Modulmötet på Järnvägsmuseum 
7-8 oktober 2006

sidan uppdaterad 2006-10-15

Foto:  Olle och Ola Frykmo

Årets mål och utflykt för arbetet med mina anläggningar var det stora modulmötet på järnvägsmuseet i Gävle. Jag har under flera år haft som mål att visa upp utställningabanan vid något större MJ-evenemang här i Sverige, men har framtill nu inte hittat något tillfälle som passat. Tidigare har den visats upp ett flertal gånger på MJF:s stora Höstmesse i Norge. Som komplement ville jag även visa upp modulbygge i skala N för att inspirera flera att bygga moduler även i N-skalan. Hela sommaren har MJ-arbetet gått ut på att få de nya Fremo-modulerna körklara.
 

 
Att ställa ut en så pass stor anläggning som utställningsbanan tar rätt mycket kraft och resurser för transporter och att montera upp och montera ner och bemanna utställningen när man skall sköta allt på en man. En stor nackdel jämfört med en klubbana med flera delaktiga.

Därför ransonerar jag tillfällena till max en gång per år, kanske bara vartannat år.
På bilderna ovan syns vad som går åt för transporten, en kombi och ett välfyllt större flyttsläp.

 

 
Höstens arbete på byggsidan har gått ut på att förbereda Fremo-N modulerna så att de skulle vara körklara lagom till modulmötet. En av de sista detaljerna som kom på plats sista veckan före mötet var denna lilla scen vid Engelsfors godsmagasin, där man också förberedde ett modulmöte i mindre skala.
 

 
Här syns de båda anläggningarna i klassisk järnvägsmiljö i hall 6 på museét.
Utställningsbanan på den översta bilden och nedanför Fremo-modulerna med X2000-simulatorn som bakgrund.
 

 
Modulbanan blev tyvärr bara hälften så lång som vi hade hoppats på. Det var meningen att Micke Carlsson också skulle kommit med lika många moduler, men han fick tyvärr förhinder. Som tur var kunde jag då få plats med mina anläggningar i samma hall som MMM:s jätteanläggning vilket innebar att jag fick hjälp med bemanningen de stunder jag behövde lämna anläggningarna.

Mina egna höjdpunkter från helgen var självklart de gånger det kom en liten grabb eller flicka som med tindrande ögon hittade alla de små scener som finns på utställningsbanan. De flyttade pallen fram och tillbaka under säkert en halvtimmes tid medans deras tålmodiga mamma (nästan alltid en mamma) väntade och själv studerade de små scenerna med visst nöje.

Annat jag uppskattade var ostbrickan vid det låååååååånga gruuuuuuuuuuståget sent på lördagskvällen vid SLAMRA:s anläggning och att äntligen både få se Jörgen Edgars lok- och motorvagnsmodeller och att få träffa en sådan själsfrände för första gången.

 
Att resan sedan slutade så tråkigt som på bilden nedan får skyllas på den mänskliga faktorn. Den slutkörda transportpersonalen hade ignorerat de tendenser som börjat synas på materialuttröttning i transportlådorna och vid urlastningen under måndagen brakade locket till stationsmodulen ihop precis när modulen bars in i källaren.
 
Ett antal knäckta kontaktledningsbryggor blev det sorgliga resultatet av den misssen.
Vi får se när banverkets reparationsavdelning får resurser att åtgärda problemen.
 

 
Nedan har jag några bilder och ett bildspel från de moduler som var med på mötet.
 

 
 
Bildspel
 
Bildspel från Bergslagsmodulen

Ett av Tåg i Bergslagens Regina-tåg i riktig bergslagsmiljö
är en av bilderna i bildspelet från bergslagsmodulen där
scoutlägret inramas av skogmarkerna.


 

 
På Fremo-modulerna gick Reginatågen i pendeltrafik mellan Engelsfors och Rambo bruk på den ena av linjerna på dubbelspåret.
Här står samtliga sex Reginatåg samlade under prototyperna till de nya kontaktledningsbryggorna som jag tagit fram.

Pendeltrafiken styrdes av ett ljusrelä med ljussensorer inköpta från firman "All Components" i England. Det hela fungerade väldigt bra och stabilt under hela utställningen, när jag väl fick montera upp några mini-spotlights vid vändpunkterna. 
 

 
Den andra linjen som gick över den långa stålbron trafikerades av ett TB-lok med ett kort makadamtåg i kroken. TB:n på sitt Atlas-chassie visade sig ha väldigt goda krypkörningsegenskaper.
Ett par erfarenheter som måste resultera i justeringar och förbättringar visade sig nu vid det första långa driftpasset på modulerna.
- Ett par modulskarvar var inte helt godkända, bl.a hade jag missat att fasa skenorna.
- Kurvan efter långa bron var för skarp för Reginatågen som jag byggt med väldigt
  kort vagnavstånd. Får kanske montera ner bron, skära loss brofästena och försöka
  vinkla om bron lite för att minska den efterföljande kurvans radie något.
   
 
Lokstallet och verkstadsområdet på utställningsbanan hade denna gång tagits över av TGOJ:s verkstad och samlade både X20-motorvagnar, Ma-, Bt och Hg-lok samt ett avställt SJ Du2-lok.