Från idé via mockup till prototyp - uppstart 2002
Trafikidén på mina moduler och den tänkta anläggningen i källaren skall vara en Bergslagsmiljö med kombination av TGOJ godstrafik och trafik med motorvagnar.
Tidsepoken skall vara från 1990 och framåt, alltså modern era och då tyckte jag att Reginatågen borde vara självklara på anläggningen.
De skulle med andra ord utgöra den fortsatta moderniseringen av de X20 och X10 vagnar jag tidigare byggt.    
Förebilder fanns det gott om, Vid stationen i Västerås där jag tog bussen hem från jobbet stod det varje dag under sommaren 5-6 stycken olika Reginor och väntade på avgång. Det var bara att ta fram kameran och dokumentera.

 

Med fotografierna, måttuppgifter och schematiska ritningar som jag hittade på nätet kunde jag göra en grundritning i skala 1:160 samt en första "mockup" i papper enligt klipparksmodellen för att få grepp om hur jag senare skulle kunna bygga modellerna.
Utmaningar
Formerna och storleken på Reginan gör att det blir en del att fundera på. 
Till både X20 och X10 var kåporna relativt enkla att göra med raka sidor och hyggligt enkla nospartier. 
Reginans strömlinjeformade nos blev en verklig utmaning. Om det skulle bli en 3-4 tågset så måste det vara möjligt att på något sätt "massproducera" nospartiet.
Reginan är betydligt bredare än andra motorvagnar, det är positivt när det gäller modellbygge då man med lätthet kan trä skalet utanpå det mesta.

Ett annat problem var att hitta en lämplig drivning eftersom vagnen även är längre än många andra motorvagnar. 
Reginan är 27 m med en hjulbas på 19,1 m jämfört med X10:ans 25 + 18m.
 

Top
Driving / underreden
Så småningom fastnade jag för Katos motorvagnsunderreden. De har en standardtyp som används
till flera olika set av motorvagnar. Den kunde förlängas relativt enkelt med bibehållna egenskaper.
Man får dock köpa in en hel sats om 3-7 vagnar och slänga kåporna.
Som plusvärde får man drivning och underreden som passar ihop med koppel och allt.
 
De första Reginorna byggde jag med 
- Kato 10-345 JR class 681 Thunderbird 6-vagnarsset för c:a 1.500:-
  Det räckte till en tvåvagnars Regina med drivning och två "påhängsreginor" utan motor.
Till de senare har jag istället använt denna sats med två stycken separata 3-vagnarsset
- Kato 10-238 Fuji Kyuko Series 2000 Mount Fuji Express för knappt 2.000:-
Samtliga Kato-modeller har jag köpt in från England via MG Sharp Models Top

Mockup-modellen i kartong på det första provchassiet Kato 11-102
ett singelchassie av samma typ som i motorvagnsseten ovan.
Samma mockup under provkörning på banan.

 

Misslyckade försök med noskonen ledde till ett tre års långt uppehåll i utvecklingen
 
Under sommaren 2003 gjorde jag några försök att ta fram en plugg för att försöka göra en vacuumformad noskon. Resultatet blev "hyggligt" men inte så pass att jag var nöjd. Det var svårt att få pluggen helt symmetrisk. Bara en kvarts  millimeters skillnad syns väldigt tydligt i N-skalan.
  

Två olika försök till pluggar på båda sidor om den noskon som 
blev bäst av alla försök
Provkonen monterad på den första mockupen
 
Det var ingen idé att fortsätt med projektet då jag kört helt fast i konstruktionsarbetet.
Först i september 2005 återupptogs arbetet från en helt ny vinkel, efter att jag i mellanperioden tagit fram andra modeller i etsteknik. 
Top
Top
Top