Om bygget av en serie på tre Fremo-N moduler med Fagersta central som förebild

 Bygge av stationshus


Modellen skall avbilda både stationshuset och godsmagasinet och kommer att bli totalt 45 cm lång i skala N. Som första steg har jag gjort en datorritad provmodell i papper av båda husen.
Mycket tid och möda går åt att prova ut takvinklarna på de många takytorna. 

Stationshusets väggar, tegel, fönster och snickarglädje kommer att göras av hemritade etsplåtar. 
Taket kommer att göras i papp som skall täckas med datorritat mönstrat skiffer.
Godsmagasinet skall göras i mer traditionell teknik, kombinerat styrenplaststomme med datorutskrivna tegelväggar, 
taket av färdiga styrenark, typ korrugerad plåt.

Click to enlarge

2004-06-13
På bilden ovan är stationshusets fasad i stort sett klar och fönsterbågarna på plats.
Taket är tillskuret på prov och ligger än så länge löst.
Godsmagasinet är den första provmodellen, med omönstrade väggar, men med vissa detaljer klara.
 
Till fasaden har jag gjort egna underlag för etsning för att framhäva byggnadens vackra tegeldekor.
Fasad och detaljer är gjorda i 0,25mm nysilver.
På bilden nedanför syns lite mer av vad man kan åstadkomma i detaljväg med etsning.
- Stationsnamn, del av tegelväggen, tegeldekor, fönster och snickarglädje.

(Desutom har en provdetalj till ett halssmycke råkat komma med på bilden)

 

De etsade detaljerna har först grundats med en utspädd grå metallprimer och sedan målats med Polly S fasdgul färg. Fönster och snickarglädje har lackats med blank Humbrolfärg.
Allt detta är gjort med färgspruta och medan detaljerna har suttit kvar på etsarken.

Tegelytorna har sedan penselmålats med en tillblandad "tegelfärg" (Två olika Polly S gulröda förger)
Därefter har tegelytorna torrpenslats med svagt gulvitt för att ge liv åt ytan och framhäva reliefen i teglet. Till torrpenslingen har jag använt akrylfärg av konstnärstyp.
Allt har sedan lackats med matt lack av typen Ocean Lack. En lack som verkligen blir helmatt.

Fönstren är nu kompletterade med rutor av OH-film och gardiner och skyltar som limmats på insidan.

(
Tyvärr kom jag först nu på, efter att ha studerat ett antal foton, att den gröna färgen på fönster och dörrar var för mörk.
 Spröjsen syntes inte mot de mörka fönstergluggarna. Det var bara att montera ur alla rutor, för vem kan måla 
 fönsterspröjs i skala N utan att kladda på rutorna, det brukar vara svårt i skala 1:1., och sedan försiktigt penselmåla, suck !
  På bilden nedan syns den nya gröna kulören. )

 
Bilden nedan är en detaljbild som visar fönster med affischer.
Den infällda rutan visar ett foto på förebilden. Från det fotot har jag sedan bildbehandlat och skrivit ut affischerna och skurit ut dom i rätt format för ett N-skale fönster.

 
2004-07-01
Nästa steg är att mäta upp de täckande takytorna och göra dom klara med skiffermönster.
Hål för skorstenar och frontespis skall också göras innan skiffertaket limmas fast.
Det går åt många provbitar innan man lyckas få alla takvinklar och utskärningar för rännor och nockvinklar att passa mot varandra.

Här pågår prov med olika nyanser för skiffermönstret.
Skiffertaket är utskrivet med Bläckskrivare på en tunn, ljust gul kartong.

2004-07-06
De två skärmtaken av korrugerad plåt, det lilla på framsidan och det långa på baksidan är tillverkade av färdigmönstrad styren från Plastruct.

Taken hålls uppe med etsade stödkonsoler där jag försökt efterlikna förebilden så långt det varit möjligt.
Modell av stationshuset från perrongsidan. Klicka för en detaljbild!

2004-07-10     Här är är det färdiga stationshuset från perrongsidan, klicka på bilden för en närbild.

 

Samtliga foton i artikeln: Olle Frykmo