|
 |

|

|
|
Benen
i Fremo-läge |
Benen
i n-Track-läge |
Detaljbild |
|
|
|
|
|
|
 |
|
Fästet till benen har gjorts på insidan av L-profilerna
med hjälp av två träbitar med samma dimension som benen.
Utanpå träbitarna skruvas en 4 mm plywoodbit fast.
(Bilden är från en av de äldre modulerna) |
|
|
|
 |
|
För att ge lite distans så att benen inte kärvar vid i-
och urmontage har jag lagt en 0,5mm pappbit mellan plywooden
och träbiten.
|
|
I
samband med att benfästena byggs kan det vara lämpligt att
fästa anslutningskontakterna som skall användas för att
ansluta det elektriska mellan närliggande moduler.
Här ovan syns det att jag använt två olika placeringar av
kontakterna.
Den nedersta fungerar bäst.
Kontakterna är vanliga 4 mm "banankontakter"
chassiehonor inköpta via Elfa. Det behövs en röd och en
svart ( plus o minus) i varje ände för respektive spår
som går över modulgränsen.
Egentligen skall dessa kompletteras med lika många
kontakter för en "blind-ledning" enligt
Fremo-standarden. På den övre modulen är det de gula
kontakterna, på den nedre modulen har jag valt att inte
använda blindledningen. För att minska antalet kablar och
kontakter under modulen. |
|
 |
|
|
|
|
 |
|
Infästning av benen görs sedan genom att borra ett 6,5 mm hål
genom plywood, ben och L-profil, därefter fästs benet med
en M6 bult och vingmutter. |
|
 |
|
För
att kunna göra finjustering i höjdled mot andra moduler
monteras två justerbara bultar i vardera foten.
Vagnsmutter och islagssmutter utgör mekaniken.
För att kunna justera höjden både uppåt och nedåt bör
höjden från rälsen överkant till fotens undersida vara
10-15 mm lägre än 1300 mm innan justerbulten monterats. |
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
Här
syns hela konstruktionen.
Foten är c:a 600 mm bred vilket ger en skaplig stabilitet.
För att öka
stabiliteten i sidled, görs ett eller två krysstag enligt
bilden. |
|
|
Upp
|