Nystart 2005 med ny teknik    -      Bygge av en prototypmodell
I mellanperioden lärde jag mig att nyttja etsteknik som jag sedan använde för att ta fram ett antal skilda modeller och smådetaljer.
Med etstekniken fanns stora möjlighetr att ta fram fint detaljerade modeller även i skala N.
 
Erfarenheten från de andra etsjobben gav idén att försöka bryta ner Reginans olika böjda ytor till ett fåtal släta ytor som skulle passa sig för en etsplåt.
Då Reginans vagnssidor har en metallfinish kändes allt mycket rätt, i alla fall i tanken.

Det blev bara två ytor som inte kunde tas fram med på plåten. 
1) De  välvda sidokanterna ovanför lyktorna i nosen, och de var så pass små att de borde kunna skapas med spackel eller liknande.
2) Plogen på nosens undersida.


       

Det blev en rätt invecklad konstruktion med spant, tappar, och slitsar för att få till både nos och för att kunna fästa de bockade vagnssidorna till resten av "kroppen". 

För att få alla detaljerna att passa ritades modellen först i fyra gångers förstoring. Detaljerna skrevs ut och klistrades på 1mm kartong. Motsvarar fyra gånger plåttjockleken 0,25mm.
   
Efter tredje omkonstruktionen av "kroppen" började det likna det jag tänkt.

Längst bort pappmodellen i skala 1:40, sedan en variant i H0
framför den etsade stommen i skala 1:160

 

 
September 2005
Efter många timmar vid datorns ritprogram var nu etsunderlaget färdigt. Det lämnades in för rippning till Affärstryckeriet i Västerås. Sedan skickades den film de tagit fram till
NJ Innovation i Eskilstuna som tar fram etsplåtarna.
   
Hela proceduren tog inte mer än en vecka.
När plåten kom hem var jag mycket nyfiken på hur pass detaljerna skulle passa på riktigt.
Orginalfilen ritad med Corel Draw Den färdiga etsplåten i A3-format
Top
 

Noskonen består av två block med profiler och 
ett antal  distansbitar

Här är de två delarna hopmonterade. 

 
  


Modellens huvuddelar, den spantbyggda kroppen 
med lådan för chassiet, en vagnssida och det räfflade taket.


A- och B-vagnen under provning av takdelarna

Top

 
I de båda fronterna syns tydligt de böjda ytorna vid fönstren.
Fronten skall ju vara målad så det är inget problem att använda annat material här.
 
 
Provade både lufttorkande "Das Pronto"-lera (de ljusa delarna) och snabbtorkande epoxi (under lyktorna på den bortre vagnen)

 

 
Plogarna på fronternas undersida är byggda av skiktlimmade styrenskivor  som skurits och filats till någorlunda korrekt form.
Lite kompromiss vad gäller formen, men det går ju bra på en undersida :-)

 

 
I fronterna sitter koppel av Micro train-typ
Här är plogen tillfälligt monterad.
Den monteras fast först efter målning.


 
 
Fler detaljer  pantograf och övriga detaljer för strömmatning.
 
Enbenspantografen är hämtad från "bra att ha-lådan" och kommer från något slaktat ellok. Den stämmer inte riktigt med de strömavtagare som sitter på Reginan. De har bl.a ett tvådelat ben nedtill. Men det var för mycket jobb att ens försöka tänka på att konstruera en egen rörlig strömavtagare.
 
Hållaren och den fyrkantiga plattan är etsade. 
Isolatorerna kommer från ett paket med isolatorer till Sommerfeldts kontakledningsstolpar -  Artnr 393 braun.

Alla detaljer fästs med korta  0,3 mm metalltrådssnuttar i etsade hål i taket.

 

November 2005
Ännu en bild av A- och B-vagnen innan nästa steg i projektet.
 Reginan Rullar
 Liten videosnutt från provbänken.

Top
 
Top

 

Målning
November  2005 Reginans metallfinish - En ny utmaning.
Reginatågen har en ljus metallfinish på stora delar av vagnssidorna.
I och med att  modellen är gjord av nysilverplåtar så har man med metallytan redan från början.

Men vilken typ av fernissa är lämplig att använda för bästa resultat.
Det fanns ett par skilda saker att ta hänsyn till:
  • Fernissan skall fästa bra på metall
  • Den skall gulna så lite som möjligt
  • Den skall dessutom även fungera som grundfärg för de delar som 
    skall vara målade.

Jag letade runt ett tag på nätet i olika forum och kom fram till att de bästa lackerna borde finnas hos någon typ av bilfirma. Många tips rörde sig om 
lacker i förpackningar för sprutning av hela och många bilar i skala 1:1.
Jag behövde en mindre förpackning och hittade så småningom denna hos firma  Skevab i Njurunda  som är inriktad på renovering av veteranbilar.

Eastwood - Diamond Clear

   

De böjda ytorna runt frontfönstren som är byggda av lera grundas först ett par gånger med pensel för att de inte skall vara för sugande.  Därefter putsning med finaste stålull för att återge nysilvret sin fina metallglans och tvättning med aceton för att få bort eventuella fettrester. 
Sen var det dags att sätta in delarna i sprutboxen.

