|
|
|
|
|
Om
bygget av en serie på tre Fremo-N moduler med Fagersta central
som förebild
|
|
|
|
|
Introduktion
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sedan
utställningsbanan stod färdig 2001 har planer funnits på att
bygga vidare på källarbanan med några moduler som kan användas
både i källaren och som komplement till
utställningsbanan. Helst skulle modulerna följa någon
standard för att kunna samköras med andras moduler, men vilken
standard skulle vara lämplig ?
Jag tog kameran med mig under sommaren 2002 och dokumenterade
några av de större stationsmiljöerna i Västmanland.
Detta och en yardlängd spår (Micro Engineering Bridge flextrack)
som inköptes på MJF:s Höstmesse samma år gjorde att planerna
blev lite mer konkreta. Ett par moduler med ett stationsområde
där två linjer möttes samt en bro att lägga spårlängden på
skulle det bli och då passade stationsområdet vid Fagersta C i
Västanfors ypperligt.
Till min besvikelse var dock bron över landsvägen
"heldäckad" och då passade inte brorälerna.
Men genom att bara gå en kilometer längs västra infarten från
Frövihållet passerar järnvägen en längre bro över
Kolbäcksån och i slutänden passade det väldigt bra för att
knyta ihop linjedragningen.
|
|
|
|
|
|
Innehåll
i artiklarna
|
|
|
|
- Fakta om förebilden
- Jämförande bilder
förebild/modell
- Bildspel från dioramat
-
|
- Bygge av hus och diorama
- Detaljerad artikel om
kioskbygget
med ritningar och detaljer
- Bygge av de olika
modulerna
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Planering
|
|
|
|
|
|
Tidplanen för modulbygget kommer att vara väl tilltagen.
Alltihopa påbörjades sent under 2003 med kompletteringar till de
tidigare fotografierna. Från fotografierna gjordes ritningar
i skala 1:160 av stationshuset och godsmagasinet.
I samband
med att jag konstruerade Tb-loket
upptäckte jag möjligheterna med etsade plåtar och det var
helt uppenbart att det var den bästa vägen att gå för att få
med stationshusets tegelväggar och dekorer, fönster, dörrar och
snickarglädje. Så mina två första etsark innehöll fasaden och
snickerier till stationshuset plus Tb-loket.
När etsplåtarna kommit hem under försommaren 2004 sattes bygget
igång, uppdelat i några etapper för att kunna känna att några delar
blir "klara"
De
tre första etapperna blev klara i juli 2005.
Totalt räknar jag
med 2-3 år till innan allt är klart med landskap och detaljer.
(Men sen kan ju nya projekt komma och störa planerna :-)
|
|
|
|
|
|
Modulöversikt |
|
|
|
|
|
Efter en del diskussioner på bl.a Modellrallarens
forum med andra modulintresserade N-skalerallare fastnade jag för
att använda Fremo-standarden. Den har inga fasta längder på
modulerna, de blir vändbara och vi var i alla fall några som
ville jobba vidare enligt den standarden.
Fagerstamodulerna blir en seriemodul bestående av tre moduler med
Fremo-gränssnitt i ytterändarna på serien. |
|
|
 |
|
|
Den
vänstra modulen skall bli en landskapsmodul där två linjer
kommer att gå på vardera sidan om en sjö och en bergsknalle
innan de når stationsområdet från var sitt håll enligt förebilden.
Från söder kommer linjen från Örebro/Frövi in och från norr linjen från Ludvika.
På mellanmodulen möts linjerna via ett antal växlar ovanpå
landsvägsbron.
På den högra modulen ligger själva stationsområdet som är en
kraftigt reducerad upplaga av förebilden.
De båda linjerna lämnar av i högerkanten enligts Fremos
dubbelspårstandard precis som på vänstermodulen.
Spåret mot Avesta/Krylbo i nederkant och det mot Västerås
ovanför precis som vid förebilden där sedan de båda linjerna
korsar varandra vid en viadukt några kilometer öster om
stationen.
Det rosa området
är det löstagbara dioramat med stationshusen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
 |
Våren
2004
|
|
Våren
2006 |
Här
en bild på en spårplanen utritad på papper i fullskala.
Husen är provmodeller i kartong. |
|
Första
försöket med spårläggning vid spårkorset vid infarten
sedd från andra sidan |
|
|
|
|
|
|
Våren
2007 - På god väg mot målet.
Markarbeten i stort sett klara.
Nu återstår husbygge i det nya kvarteret, sjömålning, grönska
och detaljering.
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
Sommaren
2007 - Nu återstår bara smådetaljer
Grönska och sjövatten har kommit på plats, ett nytt resecentrum
har anlagts nedre modulänen.
Vad är det som saknas då?
- En del träd på landskapsmodulen
- Ett par pappershus skall ersättas av "riktiga" modeller
- Kontaktledningsbryggorna kompletteras med detaljer och målas.
- Lite mer "Preiser-folk" skall sätta liv i resecentrum.
|
|
|
|
|
|
|
Top |
|
|
|