Förberedelser |
Idén till modellen kom när
jag funderade på lämplig överdel
till en rälsrengöringsvagn. Den skulle passa bra som manskapsvagn
i ett av Banverkets ballasttåg. Dessa tåg dras ibland av Qtb-loken.
Som byggobjekt är det i det närmaste idealiskt med raka sidor
och kantiga hörn.
|
|
|
 |
|
I
samlingen hemma fanns en UP GP40 från Atlas, som ju egentligen
inte hör hemma på en mellansvensk järnväg.
Den fick lämna ifrån sig sitt chassi för det kommande bygget.
Den har mycket goda gångegenskaper och kan dra tunga tåg.
Eftersom Qtb är byggd på Amerikanskt manér är chassit
tillräcklig smalt för att passa Tb:n. Chassit är tyvärr lite
för långt (c:a 10 mm) så karossen måste förlängas om man inte skall
behöva göra om chassit. Men det går att fixa genom att lägga
till en luckrad på motorhuven utan att det kommer att synas
allt för mycket.
Litterat för loket skulle kanske vara Tb++ , på känt IT-manér.
Ett chassi som bör passa bättre är Atlas GP35 som endast är
3-4 mm för långt. Jag kommer att göra en kåpa
även till det chassit om allt vill sig väl.
|
.
|
top
|
 |
Prototypmodell i
kartong
Till att börja med ritade jag en kartongmodell med PC:ns hjälp
för att prova storleken och hur det såg ut med en förlängd modell.
2003-03-15
|
|
|
Koppel |
|
Koppel:
Kopplen på Atlasmodellen är fästa i kåpan och blir även så
på Tb-modellen, men jag väljer att sätta koppel endast i bakre
änden för att hålla fronten så förebildslik som möjligt.
Här kommer jag att prova ett kortkoppelsystem från Tomix.
Det är Scharfenbergs koppel, egentligen avsedda för kortkoppling
av motorvagnsset, men de är nätta och fina i formatet jämfört
med standardkopplen i N-skalan.
|
 |
 |
Kulisskoppel
som sätts i loket
|
Kopplet
finns även som utbytes-koppel för standardkopplen |
|
top
|
Kåpa |
|
|
|
 |

|
Kåpan kommer att byggas av styrenplastskivor.
Först en rätt ful stomme som sluter tätt intill chassit.
- byggd i 1,0mm styrenplast.
2003-03-18 |
Här
byggs fronten upp med den kraftiga buffertbalken. (1mm
styren)
Genomskinliga plastribbor från andra modeller provas
för att ev. få fram ljus till strålkastarna.
Det fungerade
mindre bra till de nedre strålkastarna, men de övre lyser bra. (Till
nästa modell skall jag prova glasfibertrådar som jag har rätt
bra tillgång till, men jag har bara inte tänkt på det tidigare)
2003-03-22 |
Sidorna
på motorhuven görs av 0,5 mm skivor med en
utskärning för motorgallret som görs av 0,5mm "Car siding"
"H0 scale 3-1/4" spacing". Detta används också
för
motorgallret på takdelen.
|

