Diesellok Tb -  Banverket

sidan uppdaterad:  2008-08-27  Back


Förebild Modellerna Om bygget av modellen Bilder  Videosnuttar på modeller och förebild

Foto där inget annat angivits: Olle Frykmo

Förebild 

 

Foto: Martin Oscarsson  
 


Tillverkningsår: 1969-1970
Tillverkare: ..
Byggt antal : 10
 

Längd:    16.6 meter
Hjulbas:   2,4 + 9,3 meter
Axelföljd: Bo´Bo´
* Uppgifter från Svenska Lok och Motorvagnar
Mera uppgifter och bilder om förebilden finns på:
bildrallaren.com  och jarnvag.net

   Modeller i skala N  

Version 1 till vänster, version 2 till höger
 

Den första versionen är gjord i styrenplast på ett Atlas GP40 chassie.
Version 2 bygger på ett mindre chassie, Atlas GP35. 
Modellen blir betydligt nättare och näst intill skalenlig..

Kåpa, plogar och räcken är byggda från ett eget framtaget etsark i 0,3 mm nysilver. Vissa kompletterande detaljer är gjorda av styren eller rundstav av metall. Boggiesidor till version 2 är under framtagning och jag väntar på buffertar.

För att vara ett första försök med att ta fram ett etsark är jag mycket nöjd med resultatet. Vikningar och mönster blev i stort sett som jag tänkt mig och kåpan sitter som en handske på det kraftigt nedbantade chassiet.


Om bygget av modellerna 

Version 1 -  Läs mer om bygget av prototypmodellen
                    
Med lokkåpa byggd från scratch av stytrenplast
 

Version 2 -  Med lokkåpa gjord från ett egenritat etsark
  
 
Chassie 
 

Bygget påbörjades när jag kom över ett begagnat Atlas GP35-chassie. Det har i stort sett rätt mått. Efter att ha monterat isär chassiet och lagt undan motordelen var det dags att börja "banta" chassiet.
Det behövde kapas på höjden och i båda ändarna. De två "knopparna" på varje sida fick också slipas ned. Belysningen plockades också bort, då det kommer att bli för trångt under kåpan för att fixa ljusledare.

 
före kapning efter kapning c:a 2 mm på höjden och i ändarna.

Framtagning av etsark 
 

top

Som underlag för arbetet använder jag en ritning från en äldre Allt om Hobby som jag stämmer av mot egna fotografier. Från dessa gör jag först en pappmodell, typ klippark, som jag justerar tills storleken och vikningarna stämmer. 
Till hytten gjorde jag en prototyp i skala 1:40 för att få en hanterbar storlek under experimenterandet. Konstruktionen görs med hjälp av Corel Draw och med tanke på det kommande etsarket och dess begränsningar.

Det var mitt första försök med att ta fram ett etsark, så det gick åt en del huvudbry till hur man skulle tänka och konstruera delarna.

- Lite mer om etsning, till vad, varför och varför inte
- Grundligare information har Mats Björkelunds skrivit i Modelltåg 96 och på hemsidan:
  Västerås Vagnagentur, under etsning
 


På bilden nedan syns pappmodellen framför chassiet. Den udda färgsättningen beror på att etsningen skall göras i fyra färger:  rött - för full tjocklek, gult - för halv tjocklek framifrån, magenta för halv tjocklek bakifrån och vitt - för genometsning.

 
Den färdiga Corel-ritningen gjordes om till eps-format som reprofirmans datorer jobbar med. De gör en "rippning" av filen, vilket blir två filmer, en för gult och en för magenta.
Filmen skickades sedan till en etsfirma som efter ett par dagar levererade den första etsplåten.
Denna plåt var gjord i 0,3 mm nysilver, lämpligt för att hålla styvheten i kåpan.

