant har jag använt som mått.
Stolpfoten fästs med vanligt vitlim
|
|
|
 |
|
|
Banvallen behöver sedan byggas ut lite för att täcka röret.
Här har Husfix, färgat med pigment (brun umbra) använts.
|
|
|
 |
|
|
Kontroll med Du-loket som har en rätt högrest strömavtagare. |
top |
|
|
Ibland
är tajmingen bättre än vanligt. Nästa steg är
ballastläggning av banvallen.
Och jag har skjutit på denna bl.a för att det är
jättetråkigt, men jag har skyllt på att jag väntat på
verktygen från MLR som jag beställde vid årsskiftet.
Nu såg jag precis nu på Nmodells hemsida att man äntligen
fått leverans så det är bara att avvakta dunset i
brevlådan.
Sen har jag nog inte så mycket att skylla på längre........
Men det är klart, det finns nog något jag kan klämma in
för att skjuta fram tråkjobbet ett tag till  |
|
|
|
|
2007-04-01 Dags
för ballastläggning - inget aprilskämt. |
|
 |
|
|
Ett
av Banverkets ballasttåg med ballast till den "nya
linjen"
|
|
|
 |
|
|
Steg
1 är att fästa ballasten längs banvallarnas sidor.
Banvallen ströks rätt flödigt med vanligt trälim,
därefter ströddes ballasten i form av sand som tidigare
sorterats i efter kornstorlek m.h.a olika "silar".
När limmet torkat så att de understa kornen sitter fast
droppades utspätt trälim på med hjälp av pipett. (50/50
Lim/vatten och sedan lite T-röd för att få limmet att flyta
ut i sanden). På det viset fastnar även de sandkorn som inte
sitter fast i bottenlimmet.
Överdelen av banvallen är sparad till senare, först skall
den gamla ballasten färgas rödbrun, därefter skall den nya
ballasten på med en annan färgton.
|
|
|
|
top |
|
 |
|
|
Sanden
på plats även vid rälsen på den gamla linjen.
På den nya linjen är räls och slipers maskerade för att
inte få del av den brunröda färgen.
|
|
|
 |
|
|
Fram
med färgsprutan och en brungulröd färgblandning av lite
blandade vattenbaserade färger. Både ur Polly Scales och
Citadels sortiment.
|
|
|
 |
|
|
Både
rälsavsnitt och ballast får en enhtelig färgton.
|
|
|
 |
|
|
Som
här lättats upp med högdagrar i vitt för att ge lite liv
åt banvalllssidorna som
solblekts med än ballasten vid rälsen som ständigt får
nytillskott av rostrött damm.
|
top |
|
|
|
|
|
|
2007-03-20
|
|
Det
var hit ballasttåget var på väg med sin last.
Den högra linjen har nyligen blivit moderniserad med
betongslipers och därmed också fått ballasten omlagd medans
den vänstra linjens gamla väl infärgade ballast ligger
kvar. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
För
första gången provar jag ballastläggningsverktyget från
MLR.
Med hjälp av det kan man relativt snabbt och enkelt lägga
ballasten prydligt och snyggt
längs sträckor fria från växlar och andra hinder.
|
|
|
 |
|
|
Så
här blev det innan limningen.. Ballasten är Woodland Scenics,
ljust gråbeige ballast.
Färgen mörknar aningen när ballasten limmats.
|
|
|
 |
|
|
|
top |
|
|
|
|
|
|
|
Till
nästa sida. Båthuset
---> |
|