Karosseriarbeten
 
Vagnarnas ganska fula stomme skall kläs in med etsade vagnssidor och tak
Vagnssidorna skall bockas så att de följer vagnarnas profil.
Nosens plåtar skall böjas för att få en mjuk rundning. .
    

Först hos plåtslagaren för att knäcka och böja sidorrna  
B-vagnens karossidor och tak
  
Sedan i monteringsverkstan hakas vagnssidorna på.
Slitsarna i spanten passar i takets nedvikta kant
Sidorna limmas på plats.

Jag använder Plastic padding Extreme Repair.

Sidoplåtarna hålls på plats med småklämmor  tills 
limmet stelnat.
 
När vagnssidorna är fästa skall noskonen formas.
  
Top

Noskon -  

091230


   
Noskonens sidoplåtar böjs försiktigt. Den nedre delen limmas längs med den böjda formen i stommens nos.
Den övre delen passas därefter in mot den nedre delen.
 
Noskonens mjuka sidor modelleras fram med  lufttorkande lera. Hobby Clay från Panduro.

De smala facken på sidorna fylls till bredden med lite råge, för att senare kunnas slipas ned till rätt form.

Det svåraste är att vänta i de två till tre dagar det tar
för leran att bli genomtorr.

Innan dess skall man inte försöka slipa
Försiktig slipning, först med fingradig fil och sedan
med fint slippapper (600)

Leran mättas några omgångar med utspädd grundfärg.
Det gör lerans yta både hårdare och mindre sugande inför
slutmålningen.

De små gropar som kan komma vid lerans torkning
har spacklats med Italeris Putty.

Det här är en noskon från en tidig Regin.
 
Så här ser X55:orna med den förbättrade nosen ut efter spackling.
  

Noskonens undersida är formad som en plog.

Denna är lite knepig att göra helt korrekt.
Bl.a skall det finnas plats för ett koppel i nosen
för att kunna koppla ihop flera tågsätt.

Plogen har skurits till av styrenbitar,
- En platta av 0,75mm styren
  Den skärs så att den passar mellan plåtarna
  Dessutom behövs ett hål där kopplets skruv får plats.
- Övriga delar av styrenstav 2*2,5mm
  Själva plogdelen består av två stavar som filats till
  plogform.
 
Modellen är byggd för montering av Microtrainkoppel.

Detta monteras före plogen.
Hålet för skruven borras upp en aning, så att skruven fäster.

Därefter limmas plogen på plats.
Med limmet Extreme Repair sitter plogen bra,
men går att bända bort om kopplet behöver bytas, eller justeras.
 

Top