Projekt Regina  -   Motorvagn i skala N  -   Version 3 
Gröna tåget - Regina 250 - DCC med belysning

Maj/juni
2009 


Regina 250 - Gröna tåget vid Västerås Central den 7 juli 2008


Nästa version av Reginan har sedan ett par år varit planerad att bli en modell av det prov och försökståg som mellan 2007 och 2008 satt ett antal svenska hastighetsrekord.
Tåget fångades på bild i Västerås både vinten 2007 och sommaren 2008.

Från dessa bilder var det möjligt att ta fram ett dekalset anpassat till min modell.

Den stora utmaningen med modellen var att nu skulle den byggas digital och med belysning.
Det senaste skulle inte bli helt lätt då jag vid konstruktionen av nospartiet inte alls tänkt mig någon som helst plats för att dra fram belysning, 
Trångt, massor med mellanväggar och spant begränsar möjligheterna, men försöka duger.......

Det blir om allt går som det skall - två stycken tåg när allt är klart.
 

 

Ljusledare
  Efter en hel del experimenterande med olika LED:s och olika tjocklekar på fibern hittade jag ett par kombinationer som verkade framkomliga.

- 0,75mm ljusledare
- 3 mm Varmvit, superljusstark(1500 mcd) 
            (Conrad 185863)
- 5 mm Röd, superljusstark (1000 mcd) 
             (Conrad 184390)
      
Fiberledarna träddes samman genom en snutt avskalad ledning som i sin tur träddes igenom en snutt styrenrör.
LED-paketet med pålött motstånd och fiberpaketet sammanfogades i en tunn svart krympslang.

På det viset fixeras fiberändarna framför LED:en
och ljuset slipper inte ut på sidorna.
(så mycket i alla fall)
 
Alltihopa riggades upp i nyborrade hål i spanten.
Ljusledarna pillades fram mellan alla vinklar och vrår. Det var rätt trångt och man måste vara försiktig med ljusledarna så de inte bryts av.

Givetvis gick en av ledarna sönder.
Det fick åtgärdas med "en fix" i efterhand.
Den lyktan fick lite sämre ljus, tyvärr.

Eftersom det här var mina första försök med ljusledare blev det nog en rätt klumpig installation.
Så det finns en hel del att förbättra........

 
 Men vid testerna verkade det i alla fall som om jag var på rätt väg.

Rött ljus i två ledare till frontlyktorna och det vita ljuset har även en tredje ledare upp till topplyktan.

Det röda ljuset skall förhoppningsvis kunna blinka någorlunda förebildsenligt med hjälp av de dekodrar som senare skall monteras.
 

Ljussläppet vid den röda dioden kommer att maskas av med att bygga in sektionen
med hjälp av styrenskivor som först målas med silverfärg och sedan svarta.

 
Drivning och underreden
När nu skelettet och ljusledarna har provats ut är det dags att göra i ordning drivningarna.

Det blir ett motorvagnsset från Kato som får släppa till sina underreden.
Kato K10-238  Fuji Kyuko Mount Fuji Express 6 car, £150 hos MG Sharp Models, Sheffield
Satsen innehåller två stycken trevagnarsset, med en drivning till varje set.

Passar utmärkt när jag tänker bygga två tåg.
Att det blir två vagnar över för man väl ta med ro, alltid bra med ett reservdelslager.
 
Gångegenskaperna på dessa Kato-drivningar brukar vara mycket bra. Tyvärr är dom betydligt kortare än Reginan så man måste förlänga både drivning och dummy-del.
 
  Här är drivdelen nedmonterad och chassiet kapat på ett lämpligt ställe.
  
Förlängning har gjorts med mässingsprofiler som fästs med epoxi.
  
Underredet har drivning på samtliga axlar vilket betyder att även drivaxeln behöver förlängas.
Axeln kapas på mitten och skarvas i ett styrenrör med hjälp av CA-lim.
 
Övrigt elektriskt 
Både drivdel och dummy-del får var sin dekoder installerad, för att få korrekt ljus i båda ändarna.
Det blev två stycken TRAN DCX75:or. På drivdelen sitter dekodern på underredet och i dummyn i överdelen för att få så få kablar som möjligt mellan halvorna. Det blir besvärligt ändå när man behöver ta av kåporna från drivningen.