Första lacklagret blev bra. Eftersom lacken på vissa delar även skall vara slutfernissa lade jag på ett lager till.
Tyvärr fick jag inte till spädningen korrekt så det blev lite "knopplack" på några ställen. Fick slipa lacken fint och korrigera med pensel.

Fernissan gick faktiskt riktigt bra att stryka med mjuk pensel också, flöt ut fint så att inga ränder blev kvar. 

 

Val av förebild
Reginan finns ju i många olika målningar för olika trafikbolag.
Mitt val var enkelt då jag bygger med Bergslagstema. 
Tågkompaniet kör ett stort antal olika Reginor åt 
"Tåg i Bergslagen". Här X51 3258 i Fagersta. 
Det tåg jag fastnade för blev X51 3255 döpt till 
Sura-Pelle, efter en av traktens "förhistoriska" hockey-legender.

  
  
Dessa Reginatåg vänder vid stationen i Västerås, 
bara 100 meter från min arbetsplats, så ett antal luncher ägnades åt att ta bilder på ett antal olika Reginor.

På det viset dokumenterades färgsättning och märkning inför det fortsatta arbetet med att ta fram  färger och dekaler anpassade just till den valda förebilden.


 
På bilden ett utskrivet färgprov på den "röda" färgen och de Humbrolfärger jag använt till blandningen.
Röd 19, Orange 18, brunaktig 9 samt vit 22.
 
 
 
Blandningsförhållandet är gjort på känn, för att det skall se rätt ut för ögat på modellen, vilket bl.a. betyder att färgen skall vara ljusare än orginalet.
  
 
 Tågkompaniet med Tåg i Bergslagen har  utmärkta hemsidor med info om grafisk manual som visar logotyper och märkning. ( Logotyperna kan dessutom laddas hem :-)

Den röda färgen längs sidorna skall enligt manualen vara Pantone PMS 1805 eller 
CMYK-kodad Cyan-0% Magenta-91% Yellow-100% 
Black 23%

Så här blev resultatet med alla färger på plats.

 

Dekaler och märkning

Top

 
Med underlag från fotografierna och de nedladdade logotyperna gjordes ett underlag till ett dekalark. 


På arket har jag även gjort dekaler för märkning av några andra typer av Reginor som trafikerar Västerås om jag så småningom skulle få lust att bygga några fler modeller.

Underlaget som är specialritat i  Corel Draw-format för utskrift på Micro Dry skickar jag till en firma i Tyskland som skriver ut arken.

På en sådan skrivare läggs vitt under de ljusa färgerna för att behålla rätt färg på det genomskinliga dakalarket.
 


Här en del av arket med märkningen för min modell.
 
De minsta texterna blir så pass små som 0,4 mm höga, men läsliga.
 
Jag har även gjort de målade dörrarna som dekaler för att få fram en bättre precision i detaljerna jämfört med vad jag måla för hand.
  

  Top

Ett par baksidor finns givetvis även med denna variant.
 
Dekalarket är ett helark vilket betyder att man får
  skära ut varje dekal för sig.

Färgen är rasteruppbyggd enligt CMYK-kod vilket
  begränsar antalet nyanser som ser bra ut.
  Rena färger är OK övriga blir mer eller mindre
  rastrerade vilket kan märks i denna lilla skala.
  Men med lagom kompromiss blir det godkänt.

Rastret syns tydligt i de olika grå nyanserna på dörrens rutor.

Bilden är en kraftig förstoring
och bredden motsvarar 5mm.
     

 Modellen med målade dörrar och utan dekaler

 Här är samtliga dekaler inklusive dörrarna på plats.


  

Fönster

  
Reginan har som många moderna motorvagnar, stora släta utanpåliggande mörka fönster.
  

Frontruta och sidofönster med den etsade vindrutetorkaren.

Till denna modell är fönstren gjorda av tillskuren OH-film. För att få fram den mörka toningen har jag sprutmålat insidan av sidofönstren med ett par tunna lager svart färg. Jag har använt Humbrol 21, kraftigt utspädd.

Vid målningen har jag tejpat långa remsor med rätt bredd på en kartongbit så att remsorna inte fladdrar vid sprutmålningen.

Frontrutan är gjord på samma sätt men här har jag använt Tamiyas X-19 smoke som är lite ljusare och genomskinlig även utan förtunning.

Rutorna har sedan limmats med Cyano snabblim.
    

Top


 

De olika faserna i målningen
Grundmålad med metallfernissan samt det svarta vid fönsterytorna
 
Dörrar och noskon målade med vitt 
 
Den tillblandade röda färgen för den övre bården.
Även bårderna på dörrarna målade, det hade räckt med vitt eftersom de täcks av dekalerna.
 
Färdig med dekaler, fönster och takdetaljer på plats.
 
Top

    

Takdetaljer
 
Reginan har inte så många smådetaljer på taket.

En längsgående kabel tillverkas av en styrenbit
Rod 0,5 mm. Fläktpaket tillhörde de redan etsade delarna. 
     
Den lilla antennen är en överbliven antenn från mitt Tb-lok och "lådan" på mitten är gjord av ett etsad gatubrunnslock som jag tagit fram för andra ändamål, men det passade bra här.





Nedan en bild på hela taket.
En förstoring visas om du klickar på bilden
      

Förstoring


 

 

30 November  2005 - Slutresultat

Äntligen efter drygt tre år - En Regina målad och klar 
 

Top
Top
Top