|
2006-01-11
Så här såg det ut när spår, växlar, strömbrytare
och kablar just kommit hem och det var dags att börja bygget |
 |
|
|
2006-01-30 |
 |
 |
Ett
första prov med spåren på plats |
Spårkorset
vid västra infarten som det skall bli.... |
 |
|
Arbete
på undersidan, träklossarna är fästen för de kommande
växelomläggarna. |
|
|
|
|
 |
Samtliga skenor har egna anslutningkablar
lödda på
skenans undersida mellan ett par sliprar.
Kabeln träs sen ned i ett hål genom underlaget |
|
 |
 |
Ett
riktigt virrvarr av kablar innan allt är på plats. När
skenorna läggs hamnar virrvarret på undersidan istället.
|

|
Så
småningom, i början på juli, blev detta resultatet av knyppelarbetet,
ordning?
Ja, förhoppningsvis om jag bara inte missar att
dokumentera.
|

|
Under
uppbyggnaden är det elektriska temporärt kopplat med
"påslagen" ström till de flesta
uppställningsspår.
Kopplingen är förberedd för att dras ut till en central
omkopplingspanel, men det blir ett senare delprojekt.
Det viktiga nu är att det går att testa och köra tågen.
|
De
flesta skenor och växlar på plats.
Skenorna fästa med 50/50 trälim/vatten.
Växlarna behöver ej limmas.
Allt kommer senare att fästas stadigare
när ballasten läggs |
Förebildens
västra infart med spårkors och allt.
Linjen från Frövi kommer från höger och från vänster i
nederkant på bilden kommer linjen från Ludvika.
Där pågår just nu (maj 2006) diverse spårarbeten. |
 |
 |
|
2006-02-13 |
|
 |

|
Modulskarven
innan skenorna är lödda mot skruvskallarna. Lödningen
skall ge en stadig infästning för skenorna så att de inte
rubbas vid transport/montage.
|
Lödningen skall göras på utsidan av skenorna så
att det inte kommer lödtenn
där hjulen skall rulla.
Skenorna har nu kapats i
modulskarven.
Änden på skenorna fasas lätt
med fin fil på insidan
och ovansidan för att göra
övergången mjukare. |
|
|
|
2006-07-02
|
|
|
Litet
vackert stycke som kräver eftertanke.
|
|
|
Pecos
lilla spårkors med electrofrog SLE393F (20° code 55)
är mycket nätt och prydlig och passade in perfekt för
att efterlikna förebildens lite komplicerade kompakta
spårplan.
Men den kräver extra eftertanke vid inkoppling eftersom
de centrala rälsbitarna är
ledande som ett stycke och måste kopplas med en separat
switch till olika poler
beroende på vilken körväg som skall öppnas i korset.
Det här är kanske normalt när det gäller spårkors
men det är första gången jag stöter på problemet.
Det behövs alltså en omkopplare som ställer
körvägen, två lägen behövs
- Från höger nere mot vänster uppe eller åt andra
hållet
- Från höger uppe mot vänster nere eller åt andra
hållet.
Samma sak gäller det långa korset SLE394F (10°)
Instruktioner för inkopplingen finns med vid leverans
av spårkorset, men det tar en stund för en som inte
är så van med kopplingsritningar att få ihop
sammanhanget med kopplingarna och hur tåget verkligen
kör igenom korset.
Att jag har två omkopplare är en extra
säkerhetsåtgärd eftersom spårkorset ligger mellan
två olika spårsystem som kan matas från två olika
trafos.
Spårkorset skall bara kunna kopplas in då båda
systemen matas från samma trafo.
- Varför göra det enkelt när man kan trassla till det
med finess :-))))
Peco har även ett annat långt spårkors utan
electrofrog SL394F där man kan köra igenom samtliga
vägar utan omkopplare, men det är inte lika snyggt då
stora delar är isolerade. Men som sagt mycket enklare
att koppla in. |
|
|
06-08-02 Bygge
av modulben
|
|
|
|
|
|
Under augusti pågår
det riktigt tråkiga jobbet med att bygga modulben till samtliga
påbörjade moduler.
|
|
|
|
|
|
06-08-20
Modulen körklar |
|
|
 |
|
|
|
|
|
 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nästa
avsnitt - Markarbeten perronger o gator ------> |
|
|
|
|
|
|
Upp
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|