Koppling för lyktor:
A-del
- Vitt ljus framåt, kopplat till vit på dekoder
- Rött blinkade ljus bakåt, kopplat till gul på dekoder.  CV 155 satt till 1 = blinkande

B-del går ju åt andra hållet så där spegelvändskopplingen.
B-delen saknar motor så endast belysningdelen är inkopplad mot dekodern.
- Vitt ljus, kopplat till gul på dekoder
- Rött blinkande ljus, kopplat till vit på dekoder.   CV 154 satt till 1 = blinkande

De båda tåghalvorna kommer dessutom att förbindas med ett par mycket tunna kablar för att göra strömupptagningen från alla 8 axlarna tillgänglig till tåget båda halvor. Jag hoppas att kablarna blir tillräckligt tunna. De kan annars påverka tåget i kurvor och styra det ur spår.
Mycket kablar blir det...............

PROBLEM!!!
Allt fungerade vid de första testerna, motor lysen och blink.
Men efter vidare montering och målning har den ena B-delens ljus slutat att fungera.
- Dålig lödning?
- Trasig dekoder?

Vilket fall som helst får jag inte kontakt med dekodern  :-(((

  
I slutfasen, innan vagnssidorna skall på plats byggs hela ljuspaketet in i en låda av styrenskivor som målas svart. 
Skall förhoppniongsvis minimera ljusläckage från LED:arna.
(Skulle inte se så roligt ut med blinkande röd discobelysning inne i vagnen, eller?)
     
Slutmontage av överdelar. 
Den här delen är inte alls lika besvärlig.

Dels har jag gjort detta förut, delarna passar   nästan perfekt in i de urtagna slitsarna i "skelettet.

Sidorna limmas med "Plastic Padding Extreme repair" samt några droppar flytande CA-lim på lämpliga ställen.

Får sedan sitta i press med småklämmor över natten.

 
Nu till "konsthantverksavdelningen".

De mjuka formerna i nospartiet skall modelleras fram med hobbylera.

Leran blir rätt så homogen och lufttorkar på ett par tre dagar. Man får se till att inte börja med nästa moment innan de tre dagarna har gått.
(Gissa om man är där och pillar ändå)

Sedan kan leran filas och slipas till nästan rätt form.
Där det har fyllt dåligt får man komplettera med tunt hobbyspackel.

Sedan behöver leran mättas med fernissa i flera omgångar innan målning.  
  
Målning
Då Reginan i orginal har mycket metallytor passar modellens nysilvermaterial väldigt bra.

Hela modellen grundas med en utspädd fälgfernissa som biter bra på metallen.
(Eastwood - Diamond Clear
)

Vid fortsatt målning maskar man av de ytor som skall ha metallglansen kvar (Scotch Magic Tape)
Nospartiet målas vitt, fönsterytorna som senare skall glasas in, målas svarta.
Sedan målas takrundningen från nos till akter med blå färg. 
Jag har använt Humbrol 14, utblandat med några procent Humbrol 15 för att få färgen lite djupare blå.

(Inget exakt recept, jag kan aldrig gra om samma blandning, det ger variation :-)
  
Även frontens fönsterparti och sidofönstren målas med blank svart.
 
Ett MicroTrains koppel monteras i nosen.
Liknar förebilden relativt bra.

Fönster och dekaler
Fönstren är tillverkade av OH-film 0,125mm som målats med kraftigt utspädd svart Humbrolfärg på baksidan. (Svagt genomskinliga)

Fönsterremsorna är skurna så att de passar de försänkta fönsterpartierna och limmades fast med några droppar CA-lim.

Frontfönstren tillverkas på samma sätt och får skäras till efter fönsteröppningens form.
Nästa steg är att placera ut dekalerna.

Först de vita dörrarna med ett orange fälte i mitten
där små skyltar och symboler också finns.

Sedan Transito-märkningen i fronten och de pyttesmå vagnsmärkningarna på sidorna
 
Och sedan som pricken över i.

