|
...... |
|
|
.
. |
|
|
|
|
|

En närbild på huvudmodulens elektroniokhjärta.
- Kretskortet är Digitrax BDL168 som matar de sektioner på
modulerna som skall ha avkänning.
Den kan mata 16 sektioner.
- Lådan är Digitrax DS64, stationär dekoder som används
som växeldekoder till fyra växlar
En likadan finns på den högra modulen för att
styra resterande fyra växlar.
|
|
|
|
|
|
|
Tänkt efter, borde man gjort före............
Jag var ju så nöjd med den för mig ovanligt prydliga
elinstallationen under modulerna.
Occupation Detector (nedan kallad OD) och växeldekodrar
inkopplade och fungerade direkt.
Men............. Någonstans kände jag på mig att jag
missat något.
Just det, hur passar dessa digitalstyrningsprylar med
modultanke och normer på en dubbelspårsmodul.
OD:n vill gärna att samtliga sträckor som den matar är
kopplad till Track A på boostern
och vid modulkörning kan detta i vissa fall inte
uppfyllas.
Dessutom säger normen att "digital utrustning ej
skall monteras fast på modulen om den ej kan kopplas
bort"
Med ovanstående resonemang är det en vettig begränsning
om man skall samköra med andra....
Jahapp, så blir det när man tänker efter, efter.
Fram med lödkolven igen.......

OD:n matar 16 sektioner på modulerna. Varje sektion behöver
kunna kopplas antingen till OD:n eller direkt till normala
körströmmen.
16 små tvålägesbrytare löddes in till respektive
dubbelspår.
Nu bör modulerna vara återanpassade till normen igen.
Finns säkert alltid något bättre sätt att åstadkomma
samma funktion, men det här var vad jag kom på just då
och så hade jag dessa prylar hemma.
|
|
|
|
Omdragningen av kablarna till de 16 switcharna gick nästan bra, bara det att det inte gick att köra alls.
Efter ett par timmars felsökning kopplade jag ihop alltihopa igen utan åtgärd, och då fungerade det.
Nu lämnar jag de "drygt två kablarna" och gör något jag tycker är riktigt roligt i stället
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|