Engelsfors, modul 1 och 2 - stationsområdet 

    Meny - FREMO-N

Stomme och rälsläggning

 

2006-01-11
Så här såg det ut när spår, växlar, strömbrytare och kablar just kommit hem och det var dags att börja bygget
  
2006-01-30
 Ett första prov med spåren på plats Spårkorset vid västra infarten som det skall bli....
Arbete på undersidan, träklossarna är fästen för de kommande växelomläggarna.
   
Samtliga skenor har egna anslutningkablar 
lödda på skenans undersida mellan ett par sliprar.

Kabeln träs sen ned i ett hål genom underlaget

 

Ett riktigt virrvarr av kablar innan allt är på plats. När skenorna läggs hamnar virrvarret på undersidan istället.

 Så småningom, i början på juli, blev detta resultatet av knyppelarbetet, ordning?
 Ja, förhoppningsvis om jag bara inte missar att dokumentera. 

Under uppbyggnaden är det elektriska temporärt kopplat med "påslagen" ström till de flesta uppställningsspår.
Kopplingen är förberedd för att dras ut till en central omkopplingspanel, men det blir ett senare delprojekt.
Det viktiga nu är att det går att testa och köra tågen.



 

De flesta skenor och växlar på plats.
Skenorna fästa med 50/50 trälim/vatten.
Växlarna behöver ej limmas.
Allt kommer senare att fästas stadigare
när ballasten läggs
Förebildens västra infart med spårkors och allt.
Linjen från Frövi kommer från höger och från vänster i nederkant på bilden kommer linjen från Ludvika.

Där pågår just nu (maj 2006) diverse spårarbeten.

 

2006-02-13

Modulskarven innan skenorna är lödda mot skruvskallarna. Lödningen skall ge en stadig infästning för skenorna så att de inte rubbas vid transport/montage.

 

      Lödningen skall göras på utsidan av skenorna så
      att det inte kommer lödtenn där hjulen skall rulla. 
   
      Skenorna har nu kapats i modulskarven.
      Änden på skenorna fasas lätt med fin fil på insidan
      och ovansidan för att göra övergången mjukare.


 

2006-07-02

 

Litet vackert stycke som kräver eftertanke.

Pecos lilla spårkors med electrofrog SLE393F (20° code 55) är mycket nätt och prydlig och passade in perfekt för att efterlikna förebildens lite komplicerade kompakta spårplan.

Men den kräver extra eftertanke vid inkoppling eftersom de centrala rälsbitarna är
ledande som ett stycke och måste kopplas med en separat switch till olika poler
beroende på vilken körväg som skall öppnas i korset.
Det här är kanske normalt när det gäller spårkors men det är första gången jag stöter på problemet.

Det behövs alltså en omkopplare som ställer körvägen, två lägen behövs
- Från höger nere mot vänster uppe eller åt andra hållet
- Från höger uppe mot vänster nere eller åt andra hållet.
Samma sak gäller det långa korset SLE394F (10°) 

Instruktioner för inkopplingen finns med vid leverans av spårkorset, men det tar en stund för en som inte är så van med kopplingsritningar att få ihop sammanhanget med kopplingarna och hur tåget verkligen kör igenom korset.

Att jag har två omkopplare är en extra säkerhetsåtgärd eftersom spårkorset ligger mellan två olika spårsystem som kan matas från två olika trafos.
Spårkorset skall bara kunna kopplas in då båda systemen matas från samma trafo.
- Varför göra det enkelt när man kan trassla till det med finess :-))))

Peco har även ett annat långt spårkors utan electrofrog SL394F där man kan köra igenom samtliga vägar utan omkopplare, men det är inte lika snyggt då stora delar är isolerade. Men som sagt mycket enklare att koppla in.

06-08-02   Bygge av modulben

Under augusti pågår det riktigt tråkiga jobbet med att bygga modulben till samtliga påbörjade moduler.

 

06-08-20   Modulen körklar
   
Nästa avsnitt - Markarbeten perronger o gator ------>

Upp

 

Upp