Byggnaden består av tre delar:
- Smedjan till vänster är den äldsta delen.
- Kvarnen till höger
- Kraftstationen som ligger bakom kvarnen.
Modellen
är specialframtagen på två etsark i nysilver med både
byggnadsdelar och kringdetaljer.
Destilleriets
väggar, fönster o tegeldekorer
Tak
skorstenar, dammluckor m.m.
200806
- Första färgläggning
Modellens
väggar sammansatta med CA-lim.
Väggarna är i princip uppbyggda som ett klippark,
men i nysilver istället för papper.
Framför huset ligger en del av smådetaljerna i
"byggsatsen".
Innan
väggarna sattes samman limmades
strukturdetaljerna på plats.
Här är de putsade väggarnas fönsterfoder.
Tegelstrukturerna
skapas genom ett eller två extra lager med tegelmöster
med hel- och halvtegel som limmas på varandra och
slutligen på väggen.
På
detta sätt efterliknas någorlunda förebildens
struktur vid väggarnas hörn och på gavelns nocksida.
Den första färgstrykningen är nu gjord med vattenbaserad färg
och färgspruta.
Putsdelen
har redan fått sin slutstrykning. Färg Model Master
4769 White.
Tegeldelen
behöver fler färglager.
Det här är det första lagret som skall vara varmt
gulvitt och som senare skall lysa igenom kommande lager. Färg:
Polly Scale "D&RGW BLDG. Cream"
080728
- Tegelarbeten
Det
är nu man skulle önska att "Tomtenissarnas"
schakrutiga målarfärg även skulle finnas i tegelmönster
:-)
Det går åt några målningsomgångar och det finns en del
som kan gå fel. Utgångsläget är som på bilden här ovanför,
husgrunden målad med en gulvit ton, Polly Scale "D&RGW
BLDG. Cream"
Första
färglagret blir en tegelröd färg.
Polly Scale "Zinc Chromate Primer" med en
aning "Daylight orange" iblandat. Allt läggs
på rätt blaskigt så att den ljust gula grunden lyser
igenom, lite slumpvis mer eller mindre.
Huset
till vänster med den röda färgen påblaskad.
Nu
behöver färgen tonas ned och samtidigt och om det går
bra skall även tegelfogarna bli ljusa.
Nu använder jag vit konstnärsakryl blandat med lite
Polly Scale "D&RGW BLDG. Cream"
Polly
Scale färgen är i sig själv för tunn för ändamålet.
Konstnärfärgen som är lite smetigare gör att färgen
fyller fogarna mycket bättre.
På bilden till
höger syns ett par olika stadier i detta moment. Högst upp
mot gavelspetsen ligger den gulvita "pastan"
ordentligt påsmetad.
När man täckt hela ytan får färgen sätta sig i ungefär
en minut, därefter torkar man av ytan med hushållspapper
eller liknande (helst lite billigare och hårdare papper).
Torka rätt hårt så att tegestenarna återfår en del av sin
röda färg, om än lite blekare.
Det blir bara bra om resultatet blir slumpvis ojämt med olika
toner på olika delar av väggen.
Till vänster om huset ligger den blandade färgpastan
Tillbaka
till målarverkstaden.
Fönster och dörrar målas med Citadel-färger.
- Smedjans fönster med "Terracotta"
- Kraftstationens dörrar o fönster med en tillblandad
gulbrun färg som senare skall täckas med en
bruröd lasyr.
- Större portar målas med Scorched brown,
en mörkbrun färg som också den skall strykas med
en lasyr, denna gång svart.
- Den svarta plåtdörren målas med Chaos black.
Alltsammans målat med färgspruta från Aztec.
Här vid målarboxens utdragbara hylla.
080910
- Lång paus i arbetet
Taket
målat med Humbrol svart
En del fönster har kommit på plats, men inte alla.
I det här skicket har byggnaden varit med på
modelltågsutställningen i Gävle både 2008 och 2009
på "Modulen under bygge"