|
Eftersom
jag skrivit en del om mina försök med att ta fram etsade
detaljer och modeller kan det kanske vara läge att beskriva lite
om förutsättningarna för att ta fram etsade detaljer.
Mässingsbyggsatser är ett känt begrepp i MJ-världen, ofta
relativt kostsamma modeller i små serier. Men genom användning
av modern datorteknik har framtagningen blivit mycket förenklad
och man kan numera även själv ta fram etsade detaljer och
byggsatser till "överkomliga" kostnader.
Vad är etsning:
Etsade detaljer tas fram ur tunna metallplåtar av mässing,
nysilver eller plåt med normalt 0,25 - 0,5 mm tjocklek. Dessa
plåtar behandlas i ett etsbad där man i ett syrabad etsar bort
metall till hel eller halv tjocklek, eller helt genometsat (hål).
Som underlag används en datorritning gjord i ett vektorbaserat
ritprogram på datorn (t.ex Corel Draw). Denna ritning lämnas
till en reprofirma som gör två filmer, kallas för rippning.
Normalt görs underlagen i A3-format som är standardformat för
etsplåtar.
Filmerna lämnas till en ets-firma som framställer etsplåten
maskinellt i ett syrabad.
Man kan även göra etsningen själv, men detta kräver speciell
utrustning och hantering av "otäcka" vätskor.
På Mats Björkelunds hemsida finns "skriften" Småskalig
etsproduktion
den beskriver mycket bra hela processen från ritning till
framtagning av plåt.
Framförallt hur du planerar det omfattande arbetet med att ta
fram underlaget.
-----------------> Bild på detalj av
en etsplåt
Till vad:
Till plana ytor med detaljer i relief som vagnssidor, boggiesidor,
väggar etc.
Tankesättet är mycket likt att konstruera klippark.
Även till smådetaljer som fönster, snickarglädje på
husbyggen, skyltar stolpar och annat.
Detaljeringsgraden är mycket fin. Minsta bredd på ett
streck/försänkning är knappt 0,2 mm.
Så ett Gunnebostängsel i skala N är ingen match rent tekniskt.
Egna exempel:
Till vad
passar det absolut inte:
Ytor som är böjda i mer än en dimension, typ noskonen på en
Reginamotorvagn.
Nackdelar:
Kostnader och mycket konstruktionsarbete.
Framförallt om man måste göra om första plåten pga av att man
inte tänkt rätt vid konstruktionen.
Att ta fram första plåten med rippning och etsning går på c:a
1200:- inkl transport (maj 2004)
Om man tänkt göra en serie plåtar går nästa plåt på runt
500:-
Om man behöver konstruera om detaljerna måste man börja om med
en ny ritning och rippning .........
Sammanfattning:
Konstruktionsarbetet
och ritningen kan ta upp till ett års fritid.
Har man tagit sig den tiden har man möjligheten att få fram
mycket fina detaljer till sitt bygge som är svåra att få fram
på annat sätt. Kostnaden är visserligen relativt hög men det
beror på vad alternativet är, att inte ta med detaljerna eller
försöka på annat sätt.
Ett sätt att få ned kostnaderna är att ta fram en serie plåtar
och försöka dela kostnaderna med någon annan intresserad. Men
om det är något som liknar en byggsats måste man också ta fram
en noggrann bygginstruktion så att byggaren förstår hur det är
tänkt och vilka små justeringar som behöver göras på
detaljerna. ( För allt blir med största säkerhet inte
exakt rätt på första plåten)
Själv bara gjort två (2) plåtar ännu så min erfarenhet är
inte så lång.
Men de två plåtarna
blev lyckade och det ger ju alltid mersmak.
Fler plåtar???
Jag har lite ideér om att ta fram ytterligare plåtar med
smådetaljer som fler än jag kan vara intresserade av men då
bör man kanske sondera terrängen och höra efter om intresse
finns innan man börjar.
Får se hur det blir till hösten med detta.
Jag har tagit fram ritningar för följande detaljer i N-skalan
som jag själv skulle behöva på banan.
- Järnvägsövergångsskylt - "Livsfarlig
ledning" (Bild
på provexemplar)
- Gallerstängsel med överliggande taggtråd
|
|