 
Det var med spänning jag öppnade paketet och kollade plåten, alla delarna satt fast och mönstren blev nästan som jag tänkt mig :-)))
Nu var det bara att börja plocka isär, fila bort fästtappar, vika löda och limma och hoppas på att vikningar och format också blivit som jag tänkt.

top


Montering 
 

Kåpan vikt och lödd i fronten. Framför kåpan ligger 
ytterligare detaljer som kommer att limmas fast

Lite "origami" 
Hytt och gångbord vikt i ett stycke


 
På bilderna nedan syns modellen under monteringsarbetet, med plogar och räcken.
Kåpan passade chassiet som en handske.
Buffertar är beställda och monteras senare.

Boggiesidorna hade jag inte tänkt på när jag gjorde etsarket och lika bra var väl det.
Det blev rätt trångt när jag gjorde modellen skalenligt smal, så det får bli en specialkonstruktion så att modellen klarar någorlunda radier på kurvorna.  
I samband med att jag tar fram ett etsark för en kommande stationsbyggnad kommer jag att lägga med boggiesidorna på det arket. Nu är det  bara att vänta tills allt är klart.
  

 
På bilden nedan har även boggiesidorna kommit på plats tillsammans med nyetsade sidoluckor med bättre detaljering än första vad jag fick med på kåpan. Här syns det tydligt att hyttfönstret blev för högt, taket lutar. På denna modell löstes det med att slipa ned kanten, sen justerades underlaget till etsarket inför nästa etsning.

top

Klicka för en större bild av modellen

 

 
Målning
Grundning med kraftigt utspädd grå metallprimer.
Jag har fortsatt med samma grå färg även till slutstrykningen av tak och underrede.
På denna version har jag valt att blanda en egen gul färg istället för Jeco:s Banverksgula:
Humbrol gul 74 med ett par droppar vitt 22.
Jecos färg är alldeles för "pippigul" för den här versionen av banverkets gula målning. Dessutom tycker jag att Jecos färg är lite besvärlig, speciellt när man med pensel måste fylla i de små fläckar som kan uppstå när maskeringen tas bort, men det är min åsikt.

Jämför version 1, målad med Jecos färg, med den nya versionens mildare gula färg.
Förebildens om möjligt ännu blekare färg syns på bilden nedan.

top

  

Ovan:  DLL3108B i Västerås, augusti 2004                                                                     
Nedan: Modellen av samma lok, men med en äldre märkning                     
foto: Olle Frykmo 

top

Dekaler enligt hur förebilden såg ut 2003
Se Håkan Zaars bild på Bildrallaren.com  

 

Jag har använt dekaler med Banverkslogon från JS-Design och sedan tagit fram egna dekaler på bläckstråleskrivare för övrig märkning.
Banverksdekalerna är aningen för stora.
Sen har jag fått  samma problem som vanligt med mina egna dekaler, färgen löses upp och tappar skärpan. Förmodligen för att man måste skära så nära texten att det läcker in lite vatten, trots att man lackat dekalen.

 

DLL 3108B
DLL 3106E top
Och så en frontvy av modellen, där det framgår att den ännu inte är helt klar.
Just det bufferterna saknas, kommer senare....

 
Två bilder på förebilden till DLL 3106
  Bilderna tagna vid Oljedepåerna i Västerås 2003-05-02.

  


En Tb i fronten på ett makadamtåg är en vanlig syn
vid underhållsarbeten på banorna.

foto: Olle Frykmo

DLL3106 till vänster, nu med buffertar. Det två loken till höger är: DLL 3108 i senaste märkning samt Tb 290 i den tidiga "röda" målningen.
DLL3106 och Tb290 är samma lok från olika tidsperioder.

De två loken till höger kommer kommer från den nya etsplåten, med ett antal förbättrade punkter och med nyritade dekaler utskrivna via en tysk firma. 
    (Se vidare i en separat artikel om dekaler)

 

DLL 3108
 

Tb 290


Videosnuttar som visar både modell och förebild         
Mera från Mads hemsida