Upp
|
|
|
|
|
Växelreglage |
|
|
Innan växlarna läggs på plats förbereds genomgången för växelomläggarna.
|
|
|
 |
 |
Ett
0,9-1 mm hål borras i en av sliprarna vid
växelreglaget, se bilden nedan.
Genom det hålet skall en reglagetråd dras. Jag har använt
en 0,8 mm pianotråd som dras genom ett 2 mm kopparrör ner
till undersidan. Kopparröret ger extra stabilitet och
precision vid monteringen. Växeln passas tillfälligt in
så att hålet hamnar precis ovanför mässingsröret.
Tråden bockas som på bilderna så att den passar mellan
hålet och växelföraren. |
|
|
|
|
|
|

|
|
|
På undersidan kommer pianotråden ner genom röret. Där vinklas tråden och träs in genom en ögla av mässingstråd som är fäst i växelreglagets långa tråd med hjälp av en skalad "sockerbit". Växelreglaget styr också strömställaren som sköter polariseringen av hjärtstycket.
|
|
|

|
|
|
tNedan en
principskiss på växelreglaget.
OBS!!!
Det är viktigt att bockningen på den nedre delen görs åt samma
håll som på ovansidan.
Då kommer reglaget att flytta växeltungan åt samma håll som du
skjuter växelföraren.
Kolla en extra gång innan du bockar, tänk på att du jobbar på
undersidan och att allt är uppochned.
|
|
|

|
|
|
Själv
har jag haft för bråttom för att tänka igenom detta innan.
Därför har mina reglage blivit vinklade lite slumpvis och det
blir alltid en överraskning
åt vilket håll växeltunga rör sig :-)) |
|
|
|
|
|
 |
|
 |
Strömställaren är kapad på höjden och ett 1mm hål är borrat igenom för manövertråden.
Strömställaren skruvas fast med ett par distanser av tillkapade styrenrör 7-8 mm höga. |
|
Plus- och minusström ansluts till de yttre polerna på strömbrytaren och växelns hjärtstycke
ansluts till den centrala polen (grön) för att på det viset få rätt polarisering till hjärtstycket beroende på växelns läge.
Den högra strömställaren styr även om strömmen skall vara av eller på till stickspåret, beroende på växelns läge.
|
|
|
|
|
|
|
Manövreringen
av både växel och strömställare görs med en 0,8mm pianotråd som träs igenom hålet i knappen och bockas. Pianotråden går igenom hela modulbredden så att manövrering kan ske från båda sidor.
För att stabilisera manövertråden går den igenom 2mm mässingsrör åt båda sidor. |
|
|

|
|