X2000 i skala N var en av mina drömmar när jag började bygga egna modeller, en dröm som jag då trodde skulle förbli en dröm.

Men nu i april 2012, många år senare är drömmen uppfylld och det står nu två egenbyggda modeller klara på anläggningen.
Efter flera år av funderingar och drömmar om modellen hade upplägget för hur bygget skulle kunna genomföras klarnat.

Under tiden har jag övat mig genom att bygga Reginatåg, samlat på mig ritningar och varit runt och tagit foton på kompletta X2000-sätt, ner på detaljnivå.




 

  
                   



En eftermiddag for jag till Katrineholm för att fånga tågets takdetaljer. 
Där finns en bro med bra fotomöjligheter och relativt många  X2000 passerar dagligen.

          SJ X2 2023 i Katrineholm 24/4 2009

Basplattform för bygget
Redan 2008 år sedan köpte jag in detta 8-delade Katotåg för att använda som underrede till X2000.
Det här modellen från Kato har underreden med korglutning vilket gjorde att jag valde denna modell.
Men nu när bygget är klart hade jag önskat att jag istället valt att använda samma "fasta" underreden som till reginatågen.
Konstruktionen på dessa vagnar lämpade sig inte lika bra att förlänga för att passa vagnslängden.
De speciella metalllisterna för strömupptagningen tappar lite av sin följsamhet vilket påverkar strömupptagningen.
Kato 10-358 E351 "Super Azusa" med sin egensinniga form och färgsättning.

    

Personligt
Jag och X2000 har haft ett rätt komplicerat förhållande sammanflätat med att det gått troll i att komma till Göteborg.  Första resan med far och mor 1971 tog slut redan efter några mil i Katrineholm, då vevaxeln pajade i vår gamla Peugoet 403 och på den vägen var det ända in på 90-talet. .
Några inställda eller flyttade kurser och dåligt tajmad sjukdom gjorde att det, trots mitt stora tågintresse, tog flera år innan jag kunde göra den första resan med X2000 från Stockholm till Göteborg vilket minst sagt grämde mig rätt mycket.

Och väl på tåget visade det sig att jag hade fått en baklängesplats, vilket givetvis gjorde mig illamående...... 
Därefter har jag både besökt Göteborg rätt många gånger och rest med X2000 med mycket bättre resultat 
Top