|
De
tidigare påbörjade modulerna Rambo bruk och Mackmyra visade sig
ha en del brister i spårläggningen.
Samtidigt som rälsen skulle läggas om upptäckte jag att de två
modulerna skulle passa som dubbelmodul
med både stationsområde med mötes och uppställningsspår samt
miljön från Mackmyra bruk.
Efter en del funderande kom jag på ett nytt namn på
modulen - Drambo bruk
- Med anspelning på den första modulens tidigare namn
Rambo,
- och den andra modulens produktion av skotska drycker, en ta sig
en "Wee dram" |
|
|
Modulritning
Drambo bruk |
|
|
 |
|
|
Modulmått
vänster moduldel: |
???*600
mm |
Modulmått
höger moduldel: |
???*
600 mm |
Ändstycken: |
Yttre
ändar: Fremo-N 2-spår,
flack profil
Mellan moduler: Lokal profil med stationsområde |
Avvikelser: |
-
Modulparet är breddat c:a 20 cm nedåt på ritningen |
Modulerna
började byggas om: |
2009-07-01 |
|
|
|
|
|
|
Modulerna
2010-05-03
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sammanslagning - grundkonstruktion |
|
|
Efter
att ha ångrat mig några gånger, blev de gamla modulerna rivna
till slut................
Rälsen i en röra vid sidan om och basplattans styrofaom frilagd. |
|
|

Den lösa Mackmyradelen tänkte jag komprimera och bygga ihop med
resten av linjemodulen.
Snabb som ögat med den grova fogsvansen för att kapa ner plattan
på både bredd och djup.

Gick kanske fram aningen för ivrigt med fogsvansen, vilket gjorde
att "marken" på vissa ställen blev väldigt tunn
(eller i vissa fall obefintlig). Det syns här vid gropen för
destilleribyggnaden.

Men som tur var fanns det någon millimeter styrofoam kvar, det
blev till att förstärka med ett tjockt lager vitlim på
undersidan.
 |
|
|
Modulen
hade jag tänkt att fösöka styra digitalt via dator, hur och med
vad hade jag ingen aning om.
Så det blev att först ägna sig åt en del digitala
efterforskningar och experiment inna det var dags att fortsätta
med spårläggningen. på de två Drambo-modulerna.
Det blir Digitrax-dekodrar och Train Controller, men mer om detta
på annan plats.
|
Top |
|
|
Till att börja med skall växlarna på plats, Peco
electrofrog.
- Växelmotorn monterad direkt på växeln, därav de
fyrkantiga pappersbitarna som täcker monteringshålen.
Det är en av nackdelarna med Pecos motorer.
Men funktionen är helt OK när man använder
Digitrax DS64 för växelomläggningen.
Det bara knäpper lite diskret när växeln läggs
om.

Det var den roliga biten så här långt.
Kvällen har jag tillbringat med näsan ovanför lödkolven
och börjat reda ut och löda fast anslutningarna från växlarna
innan jag drar ner alla kablar från rälsen.
Jag vägrar att ta bilder på detta nödvändiga, men
totalt ointressanta tråkjobb, så det så......
Har för en gångs skull gjort ett kopplingsschema i förväg
för att försöka få struktur på kablar och
kopplingsplintar nu när det även skall dit åtskilliga
kablar till den digitala styrutrustningen.
Tidigare har jag kopplat in grejerna allt eftersom jag
hittat en kabel,
och det har väl minsta sagt blivit aningen trassligt och
odokumenterat.
|
|
|
|
|
|
|
Så, nu
ligger rälsen där den skall, förutom där bron skall gå över
ån.
Där får rälsen vänta ett tag.
Den här gången skall jag måla ån innan räls och bro läggs på
plats.
Det blir betydligt lättare att måla då, istället för att försöka
peta in med penseln under den låga bron....

Nästa steg verkar vara mer åt textilslöjdshållet
- knyppling eller något liknande för att få ordning på alla lösa
tampar på undersidan.
 |
|
|
|
|
|
Så småningom blev det ordning på tamparna på båda
modulerna.
Den högra modulen är "slavmodul", men innehåller även
en separat liten ljudmodul (ej kopplad till DCC-styrningen)
 |
|
|
|
|
|
Vid
ombyggnationen av modulen ökades vattenståndet med en hel
centimeter för att passa till den nya uppsättningen.
Här syns två faser i "fördjupningsarbetet" med båtlack
och oljefärg.

Mitt vatten går mer åt det rödbruna hållet för att spegla
bergslagernas järnhaltiga vatten.
Jag har modifierat metoden aningen mot tidigare och blandar ut de
tunna lasyrerna med fernissan istället för med linolje/terpentinblandning.
Det förkortar torktiderna och gör även lasyrlagrerna lite
tjockare.
Men många lager blir det i alla fall.
Nu är jag rätt nöjd med färgen efter bara tre lasyrlager. Det
skall bara på några tunna hinnor med grönare ton och sedan
skall jag försöka skydda ytan under de fortsatta arbetena den här
gången, för att i slutskedet när räls och landskap är på
plats lägga slutlagren. |
|
|
|
Top |
|
|
|
|
Bygge
av vägport och bron över ån beskrivs på en egen sida ---->
|
|
|
|
|
|
När nu
rälsen ligger på plats börjar det bli dags att sammanfoga
moduldelarna och forma landskapet runt banvallen.
Det går åt en del husfix i skarvarna mellan de små restbitarna
av blå och rosa isoleringsskivorna som bygger upp strukturen.

De två 40 centimetersmodulerna, nu breddade åt ena hållet till
ny 60 cm bredd.
Några skisshus utplacerade runt spåren för att prova en av ideérna
för omgivningarna.
Den rosa landbiten till vänster har jag ännu inte kommit på hur
jag vill gestalta.
Några ideér har dykt upp, men dom innehöll mer än vad ytan
tillät.
Det är lätt att vilja klämma in för mycket.
Nåväl, får väl leta inspiration ute i verkligheten
igen...........

|
|
|
|
Top |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|