Engelsfors, modul 3 - Sjön och broarna 

    Meny - FREMO-N

2008-08-27


Banvallsarbeten

2007-03-20  Planering av stolpfötter i banvallen
 
 
Kontaktledningsstolparna är av min egen konstruktion (som finns tillgängliga via Nmodell)
På bilden ligger en väl använd provstolpe framför ett par stolpfötter under montering.
Jag har fällt ned ”fötterna” som kommer att klämma åt om styrenröret
(Evergreen 1/8 (~3,2mm, och fäst röret med flytande cyano.
 
 
Ett lagom stort hål borras i underlaget (så lodrätt och rakt som möjligt ) 
 
Höjden till utliggaren provas ut med en måttkloss, drygt 40mm över rälsens överkant har jag använt som mått. Stolpfoten fästs med vanligt vitlim
 
Banvallen behöver sedan byggas ut lite för att täcka röret.
Här har Husfix, färgat med pigment (brun umbra) använts.
  
Kontroll med Du-loket som har en rätt högrest strömavtagare. top

 

Ibland är tajmingen bättre än vanligt. Nästa steg är ballastläggning av banvallen.
Och jag har skjutit på denna bl.a för att det är jättetråkigt, men jag har skyllt på att jag väntat på verktygen från MLR som jag beställde vid årsskiftet. 
Nu såg jag precis nu på Nmodells hemsida att man äntligen fått leverans så det är bara att avvakta dunset i brevlådan.
Sen har jag nog inte så mycket att skylla på längre........
Men det är klart, det finns nog något jag kan klämma in för att skjuta fram tråkjobbet ett tag till
2007-04-01 Dags för ballastläggning - inget aprilskämt.

  Ett av Banverkets ballasttåg med ballast till den "nya linjen"
 

Steg 1 är att fästa ballasten längs banvallarnas sidor. 
Banvallen ströks rätt flödigt med vanligt trälim, därefter ströddes ballasten i form av sand som tidigare sorterats i efter kornstorlek m.h.a olika "silar".

När limmet torkat så att de understa kornen sitter fast droppades utspätt trälim på med hjälp av pipett. (50/50 Lim/vatten och sedan lite T-röd för att få limmet att flyta ut i sanden). På det viset fastnar även de sandkorn som inte sitter fast i bottenlimmet.

Överdelen av banvallen är sparad till senare, först skall den gamla ballasten färgas rödbrun, därefter skall den nya ballasten på med en annan färgton.
top
Sanden på plats även vid rälsen på den gamla linjen.
På den nya linjen är räls och slipers maskerade för att inte få del av den brunröda färgen.
 
Fram med färgsprutan och en brungulröd färgblandning av lite blandade vattenbaserade färger. Både ur Polly Scales och Citadels sortiment.
Både rälsavsnitt och ballast får en enhtelig färgton.
 
Som här lättats upp med högdagrar i vitt för att ge lite liv åt banvalllssidorna som
solblekts med än ballasten vid rälsen som ständigt får nytillskott av rostrött damm.
 
top

2007-03-20
 
Det var hit ballasttåget var på väg med sin last.

Den högra linjen har nyligen blivit moderniserad med betongslipers och därmed också fått ballasten omlagd medans den vänstra linjens gamla väl infärgade ballast ligger kvar.
För första gången provar jag ballastläggningsverktyget från MLR.
Med hjälp av det kan man relativt snabbt och enkelt lägga ballasten prydligt och snyggt
längs sträckor fria från växlar och andra hinder.
 
Så här blev det innan limningen.. Ballasten är Woodland Scenics, ljust gråbeige ballast.
Färgen mörknar aningen när ballasten limmats.

 

top

Till nästa sida.    Båthuset   --->

top