Ellok Ma  -  TGOJ

sidan uppdaterad:  2008-08-27  Back


Förebild Modell Om bygget av modellen Fler bilder

samtliga foton: Olle Frykmo

Förebild 
TGOJ Ma 401 i orange färgsättning. Omkring 1995 i Sala
TGOJ:s ursprungliga 9 lok hade runda fönster på sidorna och användes i den tunga Malmtrafiken mellan gruvorna i Bergslagen och hamnen i Oxelösund.
 
TGOJ Ma 876 "Ragne J" i grön/blå färgsättning. Sala 2003
Detta lok med fyrkantiga fönster tillverkades 1954 för SJ.
Ytterligare en nyare variant finns av den grön/blåa färgsättningen.
1991 överfördes samtliga 26 kvarvarande Ma-lok från SJ till TGOJ. Flertalet av dessa kör nu TGOJ:s tunga godstransporter, några står som reservdelslager. Loken kan köras i multipelkoppling

 
Tillverkningsår: 1953 - 1960
Tillverkare: ASEA

Byggt antal för TGOJ: 9
Byggt antal för SJ:     32.
 

 
Längd:    16.8 meter
Hjulbas:   4,2 + 7,6 meter
Axelföljd: Co´Co´

* Uppgifter från Svenska Lok och Motorvagnar
Modell 
Modell i skala N - orange färgsättning Modell i skala N - grön/blå färgsättning
En del arbete återstår med boggiesidor samt takdetaljer.
Samma modell, men ommålad i annan färgsättning
med egenritade dekaler och även kompletterad med
etsade boggiesidor och plogar.

  top

Om bygget av modellen 
Lämpligt chassie för Ma-loket är Minitrix Ae 6/6 
 
(tillverkades senast i en begränsad upplaga år 2000)
 
 

                                   Katalogbild Minitrix89/90
Chassie under modifiering
 
Chassiet är lite för långt för att vara exakt skalenligt, så vissa justeringar och kompromisser är nödvändiga.
Jag har inte ändrat på modellens hjulbas utan kapat c:a 5 mm i var ände på chassiet, så att fästet till lampan blir kvar. Dock kan inte lampan sitta kvar. 
Boggiesidorna har fortfarande kvar Ae 6/6:ans detaljer.
 
Färdigt chassie  
På boggiesidorna har alla detaljer slipats ned och ersatts med en tunn slät skiva med några enkla "boxar" som bättre stämmer med orginalet. 
Den främre kopplingen är bortmonterad och de lätt rundade plogarna på Ae 6/6:an är filade släta i vinkel och ett galler av tunna styrenribbor är limmat direkt på. Likadant i bakänden men där är kopplet kvar.

Chassiet är fortfarande för långt så karossen måste förlängas. Det kan man göra genom att förlänga avstånden mellan de runda fönstren med några mm. Modellens karaktär sitter i fronterna så denna förlängning märks inte särskilt mycket.  

RITNING   
En ritning på normal Ma samt en förlängd "Ma-XL"  

 

Kåpa:
Kåpan är byggd från scratch med styrenplast.
Sidorna byggda i två lager:
  ett kraftigt inre som stomme 0,75mm. 
  ett yttre 0,125mm, slätt med utskurna fönster    
              
Taket är gjort av skiktlimmade styrenskivor som sedan är filade till rätt form
Klicka för en större bild

top

Färgsättning:
Målad med färgspruta, Molak och Humbrol färg 
  De vita ränderna på den oranga modellen är dekalstrips
  De blå ränderna på den gröna modellen har tagits fram mha maskering
 

top

Fler bilder 


Två modellbilder från kanalmodulen.
Multipelkopplade Ma framför ett långt godståg.
   
Ett av de SJ-lok som fördes över till TGOJ 1991
Här uppställt på TGOJ:s bangård i Eskilstuna i väntan på renovering
TGOJ:S Ma 409 i Krylbo 2003
 
TGOJ:S Ma 405 i den senaste färgsättningen. Krylbo 2003
 
TGOJ:S Ma 404 utanför Sala, mars 2003

top