Före utställningen

Modelltåg - 11  

 
 
Det är en del plock och pyssel som skall göras innan man är färdig att lasta på alla moduler och tillbehör och dra iväg på utställning.
Utställningen öppnar först klockan 10 på lördagen, men man behöver  vara på plats ett par dagar före för att få allt att rulla.
Och det här året var inget undantag, det blev en del tekniska problem under fredagen som det tog tid att lösa...........
Så sent som helgen innan var släpkärran fullastad med jord och lera
som skulle till återbruket.
Men på torsdag morgon stod kärran både rengjord och lastad
inför avfärd mot Gävle.
       Nu är det bara att hoppas att inget är glömt.

(Förra året hade jag glömt transformatorn som matade anläggningen
men det gick att lösa med annan utrustning som fanns med)

  Top

 
.Vid torsdag lunch var det fortfarande så här tomt och lugnt
i de två hallarna där H0-folket skulle hålla till.
        Man har tömt den här hallen på lok för att ge plats åt den stora H0-banan.
De första deltagarna har just anlänt och börjat kolla banplaneringen
och monteringen de egna modulerna.
  
Det är lite mer trångt i Hall 4 där Jörgen Edgar och jag skall hålla till.
Där står två enorma ånglok och stort ellok och ger utställningshallen
en riktig järnvägskänsla.
        I planeringen ingår skohorn för att få in banan mellan loken
och samtidigt ge publiken utrymme att röra sig utan att av 
misstag komma åt anläggningen

I H0-hallarna har anläggningsbygget kommit igång på flera håll         Det är en del detaljer som behöver diskuteras och samordnas

 
Det är noga med inpassningen mellan modulerna
       

  Top

        Så här ser en del av H0-anläggningen ut på lördag morgon när allt är klart att ta emot publiken
        Över 200 meter sammanbyggd modelljärnväg i två hallar. Modulerna kommer ett stort antal privatpersoner och föreningar.
    
N-skaledelen är lite mer blygsam i storlek.

Här i hall 4 huserar undertecknad och Jörgen Edgar

- Min anläggning är c:a 15 meter lång
  sammanbyggd av 13 moduler

- Jörgen nöjer sig med två bord
   där han bygger utsökta modeller
   med sin egen metod.

I första hallen håller föreningen Slamra till med en 
N-skaleanläggning som är lite större än min egen.
       
  
En bild som visar vinkeln längs lokets långsida.

Här är det riktigt trångt, att ha någon form av skyddräcke är inte att tänka på även om det skulle kännas lite tryggare.

Men trots allt, det har hittils inte hänt några allvarliga incidenter.....

       

"Control Corner" mellan lokets buffertar.
Här står datorn med Train Controller som skall styra de två pendeltågen som växelvis skall rulla under hela utställningen

Det var den delen som i år
ställde till problem.
Trots "nästan" samma uppsättning som förra året gick det inte att få igång pendeltrafiken. Det blev 5-6 svettiga timmar framför datorn innan det plötsligt började fungera igen 

Suck - datorer kan ställa till det ibland
.        
 Men en positiv överraskning blev det till slut

Förra året var pendeltrafiken inte helt pålitlig
- Den kunde gå i två timmar (eller i tio minuter)
  Därefter missade tåget ett stopp och körde rakt in i väggen.
  (till den unga publikens jubel:-)))

I år rullade trafiken oavbrutet under bägge dagarna
 +++++    

  Top


 

    Modelltåg - 11