|
|
|
 |

|
Bakänden
täcks med en "plåt" 0,75mm med urtag för
lyktorna. I kåpan monterades en glasklar plast för att
släppa igenom ljuset.
Buffertbalken byggs av två 0,5mm skivor med urtag
för koppelfästet. Två skivor gör det lättare att forma och
göra urtag jämfört med en 1mm skiva.
|
"Plåten"
och buffertbalken gjordes aningen för breda med avsikt.
Efter att de limmats fast och penslats med lite extra
lösningsmedel kan de filas ned till rätt dimension.
På detta sätt kan man runda av hörnet på kåpan utan att det
blir
någon skarv som sedan måste spacklas.
2003-03-25 |
|
top
|
Hytten |
|
 |
Det
som är lite knepigt på Tb:n är ju hytten med sin speciella
form.
Ytterligare en provmodell i papp tas fram, nu anpassad efter de
mått som växt fram under byggets gång. Det skiljer nu en hel
del från den
första papp-prototypen, eftersom plasten bygger mer än papper
och jag har dessutom kompenserat förlängningen med även en
liten
ökning av höjden på kåpan.
Det som var riktigt svårt var den bakre fönsterväggen:
Mina förlagor visade inte riktigt hur det skulle se ut, dessutom
skall väggen skeva i flera riktningar och det som gick att göra
i papper var svårare i den styva plasten.
|
|
|
........ |
|
 |
 |
 |
 |
Sidoväggar av
0,5+0,75mm
2003-03-28 |
Frontplåt 0,75mm
|
De lutande
fönsterväggarna 0,5mm.
Med de felaktiga
bakre sidoväggarna
|
Så här blev det
till slut. Den skeva plåten
under fönstret blev aningen för hög.
2003-04-01 |
top
|
Motorrum |
 |
 |
Här
kapas motorrumsluckorna till av 0,25 mm skivor.
På bilden till höger ligger luckorna uppradade bredvid kåpan.
|
Här
syns även motorrumstaket som är sammansatt av
ett antal tvärgående plattor 0,7mm med ritsningar för att
markera luckorna.
2003-04-02 |
 |
Taket utskuret ur en 0,125mm skiva: Så tunna skivor får man
vara försiktig med när man limmar om man inte har en slät
yta under. Limmet gör skivan mjuk och den kan sjunka
lite på sidan om fästpunkterna.
Den svarta skivan som monterats under yttertaket är till
för att inte det inte skall lysa igenom det tunna taket. |
Här är
sidoluckorna och taket på plats.
Gångborden skärs ut av 0,75 mm skivor och limmas
efter sidorna. Även den bakre bryggan är på plats.
2003-04-05 |
 |
|
.
top
|
Boggiesidor |
|
 |
 |
Det enda
ingrepp jag gjort i chassiet är att slipa ner
boggiesidorna för att kunna montera de plåtar som delvis
skall täcka boggierna och ändå ge lite svängrum för boggien.
|
Här
ligger dessa "plåtar" utskurna ur 0,75mm skivor.
Två hål för bufferterna har borrats i buffertplankan.
(Bufferterna
kommer från en slaktad SBB Ae6/6 använd till ett Ma-lok)
2003-04-06 |
"Plåtarna"
på plats mellan gångbord och boggiesidor.
Främre gångbryggan monterad (0,5mm skiva eftersom den
är smäckrare) |
 |
Detaljer |
|
 |
 |
Tillverkning
av lyktorna.
Ur en 1,6mm rundstav borras ett hål med en 0,5 mm borr.
|
Därefter
skivas rundstaven och av c:a 25 kapade skivor blev det
12 som blev snygga och proportionerliga.
2003-04-07 |
|
top
|
 |
Här
kommer några avvikelser från materialvalet styren:
Jag har inte haft tålamod att lära mig att jobba med metall
och ryser om jag måste löda.Är uppväxt med Airfix
plastmodeller och på den vägen är det.
Men till plogarna behövdes det en del metalljobb.(även lödning)
- på undersidan av chassit limmades ett par hållare i koppar.
(dessa är gjorda av delar till en skrotad Arnoldväxel)
|
Själva
plogarna är tillverkade i styren.
Fästet är ett styrenrör 2,4mm, där jag fräst upp
ett spår för plogen med en tunn kapskiva.
Genom detta rör limmas en mässingstråd.
Högst upp på tråden är ett litet huvud ditlött.
Sedan fästs plogen mellan en hållare på huven och
de metall hållarna på undersidan.
Plogarna går enkelt att ta bort för att komma åt att lyfta av
kåpan från chassit.
|

2003-04-09 |
 |
Även avgaspiporna är gjorda av mässing (2,0mm rör)
samma rör som utgör huvudet på plogfästet.
Piporna monteras i en formad styrenlist med utborrade hål. |
|
top
|
|
|
 |
 |
Här
syns modellen med alla detaljer monterade, lyktor, plogar,
buffertar och avgaspipor. (Klicka på bilderna för större
bilder)
Nu återstår att tillverka räcken, riktigt hur de skall göras
har jag ännu inte bestämt.
Ja och så målning, fönster och märkning, mer om detta kommer
senare här nedanför.
2003-04-12
........ |
Fönster,
märkning |
|
Fönster
kommer att göras som våtdekaler.
Här är första provet med fönster och märkning,
utskrivet på vanligt papper. En del justeringar återstår. |
 |
 |
 |
Modellen
målad och med dekaler, även plogens målning är en dekal.
2003-06-15 |
|
|
|
|
|