Ellok RC 2 -  TGOJ

sidan uppdaterad:  2008-08-27  Back


Förebild Modell Om bygget av modellen Fler bilder

samtliga foton: Olle Frykmo

Förebild 

 Har inga egna bilder på loket
Men här på Bildrallaren.com finns många bilder bl.a
en bild på förebilden tagen av Anders Persson

Bild TGOJ RC2 412

 
ASEA tillverkade mellan 1971 och 1973 10 stycken lok av RC2-typ  som såldes till Österrike och fick där 
beteckningen ÖBB Rh 1043
Tågåkeriet i Bergslagen  köpte år 2001 tillbaka nio av dessa lok.
Tre såldes till Banverket och tre till TGOJ.

 
Tillverkningsår: 1971 - 1973
Tillverkare: ASEA  
Byggt antal för ÖBB: 10

 

 
Längd:    15,5 meter
Hjulbas:   2,7 + 7,7 meter
Axelföljd: Bo´Bo´

* Uppgifter från Svenska Lok och Motorvagnar
Modell 

 

  top

Om bygget av modellen 
 
ÖBB:s lok finns som färdigmodell hos
Fleschmann  kat.nr 7366 

Loket skiljer sig från modellen av SJ:s RC-lok (katnr 7365)
Enbenta strömavtagare
Övre lyktor lodrätt i stället för vågrätt placerade.

Modellen i orginalutseende innan konvertering

(2003-08-30)

Chassie, fönster och detaljer bortmonterade
Modellen grundmålad i grått.
Därefter en sprutning med Jecos TGOJ-gröna färg.

De extra ventilatorerna, eller vad de kan heta är monterade i takkanten, tillverkade av 0.5 mm styren och randade med skalpellen. 
  
(2003-09-17)
När man målar modellen kan det vara bra att tillverka en hållare med fot som står stadigt när man sprutmålar och så att man inte behöver hålla i den våta färgen.

Foten görs lagom bred så att kåpan precis går på, sitter stadigt men ändå är lätt att få bort vid behov.
Breddjusteringen av foten görs med kartong eller papper.

När jag började med konverteringen fanns det inga färdiga dekaler till RC 2:an.
Därför har jag även målat de blå fälten med Jeco:s TGOJ-blåa färg.
Maskeringen var ett verkligt pillgöra med smala tejpremsor för att spara ut det gröna under dekoren.
Den grå färgen är en blandning av två grå färger: Humbrol 96 och 40.

 

Till vänster:
Efter målningen kompletteras taket med en vit "burk" här gjord av styrenplast.

På grund av undermåliga rutiner i lokverkstaden fick även signalhornen bytas.
De små orginalhornen försvann någonstans på källargolvet :-((

 

Nedan:
Chassiet behöver inte ändras så mycket.
Samma grå färg som på kåpan samt röda plogar med gul kant längst ned.
Det finns en extra broms baktill på ena boggien på varje sida, den skall tas bort. Behövdes troligtvis i det lite mer kuperade Österrike


 

(2003-09-20) Dekaler
Sedan försökte jag att tillverka dekaler till loket.
Jag använde dekalpapper för bläckstråleskrivaren till dekalerna trots att jag haft en del problem med detta papper. Dekalerna har efter fastsättning blivit suddiga och fläckiga.

Ett annat problem är att bakgrunden måste vara vit för att det skall bli riktiga färger. Här till höger dekalarket med TGOJ-loggan samt namn och litterabeteckning. 

(2003-09-22)

Det blev tyvärr stora problem med dekalen för TGOJ-loggan. Dels måste färgen göras betydligt mörkare, då den efter blötläggningen fått sitta en stund blir betydligt blekare, men det stora problemet är att underlaget är räfflat.
Dekalpappret skall helst inte vikas eller ens böjas vid hanteringen eftersom skyddslacken då kan skadas och det vattenlösliga bläcket flyter ut och blir suddigt. Allra värst är det att som här, vilja ha dekalen på en räfflad yta.
 

Här har dekalen just kommit på plats efter badet.
Skarp och tydligt läsbar. 
Men se här.... När dekalen suttit ett tag och börjat smita åt runt räfflorna har lacken spruckit och dekalen blivit förstörd. Jag har provat med både tunnare och tjockare lack, samma resultat. 
(2003-12-08)
Lösningen på på problemet med dekalerna kom i december när NModell presenterade sina nya dekalark för ommärkning av de fd ÖBB RC-loken.

Jag använde sidodekalerna och de vita texterna från dekalarket men behöll den målade randningen. Färgen stämmer nästan, tyvärr var dekalerna lite ljusare än Jecos TGOJ-blåa färg.
 
   
Till vänster:
Mina egna textdekaler blev däremot mycket bra.
Bokstäverna i namnet  och litterabeteckningen är endast 0,6mm höga.

Till höger:
Från dekalarket har A-ändesmarkeringen och fordonsdata-fältet använts. 
 
Om man skulle börja från början skulle det räcka med att måla loket i den ilsket grön TGOJ-färgen och sedan använda NModells dekaler för märkningen. Det hde sparat mig mycket arbete.

top

Fler bilder 
Klicka för en större bild De första två bilderna är tagna på ett litet diorama med  den fiktiva stationen Rambo bruk som bakgrund.

Förebilden till stationshuset är Virsbo station.

På de här bilderna är det de egna dekalerna som sitter på loket.
Klicka för en större bild
 
På bilderna nedan är loket på ingång till Skultuna station på den stora anläggningen. Här med dekaler från NModell.
Klicka för en större bild Klicka för en större bild
   

Sidovy på loket 

top