Motorcyklar med förare i skala N 

    Byggtips

 

In English 



2017-02-05

Anledningen till att jag gjorde detta försök med bikergänget var att jag inte kunde hitta några lämpliga figurer/fordon att köpa.Det närmaste jag kom var dessa japanska modeller, men det var inte riktigt vad jag var ute efter.

Och på den högra modellen gick det inte att få gubben att sitta ner heller..........

De nya figurerna och motorcyklarna har gjorts med etsteknik på några överblivna ytor på ett par större provark.
 


Bikers

Den drygt centimeterhöga figurens platta stomme i 
0,25 mm nysilver ser ut så här.

Lite på chans gjordes ett antal vikanvisningar 
vid lämpliga kroppsleder.



Stommen är från början väldigt platt och tunn.

Figuren viks så att den passar på motorcykeln (eller om man önskar placera gubben någon annanstans)

Därefter lägger man på ett antal tunna lager vitlim 
för att bygga upp lämplig kroppshydda.
Limmet skall torka mellan lagren för att inte missformas.

Det är lite svårt att se formerna eftersom limmet blir helt
klart och genomskinligt när det torkar

Steg för steg börjar det likna en biker.

När kroppen byggts färdigt har den målats med
1) Överkropp           Kroppsfärg:        Citadel "Elf flesh"
2) Byxor                 Jeansfärg           Humbrol 89
3) Väst, boots hjälm  Matt svart        Humbrol matt svart

Givetvis kan man använda helt andra färger.

Armarna fick "tatuering"

Torrpensling med grön umbra konstnärsakryl

Antydan till västmärkning målades med minimal pensel

Nu är det bara hojen som saknas.........

 

Top

Motorcyklar av typisk amerikansk typ
 
Motorcyklarna byggs upp av 6 lager med etsprofiler för att ge tillräcklig bredd och samtidigt ta fram reliefverkan för motordelar, avgasrör m.m.

Jag tog fram tre olika varainter av Harley Hojar

Det här är en customhoj av choppertyp från den första 
prototyp-plåten.

På de nyare plåtarna är det ena passhålet flyttat till motorblockets nedre framkant och "strålkastare" finns
med på profilerna.


 
De fyra första lagren centreras med hjälp av passningshål och 
0,3 mm metalltråd.

Det finns ett passningshål även i motorblockets nedre framkant
Där kan passtråden sitta kvar och klippas lagom kort
för att användas som fotpinnar.

Jag fäster som vanligt detaljerna med flytande CA-lim som 
stryks på från en nålspets och får suga in mellan skikten m.h.a kapilläreffekten.

 
Övriga delar är
- De två yttersta reliefdelarna med bl.a avgasrören
- Sadel
- Ryggstöd (finns inte med på bilden)
- Styre 

   
Styret skall lödas fast för att infästningen skall bli
tillräckligt stabil
  
Lödningen av styret är ett riktigt pilljobb när det är så pass små detaljer och man bara har två händer.

För att hålla fast de små delarna byggde jag upp detta
ställerage med hållare och klämpincett.

  
En monterad cykel

En droppe vitlim läggs på respektive tanksida för att få fram
en rundad form på tanken.
  
Samtliga tre varianter klara för målarverksta´n
  
Målning får göras med minsta möjliga pensel
 

Jag föredrar lösningsmedelsbaserad färg som Humbrol för så här små detaljer.
Vattenbaserade färger torkar för snabbt för mig.
Vilket innebär att penseln blir spretig efter bara en liten stund.

Men var och en völjer givetvis den färgtyp man själv trivs bäst med.

  
Här har hojarna fått tunn ljust grå metallprimer som underlag för
färgen på tank, och skärmar.

Motordelarna målas grå/mörkgrå eller lämnas metallblanka
allt efter förebildens design.
  
Dom tre varianterna som finns med på etsplåten:

CB

  
ST 
 
Cs
 
 
 
Färgerna kan varieras i det oändliga. Här står de första sju hojarna uppställda utanför målarverkstan
 
Justering av arm- och benvinklar för respektive hoj.
  
På etsarket fins det med ett par extra, lite mer bredbenta figurer som kan monteras som passagerare.
 

Och sen bär det iväg..........
 
 
Sedan behöver det ju inte alltid vara grymma bikers som kör HD.

Här är en lite mer civil grupp ute på onsdagsutflykt. 


Top