Regina X55 Intercity 
Prototyp 


Ombearbetning av etsplåten - Förbättrad/förenklad stomme

091122 

  Ritarbetet för ritningar och etsplåtarna gör jag i Corel Draw.

När jag tror att detaljerna börjar passa ihop
skriver jag ut delarna på papper och klistrar
det på 0,5mm kartong

Det gör jag i lite större skala än N-skala
för att lättare kunna klippa, klistra och justera.

Då kan man lusa av av de värsta tankefelen och justera måtten på sådana delar som skall vara böjda och därför är lite svårare att få korrekta när man ritar i 2D.

Det är skönt att kunna göra denna koll på kartong innan man tar fram de lite dyrare
filmerna och plåtarna.



       

Här står en tidigare SJ-Regina i skala N
bredvid den färggranna kartongmodellen.
Den färdiga modellen kommer att bli betydligt
diskretare i SJ:s tråkgrå färgsättning.

När jag är nöjd exporteras ritningarna till
det eps-format som tryckeriet vill ha.
De tar fram två A3-filmer för varje plåt.
Filmerna skickas sedan till en firma som
tar fram etsplåtarna i 0,25 mm ´nysilver


Hela processen tar vanligtvis drygt en vecka.

   
Den nya stommen, spantbyggd som tidigare
Men med en mer öppen konstruktion.

Styrenskivorna med spår är specialare för att fästa in
diodpaketen till belysningen som via ljusledare i 0,75 mm glasfiber kommer att ledas fram till noskonen

Läs mer om detta under belysning

Ytterligare korrgeringar behöver göras på stommen
om det skall bli fler byggen.
Bl.a skall spanten  vara öppna från undersidan för att
kunna komma åt ljuspaketen även sedan karossidorna
är monterade.
 

 
Samtliga fyra enheter för första gången sammankopplade på spåret, all elektronik ser ut att fungera, drivning ljus och ljud.
Men bara för en dag, kommande dag steg en blå rök från ljuddekodern och så var den slut och fick bytas mot en vanlig dekoder..........
Vagnarna under montering av vagnssidor och tak.
 

Förlängning av koppelstänger

Top

 
Efter att underreden anpassats och kåporna passats in visade det sig att när vagnarna kopplades ihop för prov var avståndet mellan vagnarna  för kort, 
verkligen kortkopplade vagnar, snyggt men okörbart i kurvor......
 
De här Kato-underredena, hade till skillnad från de jag tidigare använt, kopplen monterade på boggierna istället för i underredenas bakkant.
På det viset blev modellens överhäng för långt för kopplen.
   
En överbliven mässingsprofil gick att använda för att
göra små stycken för att förlänga själva koppelstången.

   
Undersidan av mellanvagnen

Top


Slutmoment 

Nymålade med Humbrol 40 grå och
med de tonade fönstren monterade.

På bilden nedan provkörs hela tåget på testbanan.
   
  
Strömavtagare och takdetaljer monterade. c.

Top

Provdekalerna hemma från decalprint.de

Första gången med silver, blev rätt bra.
T.o.m den tunna skuggan gick att få fram.

 
Däremot är silverfärgen rätt svår att både se och fånga på
bild mot de grå karossytorna,
men det gäller även förebilden
         Nu får vi hoppas att även förebilden kommer att se ut så här.