|
|
|
|
Modulmått: |
700*700
mm |
Ändstycken: |
2
st Fremo-N 2-spår, flack profil
1 st Fremo-N 1-spår, flcak profil |
Avvikelser: |
-
Egen modultyp, men med Fremo-gränssnitt.
- Kurvradie mindre än Fremo:s norm.
Minsta kurvradie= 430 mm. |
Modulen
började byggas: |
2005-05-10 |
|
|
|
|
|
|
 |
|
|
Så
här ser modulen ut just nu i oktober 2008
Alldeles "nysådda" grönytor. |
|
|
|
|
|
Modulbeskrivning
Ännu en hörnmodul
"special" Det här är spegelmodulen till Norrbo bruk.
Den kommer också att byggas med gränssnitt enligt Fremo-N, men med betydligt skarpare kurvradie än vad standarden föreskriver för
att inte ta för stor plats.
På samma
sätt som Norrbo-modulen
blir det här en specialmodul med en växel ut till ett extra
enkelspår med möjlighet att ansluta till en Fremo
enkelspårsmodul.
Modulen kommer
inte att användas på källarbanan utan är planerad för att
vara en modul som används tillsammans med utställningsbanan
eller som tillsammans med Rambo-modulen kan ansluta andra
Fremo-moduler. Kommer nog också att användas som fotomodul där
man får en bra vy på tågen högt uppe på banvallen.
|
|
|
|
|
|
Bilder
från modulbygget |
|
|
|
|
|
2005-05-29
Modulstomme och spårbädd på plats.
En gammal garderobshylla, 8mm masonit, 8mm mjukmasonit högst upp
som spårbädd.
Den rosa styrofoam-skivan skall gröpas ur för att skapa ett
landskap med en hög järnvägsbank.
|
|
|
 |
|
|
Här är
styrofoamen modellerad och övriga hål täckta med överblivna
masonitskivor och styrofoamspill. Allt utjämnat med
"rätt mycket" Husfix. |
|
|
|
|
|
 |
|
|
Slipning och
ett par spackelomgångar till. Därefter blir hela landskapsdelen
målad med en
"beigeröd" färg som grund för kommande vegetation.
Sidorna målade med "FREMO-brunt" (RAL 8011).
En växel med manuell växelomläggare inkl. brytare för
polarisering av hjärtstycket.
En extra brytare för att kunna stänga av strömmen på
sidospåret.
Det elektriska syns på bilden nedan. |
|
|
|
|
|

|
|
|
|
|
|
|
Upp |
|
2007-08-20
Ballastläggning påbörjad. |
|
|
 |
|
|
2008-10-04
Snabbanläggning av grönytor inför modulutställningen på
järnvägsmuseét.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|