De nya dekalerna för "Gröna tåget".



 

Takdetaljer

Det är många detaljer runt strömavtagarna, isolatorer, kablar och en mängd elektriska komponenter
som finns på Reginorna. 

Här är det läge för improvisation och en djupdykning i "bra att ha lådan" för att få tag i detaljer
som någorlunda kan efterlikna förebilden.


 
   

Isolatorer från Sommerfeldt, en del överblivet från andra byggen och överblivna modeller.
Även en splirrans ny Taurus-kåpa får släppa till detaljer.

(Jo, jag var som vanligt ute efter drivningar, och där fick Taurusen släppa till)
Ett par enbenta strömavtagare fanns också i skrotlådan.
Jag har beställt andra från Sommerfeldt som skall ersätta dessa, eftersom de här är av lite sämre kvalitet och ser lite "billiga" ut.

Det finns tyvärr inga att köpa som liknar orginalen.
De svenska moderna ströavtagarna är "gafflade" i nederdelen, benen ser alltså ut som ett upp-och-ner vänt Y.

Under strömavtagarpaketet monteras ett etsat fäste som liknar Reginans, där de tre isolatorerna och en anslutningskabel skall fästas.

Isolatorerna träs upp på 0,3 mm tråd som senare skall stickas in i fästet och i hålen på taket.

 
En bit på väg.
Som synes blev det lite olika blandning av detaljer.

På taken, framför de elektriska detaljerna syns
monteringshålen för strömavtagarnas isolatorben.
 
De dubbla strömavtagarna på plats
 
Även B-vagnen har lite detaljer på taket.
 
På Gröna tåget monteras vid provkörningarna en
kamera riktad mot strömavtagarna för att spela in
hur de beter sig i den höga farten.

Har ingen riktig bild av kameran från ovan,
men jag gissar att den ser ut ungefär så här.
 
Vindrutetorkarna på vindrutorna är också
en av de etsade smådetaljerna till tåget.

Fastlimmad med en lite droppe cyano-lim
mot framrutan.

 

Klarrapport
En översikt av A- och B-vagnarna 
lite snett från ovan.
Och här två bilder med samtliga vagnar i de båda tågseten.
   
Utmaningen och övningen med detta bygge var att:
- Digitalisera tåget
- Installera riktningsberoende belysning.

Digitaliseringen stötte ju inte på några större problem, förutom att de blev en massa sladdar
och vissa problem med att programmera B-vagnens dekoder när den inte var ansluten till motor.
Belysningen var en större utmaning, framförallt med att dra fram ljusledare i den trånga hytten.
och att som novis montera och löda dioder och motstånd.

Men som synes, trots en lite klumpig installation så fungerar lyset som tänkt.
Dekoderinställningar:
Dekodertyp i båda A-och B-vagn
- Tran DCX75, i B-delen utan anslutning till motorn.
- Vilket innebär att den inte kan programmeras om, om den inte är ansluten till ett motstånd eller en motor)
  Lösningen på detta får jag fundera på ett tag.

 

  
De justeringar som gjorts i dekodrarnas CV-värden är just nu:
  A-vagn B-vagn
CV2   Startström 10 -
CV3 Acceleration 20 -
CV4 Inbromsning 15 -
CV5 Maxfart Ingen ändring
Tåget går orört i max 260 kmh
Borde gå lite fortare :-(
Gröna tåget har ju gjort dryga 300.
  
CV154 Lysfunktion framåt (vit kabel) 0 (default fast sken) (vitt) 1(blinkande) (rött)
CV155 Lysfunktion bakåt  (gul kabel) 1 (blinkande) (rött) 0 (default fast sken) (vitt)
     
Senare kommer fler prov att göras.

    

 

Förebilden har ytterligare detaljer..........
På modellen valde jag att inte ha med alla de kablar och extra detaljer som monterats utanpå karossen för testerna.
Bl.a en orgie i silvertejp vid ett fönster.
 

 

Modellbilder.........
 
Gröna Tåget på väg in mot Engelsfors C
 
 
Uppställt på bangården i väntan på nästa provkörning