Motorvagn Y6  

sidan uppdaterad:  2008-08-27  


Förebild Bygge del 1 Målning o detaljer Chassie Fler bilder Videosnuttar

Foto: Olle Frykmo

Togdillens rälsbuss tillverkas i två varianter, en motorvagn och ett släp och säljs i Sverige via NModell.  Motorvagnen kommer att målas som ett museifordon, nyrenoverat och snyggt.  Släpvagnen skall avbilda en avställd Banverksvagn. På detta sätt kan jag få båda varianterna att passa i tidsepoken på banan.(1990 och framåt)

Förebilder

Motorvagnen som museifordon
En rad rälsbussar vid infarten till Åhus i augusti 2001. Rälsbussarna trafikerade järnvägen Kristianstad - Åhus i samband med det stora Scoutlägret "Scout 2001" vid Rinkaby.
Banverkets vrak.
Banverkets släpvagn 2076 uppställd vid godsbangården i Västerås i maj 2003.
Där hade den stått i detta skick ett par år.
I oktober samma år, precis när modellen var färdig transporterades vagnen bort för skrotning, men räddades kvar av ENJ (Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska förening) och finns nu i Kärrgruvan.
 
Modell  skala N  
Motorvagnen - klicka för en större bild

Motorvagnen med drivningen monterad

Släpvagnen med egna "tags"


Videosnuttar från premiärturen på banan
Som vanligt är kvalitén rätt tveksam, men
snuttarna visa i alla fall att jag äntligen fått
Y6:an att rulla. 
Filerna finns i två format
   ***.rm      Real Player
   ***.wmw  Windows media player

 
Om bygget av modellen 
Modellen är en polyuretankåpa från danska Togdillen som köpts via Nmodell.
Den levereras utan chassi. Nmodell har för tillfället (sommaren 2003) tillgång till ett passande Tomix-chassi. Ett sådant är beställt och beräknas komma till hösten.
Vid leveransen från danska Togdillen  ser kåporna ut så här. 
En del gjutskägg som behöver avlägsnas innan man kan måla den. 

Vid beställning från NModell levereras modellen med en byggbeskrivning (pdf-fil) som jag i stort sett följt, men jag har valt att göra en del förändringar med ytterligare detaljer som lyktor, destinationsskyltar, handräcken och plogar.
 
Måtten stämmer mycket väl i skala med originalet.
Taket ser för platt ut, men det är en synvilla som orsakas av att skarven mellan taket och sidorna ligger för högt upp. Detta fixas nedan enkelt genom att rundslipa skarven och lägga målningen på rätt ställe. 


Här är justeringarna av vagnarna påbörjade


Gjutkanten på taket har rundslipats.
Man får spackla lite i skarven mellan sida och tak. Tyvärr verkar taket ha släppt lite till sedan jag justerat detta och öppnat ytterligare små glipor. (annars var det kanske jag som slarvade från början ?)

I fronten på släpet och i motorvagnens båda ändar borras en ny topplykta in (1,6mm styrenstav).
Större nedre lykthus tillverkade av en 1,6 och en 1,2 mm rundstav aom jag snedskurit i karossens vinkel innan de limmats fast. I släpets bakre ände behålls de små strålkastarna.

Destinationsskyltar tillfilade av styren monteras på taksidorna.

Då släpvagnen ej skall ha drivning har jag gjort ett enkelt underrede i styren till den.
I båda ändarna på underredet  på detta sitter scharfenbergskoppel (Tomix) monterade. 
Handräcken
Handräcken till dörrar och frontlucka görs av 0,3 mm mässingstråd.
Den är tunn, men är man säker på handen går det bra.
Först är det dags att plocka fram borrskaftet och fästa den lilla 0,3mm borren.

En mall tillverkas som kan användas till både att bocka tråden och borra hålen i kåpan.
Plattan är c:a 20*11mm gjord av 1mm styrenplast.
(En mall av metall håller längre, men till ett par vagnar räcker en plastmall bra.)

 
De små 0,3mm hålen placeras enligt följande:
- Första hålet 4,5 mm från nederkant
- Andra hålet 5 mm ovanför det första i rät linje
 

Därefter bockas tråden till c:a 5 mm bredd 
Ena benet i hålet i mitten och det andra benet viks över kanten.

    

Benen kapas till c:a 1 mm längd, vid kanten av mallen.            Här är ett handräcke färdigt

Nu används mallen till förborrning av hålen i kåpan.
Hålen skall sitta knappt 0,5 mm från dörrarnas kanter.
 

Handräckena på provas på plats.
De skall monteras efter målningen av kåpan, så spar räckena i någon lämplig ask så länge.
 
På släpvagnen skall det sitta ett handräcke en bit bakom de stora skjutdörrarna.
Frontluckor

Det finns markerade frontluckor på kåpan från början.
Men för att framhäva dessa mer sätts en extra frontlucka på plats.
Luckan är gjord i 0,5 mm styrenplast och bockas lätt på mitten
l luckan kan man försöka borra två 0,3mm hål.
Det går - det är ju hela 0,1mm på varje sida om hålet ;-)
(Men det går åt några extra luckor, ibland kommer borren snett även för mig)

 
Räckesdetaljer även här i 0,3mm mässingstråd.
Bockas i samma mall som övriga räcken
 
Det övre räcket fästs i ett hål i luckans högra kant (sett framifrån)
Mittstolpen i ett hål i mitten så klart

Till del 2 - Målning o detaljer ---->

top