Ballastvagn Faccs - Konvertering Av Fleischmann 8525  

sidan uppdaterad:  2016-06-24 


Förebild Om bygget av modellen Modellbilder
Ballastvagn Faccs 
Netrail AB har ett antal begagnade ballastvagnar av typ Faccs som tidigare gått på kontinenten. Några av dessa vagnar stod i november 2014 uppallade utan hjul
på bangården vid Struktons Rails verkstad vid Sala station. Den tidigare märkningen med Balfour-Beatty har målats över på samtliga tre uppställda vagnar..

Modell 
Det finns ingen modell av Faccs-vagnen i skala N, så en Fleischmann 8525
får bli utgåmgspunkt även för denna konvertering, precis som när man vill bygga de äldre svenska Qbd-vagarna tillverkade av Talbot.
  Det finns en hel del detaljer som skiljer mellan den tyska vagnen och Faccs-vagnen.
Faccs:en verkar vara lite längre och har hål stödramen. Den har inte yttre lossningsluckor
men däremot har dessa exemplar plattform och stegar i båda ändar.
Om bygget av modellen 

top

   Vagnen plockas isär i sina beståndsdelar. för att komma åt att skära bort och flytta vissa detaljer.
 OBS - Koppel och koppelkulisser behöver inte tas bort. Det kan ibland vara svårt att få ihop delarna (eller att hitta dom) när de skall återmonteras.
     
   - Lossningsluckor och lossningsarm plockas bort och skall inte återanvändas.
 - De rödbruna lossningsschakten på karet skärs loss från baljan och de övre halvorna på schakten kapas bort.
 - På underredets lossningsschakt görs sneda snitt enligt bilden för att ge plats åt de kapade rödbruna schakten. (underreet är i metall)
 - Reglagestängerna kapas bort och endast de yttre spakarna skall monteras tillbaka.
  
   På övre delen av bilden visas den korrigerade baljan

- Lossningsöppningarna har satts igen med 0,25 mm styrenskivor från insidan.
  Även mellanrummet mellan lossningsöppningarna har täckts med 0,25 mm styren.
- En ny singel, reglagestång av 0,6 mm ? styrenstav har monterats mot de återstående spakarna.
- De flyttade lossningsschakten sitter nu under rambalken.

För att få till ytterligare detaljer letade jag lite i "blivit-över-lådan.
Där kan det bl.a. finnas en del udda eller överblivna etsdetaljer från olika provplåtar som ibland kan användas till helt andra saker.
Den här gången hade jag tur, jag hittae följande:

- Ett lastgaller från en H0-släpkärra - passar bra spm plattformsgolv.
- Ett överblivet räcke från ett Tc-lok som jag just byggt för att placeras ihop med ballastvagnarna.
- Två fint etsade stegar från ett husbygge.

 

   Räcket veks till rätt form och löddes fast.mot gallret som hade precis rätt mått för att utan justering passa in på vagnen.
 
   Kopplen och koppelmekanismen som satt kvar maskerades med häftmassa och tejp och vagnen sprutmålades sedan med en grå grundfärg för att ge bättre fäste på de nya delarna och för att jämna ut färgskillnaderna.
Därefter blandades en passande blå färg till och sprutades på.  Den blektes sedan med ett ytterst tunt lager vit färg

Sedan klarlack och märkning med nyritade dekaler och som avslut lite lätt vädring efter förebilden ovan med tunna vita ränder.
 

 


top

     En av de färdiga modellerna utplacerad på banan.

Ett scenario från Sala som jag vill efterlikna på anläggningen.
Vagnarna är tänkta att stå uppallade utan hjul på ett sidospår vid en ny verkstad på anläggnigen.
 I Sala såg det ut så här, i bakgrunden står även Strukton Rails Tc-lok                           Och så här blev det när scenen tillfälligt placerades ut vid Skultuna Station
                                                                                                                                i väntan på att den nya verksatdssektionen skall byggas.
 De två uppallade Faccs-vagnarna 6989-017 och 6989-020 och i bakgrunden en nybyggd modell (utan drivning) av Strukton Rails Tc-lok 9506

top

top