Om bygget av modellerna X20-X22

sidan uppdaterad:  2008-08-27  


  Back to X20 Back to X21-X22  

samtliga foton: Olle Frykmo

 

Chassi och drivning kommer från en Ibertren motorvagn.
Denna motorvagn köptes in i början av 90-talet och finns inte längre i handeln.

Boggiesidorna tas bort så att bara bromsarna finns kvar och hjulsidorna syns som på förebilden.
Chassiet kapas till rätt längd och nya hål för de bakre boggierna borras.
Extra tyngder behövs på drivdelen för att öka dragkraften utan att tåget slirar.
Strömupptagning sker för ena polen på drivdelens bakre boggie, för den andra polen från båda boggierna på släpvagnen.

   
Kåpa
Sidorna är byggda i styrenplast i två skikt.
Det inre skiktet i 0.7 mm värmdes i vatten och böjdes runt en form i trä. Ett par tvärväggar av 1mm plast behövs för att karossen skall hålla formen.
Det yttre skiktet 0,25 mm gjordes färdigt med utskurna fönster innan det limmades fast.
Taket består av skiktlimmade styrenplastskivor som filats till rätt rundning.
Strömavtagarna är gjorda av styrenplaststavar.

top


 Utbyte av drivning, strömavtagare - 2004

sidan uppdaterad:  2008-08-27  


.
Drivningarna från Ibertren har aldrig varit riktigt bra, men de passade att bygga modellen på.
De krävde hög fart för att inte gå ryckigt, de lät stundtals mycket illa och de orkade inte dra fyravagnars-tåget X20.
 
I samband med att Togdillen 2003 släppte en kåpa till rälsbussen Y6 letade Magnus och Anders på Nmodell fram ett underrede från Japanska Tomix. Jag tänkte att det borde nog passa mina X20-vagnar också så jag beställde hem några extra, både med drivning och utan till släpvagnarna
 
X21under pågående revision. I förgrunden den gamla drivningen därbakom den nya med motordelen till vänster och en dummy-vagn till höger.

  top

På X20 byttes bara drivdelen i första revisionen, men med det nya drivet märks att de gamla vagnarna inte spårar så bra, så en beställning lades på tre dummyvagnar och dessa monterades under maj.

Som synes behövde även strömavtagaren en revision. Eftersom den var gjord av tunna styrenstavar blev den lite känslig och skör.
Jag har fått prova att montera en etsad strömavtagare av typ LLXJE-135 från Entec
Den finns ännu inte i deras ordinarie sortiment, men är planerad tillsammans med typ MK2
som kommer att passa till Fleischmanns Du2-lok som ersättning till orginalmontaget.
På bilden ovan, min egen strömavtagare av styrenplast.
På bilden nedanför den reviderade vagnen med Entecs smäckra LLXJE-135
Klicka här för en detaljbild på bygeln.......               


 X20 rör på sig för första gången på 10 år

  
En videosnutt från anläggningen vid Skultuna station   
  •  x20.wmv      (27 sek. -  1   Mbyte -   Windows media player )  
  •  x20.rm        (27 sek. -  1,2 Mbyte -   Real Player )  

top