Belysning
Till de senaste modellerna, Grönatåghets Regina 250 samt X55:an har jag labbat med beslysning till strålkastarna.
Regina 250 fick fungerande halvlju framåt och blinkade rött bakåt.

Till prototypen av X55:an hoppas jag kunna använda samtliga ljuspunkter i vardera änden.
Tre lampor för halvljus, ytterligare fyra för helljus och två för blinkande rött bakåt.

Detta skall styras av en funktionsdekoder i vardera ändvagnen.
Då funktionsdekodern klarar fyra funktioner lägger jag även till något så onödigt som hyttbelysning, mest på skoj.
              

Top
Konstruktion av ljuspaket  

 


                        - Ljusledare 0,75mm glasfiberledare 2-4 ledare i varje paket beroende på antal ljuspunkter
                           Har trätts igenom kabelhölje/styrentub för att hålla samman
                         - Krympslang, Lysdiod, Motstånd  
                           Krympslangen har värmts med lätt beröring av lödkolv
                            OBS Värmepistol kan förstöra ljusledarna, jag vet, har provat.......
                Bakljuspaket 
- Lysdiod Röd 5mm Klar Conrad 184390
- Krympslang 5,5 och 4,2 mm
- Motstånd 680 Ohm

Hel och halvljuspaketen
- Lysdiod 3mm Sunny white  Conrad 185863
- krympslang 4,2 mm
- Motstånd 680 Ohm

   
Hyttbelysning i form av en mycket liten gul lysdiod
   
Så här spretigt blir det när samtliga nio
ljusledare monterats.
   
Nu till det knepiga jobbet.
Varje ljusledare skall föras in i sin egen öppning i lyktorna.

-Två helljus och ett halvljus i övre lykthuset

- Röda ledare överst i sidolyktorna
- Helljus till mellanlampan
- Halvljuset längst ned.

Det är rätt svårt att få in ledarna på rätt ställe.
För att inte bryta av ledarna bör de klippas
aningen längre än vad de behöver vara.

Blir de för korta får man börja om.........

 

    
Slutligen gick det bra.

Det är bara att hoppas på att ledarna kom i rätt position.

Kommer att kontrollera detta innan ledarna
säkras med någon form av lim.

Därefter skall de maskeringsmålas
så att inte ljus läcker ut på fel ställen.

   
Paketen på plats i både A- och B-ände.

Konstruktionen känns fortfarande rätt grov och klumpig
men nummer två (närmast på bilden)blev lite bättre.

Clas Ohlsons krympslang 3,2 samt 4,8 mm
var mer hanterbar jämfört med Elfas.

       
Och så slutligen kontrollen av att ledarna kommit rätt och dekodrarna är rätt programmerade.
Jo, ledarna hade passats in i rätt uttag.

En kort snutt på YouTube visar funktionerna
1) Tändning av hyttbelysning  med F3 (syns mycket dåligt på videon
2) Halvljus (normal framåtfunktion)
3) Helljus (tänds med F1)
4) Blinkade bakåt

Hur detta är programmerat i dekodrarna visas i nästa avsnitt.


  

Top

     

Funktionsdekoder - Konfig av CV-värden för olika ljuskombinationer
 
Funktionsdekoder  TCS FL4
   
Som  funktionsdekodrar används TCS FL4,  inköpta via DCC Supplies i England.

    Började med att koppla upp både ljud och funktionsdekodrar på labbänk för att kunna programmera och testa CV-/funktionsvärden
    innan dekoder och ljuspaket kopplas samman i kåporna.
    Instruktionerna för TCS-dekodern innehåller noggranna tabeller, men är inte helt lättlästa om man inte är helt bekant med CV-värden
    och hur man sätter dom. (Olika ljusfunktioner, ommappning av Funktionstangenter m.m.)
 
    Jag kommer att montera en TCS FL4 funktionsdekoder i vardera ändvagnen samt motor-/ljuddekoder i 2:a vagnen.
    Eftersom det finns 4 funktionsutgångar i TCS-dekoderna provar jag att som bonus lägga in även tänd- och släckbar belysning i förarhytterna.
 
Klicka här för att 

- Se bilder och CV-värden 
  för de olika ljuskombinationerna
  Framåt / bakåt / helljus/ hytt

 
  



Top