Liftmotorvagn   LMV  -   Banverket

sidan uppdaterad:  2008-08-27  


Förebild  Modell  Bygge   Fler foton på förebilden  Vagnens första uppdrag, en liten bildhistoria

samtliga foton: Olle Frykmo

Förebild 
LMV
Under 1970-talet byggde SJ om en mängd Y6/Y7-motorvagnar till banarbetsfordon, framför allt till liftmotorvagnar som används vid kontaktledningsarbeten.
Det här är den nyare versionen där ena änden byggts ut med en helt  platt förarhytt. 
Har tidigare haft litterabeteckning Qgz

På bilden syns LMV 1926 fotograferad vid Fagersta C i december 2003. Mer information om vagnarna finns bl.a på Jarnvag.net
 


 
Tillverkningsår:  1957-1960
Ombyggnadsår: 1981-1983


 

 
Längd:    17,5 meter
Hjulbas:   10,7 meter
Axelföljd: B´2´´

* Uppgifter från Svenska Lok och Motorvagnar
Modell 
Nästan färdig modell
 


 
Modellen blev ett riktigt blandbygge.

Den etsade kåpan kommer från Entec.
Takdetaljerna är hembyggda någorlunda efter förebilden
med tillskurna etsade galler och övriga detaljer gjorda med styrenstrips i olika dimensioner.

Lykthus och detaljer på sidorna är också gjorda i styren.

   top

Bygge 

Lite material inför bygget av Svabo-lift och plattformar.
Själva lift-konstruktionen är byggd av styren, tillskurna 0,75 bitar och strips i olika dimensioner.
Gallren kommer från slaktade gallerstängsel och vägskydd från några tidigare etsark.

 De båda Entec-kåporna, som egentligen kom från Entecs skrotlåda
och var egentligen tänkta att bli uppställda som nedklottrade vrak någonstans på banan.
Men nu som istället blev föremål för revisioner istället.
Den vänstra en X16-kåpa som nu kommer att bli en PMV och den högra en rejält värmd LMV-kåpa.

   

 Vagnsidorna förstärktes med 0,75mm styrenskiva för att räta upp böljegången.
I fronten syns den spackelmassa i form av "knåd-epoxi" som behövdes
för att fylla ut hålet för den rundade takkanten.
   

Här syns fronten efter slipning, men innan hålet för den övre lyktan är uppborrat.
  

Provmontering av plattformar och lift på LMV-taket.
   

Ett första försök visade sig bli mer likt en dansbana än en takplattform
eftersom jag använt för grova strips till staketet..
  

Tunnare strips, 0,25*0,5  mmi staketet.är klent och känsligt men ser bättre ut.

Fler detaljer har också kommit på plats:
Lyktor av tillkapade styrenstrips, sidolådor och utbyggnaden för toaletten.
   


 

Målad och med gott om smådetaljer på takbryggan.

Grundfärg och takfärg:            Grå Metallprimer
Banverksgul, kåpan:              SMJ / Precision Paint Gul 74 med ett antal droppar Humbrol 22 vit .
Banverksgul, Svaboliften         Humbrol 69 blandat med ett par droppar 22 vit.

Svaboliften på modellen har, liksom förebildens LMV 1926, kvar en äldre variant av banverkets gula färg.
 

Fönsterglas för de plana fönstren på långsidor och den platta änden gjordes av OH-film.

Frontfönstren fick göras på annat sätt.
En hinna av blank klarlack "spändes" med hjälp av pensel över respektive fönsteryta.

Lacktyp - Ocean Super Gloss - Vattenbaserad
 


  

Ibland är timingen god. Lagom när kåpan var färdigmålad och detaljerad kom underredet hem.
 
Det är samma Tomix-underrede som används till de tidigare  Y6:orna från Nmodell/Togdillen.
En del justeringar skall göras plus att lite smågodis från Entecs etsplåt skall sättas på plats.

Plastöverdelen kapas av i framkant för att rymmas i den rundade nosen, tapparna på ovansidan kapas till lagom höjd för att bära kåpan i rätt höjd.
De befintliga boggiesidorna kapas bort med kapskiva och de spetsiga axeländarna slipas ned i nivå med hjulsidorna så att de etsade hjulsidorna kan limmas på plats.
 
Ett par 0,75mm styrenbitar läggs på i båda ändarna fpå vagnen för att ge rätt monteringshöjd åt plogarna och även där de nya små etsade boggiesidorna senare skall fästas..
       

Boggierna i närbild med de nya etsade detaljerna från Entec-plåten,
hjul- och boggiesidor med omisskännlig Y6-smak.
 
Nedan har detaljerna kommit på plats.
   

    

 Monterat och klart.
 
 


 

Mera detaljering:
 

Svaboliften kompletterad med regleringsslangar i form av svart sytråd
och märkt med egna dekaler.
    

                         

På takbryggan finns allehanda smådetaljer som:
  • Verktygs- och förvaringslådor

  • Förvaringsrör 

  • Diverse byggdelar till luftledningsbryggor

  • Isolatorer för luftledningen

  • En trädgårdsoffa för allmänt välbehag

Allt hämtat från fotografier från olika vagnar.
  


 

Vagnen vid sin första tjänstgöring vid Skultuna station.


 

 

   

top

Fler bilder på förebilden 

Samtliga bilder från Fagersta C i december 2003. 

   top

  

    

   

   

top


 

När Banverket kom till byn

En liten historia om vagnarnas första uppdrag
 

Det tog Banverket nästan exakt fem månader att ta sig en titt på de omfattande skador som drabbade kontaktledningsbryggorna i samband med transporten från modulmötet på Järnvägsmuseét i oktober. Tydligen har återställningsarbetet inte prioriterats utan man har tillfälligt löst problemet med att sätta in diesellok i godstrafiken och persontrafiken, ja den lade man helt enkelt ner.

 

 
Men slutligen så är dom här, med en nyreviderad tjänstevagn för inspektion.

 

 
Det har till och med kommit slipsnissar med bil från centralkontoret.
 

Senare under dagen anländer även en liftmotorvagn till stationsområdet.
   

 

 
Skadorna inspekteras från alla håll och kanter och det följs tydligen av ivriga diskussioner om vilka åtgärder som skulle kunna sättas in. 

 

 
Lokalpressen har sin man på plats för att dokumentera det gästande sällskapet under inspektionen.



 

Nu kan man ju undra varför man skjutit så länge på att reparera skadorna.
Ryktet säger att man inte hade några tillgängliga arbetsfordon tillgängliga på distriktet och det ligger nog en viss sanning i dessa påståenden.

Så den senaste tiden har det jobbats febrilt i verkstaden med att göra revision på ett par näst intill skrotfärdiga rälsbussar som nu kunnat sättas in i tjänst.

Men man skall väl inte ropa hej förrän......
Det räcker ju inte med en inspektion för att arbetet skall börja. Nu måste det till prioriteringar och omfördelning av resurser. Vi vet ju att personalen gärna smiter iväg och jobbar åt metallverkstan där man i smyg håller på att konstruera en replik av ett gammalt Hg-lok.

  top