Modulerna
kan byggas raka eller med radie, i olika längder.
Gemensamt är att profilerna skall skall följa Fremo:s standard
för att passa med andra moduler.
Det finns ett antal olika varianter för profilerna, både för
enkelspår och dubbelspår.
se Fremos sidor om standarder för N-skalan
Till mina moduler använder jag den flacka dubbelspårsvarianten.
Det finns olika sätt att bygga modullådorna på.
Idén till uppbyggnaden kring två L-profiler har jag fått från
denna
tyska sida skriven av Peter Ehrenberg. Sedan har
jag modifierat idén modifierat efter mina behov.
Steg
1. Kapa och anpassa ändprofilerna.
Mina profiler är gjorda av 15 mm plywood, tillkapade som
rektanglar på 400*105 mm.
Kapningen är gjord på ett byggvaruhus för att få så räta
vinklar som möjligt.
Därefter har 2*3 8mm hål tagits upp för skarvbultar samt ett
större hål för kabelgenomföring.
Allt enligt specifikationer på Fremo-mallen.
Slutligen har profilens överkant med banvall för dubbelspår
sågats till enligt mall.
Så har jag gjort på mina första moduler.
En bättre variant är
att istället för att låta rälsen vila på profilens kant låta
banunderlaget gå ut hela vägen till ändstycket för att minska
risken för att rälsen skall skeva till följd av rörelser i de
olika materialen på banundrlag/ändstycke. Givetvis skall då
banunderlaget skäras in i ändstycket och formas enligt
standardiserad profil.
Steg 2. Sammansättning av modulstomme, denna är 400*1200mm
L-profilerna består av två lister i 15 mm plywood, liggande
50*1170 samt stående 40*1170.
Listerna är både skruvade och limmade för att få så bra
stabilitet som möjligt.
Här syns lådan från undersidan med L-profilerna skruvade och
limmade till ändstyckena.
Två extra tvärstag är monterade mellan profilerna för att öka
styvheten.
Här nedan syns modullådan på rätt köl.
L-profilerna ger
lådan stor vridstyvhet och samtidigt gott om plats för att bygga ett kuperat
landskap, även under rälsnivån som ligger i överkant på
modulen.
Det här skall bli en linjemodul utan växlar. Då räcker det med
en 50mm styrofoamskiva som underlag.
Skivan håller nere modulens vikt så att den blir lätt att
transportera.
Det är noggrant att justera höjden så att räls och
rälsskarvar hamnar enligt standardmåtten.
Sidorna kommer i slutfasen att täckas med 4mm plywood som
följer markprofilen.
En modul med flera växlar behöver ett stabilare underlag för
att fästa växelomläggare, elektriska omkopplare m.m och får
då byggas lite annorlunda. Det blir betydligt tyngre men det är
nödvändigt för att få precision och stabilitet i spårlägen
och växlar.
Den
här typen av modul är en egen konstruktion för att åstadkomma:
En hörnmodul
som passar till källarbanan och inte tar för mycket plats
Modulen skall
även kunna dockas till andra Fremo-moduler, dock med
begränsning i kurvradien.
En övergång
från dubbelspår till enkelspår.
Bygget skall
bestå av ett par "spegelmoduler" för att
möjlighet till en 180° sväng.
med en rak genomgång för Fremo-enkelspår enligt
fullständig Fremo-standard.
Stommen är
konstruerad av diverse överblivet byggmaterial från huset.
Stommen med de tre Fremo-anslutningarna synliga. Dubbelspåren till vänster och höger.
Enkelspåret längst bort
Ett par lister för att höja nivån för plattan nedan som består av en gammal skåphylla.
Ovanpå hyllan görs rälsbädd och mark av ett par överblivna takplattor
som jag hittade i källaren. Materialet liknar mjukmasonit eller
"treetex".
Här
en liten bildsvit från sammansättningen av den andra kurvmodulen