Version två - Serie på fem Reginatåg
Version två av Reginan skulle bli en liten begränsad serieproduktion för att ta fram modeller i målning från andra trafikbolag, även med mellanvagn.

Nya plåtar behövde tas fram både för en del detaljförbättringar och för att få med mellanvagnen.


   

 Nya pappmodeller i skala 1:40 för att få till alla
 smådetaljer i nosens konstruktion.

Den nya etsplåten - Regina version 2 för A- och B-vagnarna
Mellanvagnen finns på en egen etsplåt.

Klart för "massproduktion"

Delarna på plats på en av vagnarna.




Klart inför nästa steg i produktionen. Två 2-vagnarsset och tre 3-vagnarsset står och väntar.


 

Top

I lerverkstan                           Formning av nosens mjuka linjer 
 

För att få fram den mjukt rundade kanten i nosen använder jag "Das Pronto-lera" för dessa modeller.
Senare har jag bytt denna mot "Hobby Clay" som är betydligt mer finkornig.
Leran fuktas lite och mjukas upp ordentligt innan den pressas ner i urtagen mellan vagnssidor och fönster samt på nosens undersida.
Medan leran är fuktig skrapas den av lite grovt så att den senare kan slipas ned till rätt form när leran torkat.
Det blir oftast några mindre gropar och missar i formen, men de kan senare justeras med spackel som på bilden nedan.


 

Top

 

I måleriet
 
  Dags att börja med målning av karosser och andra detaljer.

I sprutboxen första dagen skall karosserna grundlackas.
Jag använder en klarlack för metall - Eastwood - Diamond Clear
en klarlack som är specialgjord för metallytor.

Den används här både som klarlack för de ytor som skall ha metallfinishen kvar samt som grundlack för övriga ytor.

Bakom karossen har jag ett antal nymålade "fönsterstrips" som senare skall kapas och bli sidofönster på Reginorna.
Fönstren är tillskurna av vanlig OH-film och målade med kraftigt utspädd svart färg för att bli svagt genomskinliga.
(Humbrol svart 55-60%, balsamterpentin 40-45%)
 

Även en mindre "serieproduktion" har sina avigsidor. Att maskera 15 vagnar blir ett rätt trist och omfattande arbete.


Ett steg tillbaka

Top
Allt går tyvärr inte radrätt första gången. Nu visar sig en av nackdelarna med "serieproduktionen".

Jag har jobbat lite fort med spacklingen av de många nosarna. Leran är mycket porös när den torkat och behöver mättas ordentligt med lack för att kunna slipas ordentligt slät och inte suga in den vita slutlacken.
Resultatet av fusket syns nu när den vita lacken har lagts på.
Det är bara att ta fram slippappret och nytt spackel och i tunna lager korrigera felen innan omlackning kan göras.
   

  

Mera maskning, men mindre jobb än väntat.

Om maskningen för det vita tog tid så hade jag räknat med att nästa moment skulle bli ännu värre.
Jag hade stora problem vid målningen av prototypen att få till maskningen för dekorlinjen så att den snyggt följde nosen mjukt kurvade form. Och den gången var det bara två nosar att måla, nu var det tio stycken.....
 
Men ibland har man lite tur och eftersom jag bara hade byggt fem av sex plåtar fanns ett antal vagnssidor kvar på den sista plåten och dom var perfekta att använda som mall för att skära ut maskeringen. 
   

 Skalpell, Scotch magic tape och en skärmall

och vips, 20 stycken bitar kunde raskt sättas på plats.



 

Fem nya tågen när färgen torkat och maskeringen pillats bort.

Top

 

Tak och takdetaljer

 Här är de etsade taken för A-delen och mellanvagnen på väg att monteras.
. A-delen med en försänkt del för strömförsörningsdetaljerna.

Nedan ses de ytterst tunna el-kablarna som skall monteras längs taken.
De målas med svart färg. Rätt flödigt för att få lite tjocklek på tråden.

Strömavtagare från Sommerfeldt, hämtade ur "bra att ha"-lådan. Denna fästs på en etsad detalj som kompletteras med isolatorer, också från Sommerfeldts sortiment.
Benen är 0,3mm tråd som fästs i hålen både i den etsade detaljen och taket. Hålen fick mycket försiktig borras lite större med en 0,4mm borr.

Här syns de längsgående kablarna, ett par lådor och en antenn, samtliga detaljer från etsarket.

Top

 

Fönster m.m.
Sidofönstren är gjorda av tillskurna remsor av klar OH-film (0,125mm) som målats på ena sidan med utspädd
svart humbrol för att bli tonade och svagt genomskinliga.
De kapas sedan till korrekta längder för att passa i sidornas försänkning där fönstren är.
 

 

Infästning görs med cyano-lim med en droppe vid varje mellanrum
och passas in med hjälp av pincett.
 

 
Top

Frontfönsterna är också gjorda av målade remsor av samma OH-film.
Dessa år målade med Tamiya Smoke som är en genomskinlig bruntonad färg betydligt ljusare än sidofönstren.
För att få rätt form har en självhäftande etikett med rätt mått skrivits ut och fästs på framsidan av OH-filmen.
Det gick åt några provetikketer innan rätt mått på det sneda fönstret erhölls.
Men sedan gick det betydligt lättare att skära ut samtliga fönster med korrekt passform.
 
Framför fönstren ligger de svartmålade etsade vindrutetorkarna.

 

Belöningen för allt slit och pillande - Fem nya Reginor uppställda för premiärvisning

Top