Drambo bruk - En dubbelmodul med bruksmiljö 

 

Idé  De tidigare modulerna Konstruktion Digitalt Miljö och
byggnader
Broar Uppdaterad
2010-05-08
Rambo Mackmyra

      Sammanslagning av två tidigare påbörjade moduler till en dubbelmodul.
De tidigare påbörjade modulerna Rambo bruk och Mackmyra visade sig ha en del brister i spårläggningen.
Samtidigt som rälsen skulle läggas om upptäckte jag att de två modulerna skulle passa som dubbelmodul
med både stationsområde med mötes och uppställningsspår samt miljön från Mackmyra bruk.

Efter en del funderande kom jag på ett nytt namn på modulen  -  Drambo bruk
- Med anspelning på den första modulens tidigare namn  Rambo,
- och den andra modulens produktion av skotska drycker, en ta sig en "Wee dram"

Modulritning Drambo bruk                 

Modulmått vänster moduldel: ???*600 mm
Modulmått höger moduldel: ???* 600 mm
Ändstycken: Yttre ändar:      Fremo-N  2-spår,  flack profil
Mellan moduler:  Lokal profil med stationsområde
Avvikelser: - Modulparet är breddat c:a 20 cm nedåt på ritningen
Modulerna började byggas om:  2009-07-01

Modulerna 2010-05-03
    
     Sammanslagning - grundkonstruktion
Efter att ha ångrat mig några gånger, blev de gamla modulerna rivna till slut................
Rälsen i en röra vid sidan om och basplattans styrofaom frilagd.


 
Den lösa Mackmyradelen tänkte jag komprimera och bygga ihop med resten av linjemodulen.
Snabb som ögat med den grova fogsvansen för att kapa ner plattan på både bredd och djup.
 


Gick kanske fram aningen för ivrigt med fogsvansen, vilket gjorde att "marken" på vissa ställen blev väldigt tunn
(eller i vissa fall obefintlig). Det syns här vid gropen för destilleribyggnaden.



Men som tur var fanns det någon millimeter styrofoam kvar, det blev till att förstärka med ett tjockt lager vitlim på undersidan.
 
 Modulen hade jag tänkt att fösöka styra digitalt via dator, hur och med vad hade jag ingen aning om.
Så det blev att först ägna sig åt en del digitala efterforskningar och experiment inna det var dags att fortsätta med spårläggningen. på de två Drambo-modulerna.
Det blir Digitrax-dekodrar och Train Controller, men mer om detta på annan plats.
 
Top



Till att börja med skall växlarna på plats, Peco electrofrog.
 
- Växelmotorn monterad direkt på växeln, därav de fyrkantiga pappersbitarna som täcker monteringshålen.
 Det är en av nackdelarna med Pecos motorer.
 Men funktionen är helt OK när man använder Digitrax DS64 för växelomläggningen.
 Det bara knäpper lite diskret när växeln läggs om.



Det var den roliga biten så här långt.
Kvällen har jag tillbringat med näsan ovanför lödkolven och börjat reda ut och löda fast anslutningarna från växlarna innan jag drar ner alla kablar från rälsen.

Jag vägrar att ta bilder på detta nödvändiga, men totalt ointressanta tråkjobb, så det så......

Har för en gångs skull gjort ett kopplingsschema i förväg för att försöka få struktur på kablar och kopplingsplintar nu när det även skall dit åtskilliga kablar till den digitala styrutrustningen.
Tidigare har jag kopplat in grejerna allt eftersom jag hittat en kabel,
och det har väl minsta sagt blivit aningen trassligt och odokumenterat.

Så, nu ligger rälsen där den skall, förutom där bron skall gå över ån.
Där får rälsen vänta ett tag.
Den här gången skall jag måla ån innan räls och bro läggs på plats.
Det blir betydligt lättare att måla då, istället för att försöka peta in med penseln under den låga bron....


 
Nästa steg verkar vara mer åt textilslöjdshållet
- knyppling eller något liknande för att få ordning på alla lösa tampar på undersidan.

 
Så småningom blev det ordning på tamparna på båda modulerna.
Den högra modulen är "slavmodul", men innehåller även en separat liten ljudmodul (ej kopplad till DCC-styrningen)
 
Vid ombyggnationen av modulen ökades vattenståndet med en hel centimeter för att passa till den nya uppsättningen.
Här syns två faser i "fördjupningsarbetet" med båtlack och oljefärg.



Mitt vatten går mer åt det rödbruna hållet för att spegla bergslagernas järnhaltiga vatten.

Jag har modifierat metoden aningen mot tidigare och blandar ut de tunna lasyrerna med fernissan istället för med linolje/terpentinblandning. Det förkortar torktiderna och gör även lasyrlagrerna lite tjockare.
Men många lager blir det i alla fall.
Nu är jag rätt nöjd med färgen efter bara tre lasyrlager. Det skall bara på några tunna hinnor med grönare ton och sedan skall jag försöka skydda ytan under de fortsatta arbetena den här gången, för att i slutskedet när räls och landskap är på plats lägga slutlagren.
  Top

 

Bygge av vägport och bron över ån beskrivs på en egen sida ---->

 

När nu rälsen ligger på plats börjar det bli dags att sammanfoga moduldelarna och forma landskapet runt banvallen.

Det går åt en del husfix i skarvarna mellan de små restbitarna av blå och rosa isoleringsskivorna som bygger upp strukturen.


De två 40 centimetersmodulerna, nu breddade åt ena hållet till ny 60 cm bredd.
Några skisshus utplacerade runt spåren för att prova en av ideérna för omgivningarna.
Den rosa landbiten till vänster har jag ännu inte kommit på hur jag vill gestalta.
Några ideér har dykt upp, men dom innehöll mer än vad ytan tillät.
Det är lätt att vilja klämma in för mycket.
Nåväl, får väl leta inspiration ute i verkligheten igen...........


Top