X2000  
Bygglogg - kortversion

Första försöket med de tre
grundtyperna av vagnar.

    
Aktuellt läge  6 augusti

     
                8 augusti
  

25 sept

 

2 okt


Top

X2-tågen har tre grundtyper av vagnar, en kort drivenhet, ett antal långa passagerarvagnar och bistrovagn samt en mellanlång manövervagn.
På första plåten gör jag bara en av varje för att prova mått och passning och kunna göra justeringar och då blir förhoppningsvis de kommande plåtarna
som behövs för alla sju vagnarna OK. Det går in fyra vagnar per plåt, så det går åt två A3-plåtar för att ta fram alla sju delarna till tåget. 
De förberedande momenten görs i ritprogrammet Corel Draw, Ritningar och foton importeras till programmet 
(fotot till vänster är lånat) och skalas ner till skala 1:160.

Nya ritningar tas fram där det är viktigt att få höjd och bredd att stämma i tvärsnitten kompenserat med plåtarnas böjning.

En del konstruktionsdetaljer blir lite av en chansning, byggd på tidigare erfarenhet. 
Någon gång blir det bra redan första gången..........
    

Det första resultatet blir en vanlig klippmodell i papper som är ett enkelt sätt att prova passformen mellan ytorna.

Ibland görs klipparket i dubbel skala då avvikelserna blir både lättare att se och lättare att mäta och justera

 
Sedan skall ritningarna anpassa för etsning där man bara jobbar med tre olika färger som visar vad som skall exponeras för etsbadet.

Rött - Ingen etsning
Gult - Etsas till halv plåttjocklek från plåtens framsida
Magenta - Etsas till halv plåttjocklek från plåtens baksida
(Vitt eller ingen färg  - innebär genometsning, d.v.s. hål)

Här skall också streck för både dekorränder och vikanvisningar ritas in där plåten skall vikas och det gäller att hålla rätt på vad som är vad och på vilken sida markeringen skall ritas.
Slutligen skall allt in på en A3-ritning och alla detaljer skall anslutas med smala fästnabbar så de hänger ihop och inte etsas bort från plåten
 

Top

Så var det dags  -  etsplåten levererad

110728

  Efter några månader av ritarbete är det dags att konvertera ritningen till ett format som ets-firman kan hantera.
De firmor jag anlitat föredrar eps-filer eller någon gång pdf.

Nu kommer några veckor när man får pyssla med andra projekt. Den här leveransen tog ungefär 6 sommarveckor innan paketet från etsfirman efter lite traditionsenligt strul med speditörsfirman (denna gång DHL) äntligen kunde hämtas.

Etsfirman hade gjort ett bra jobb och jag själv hade inte missat några etsflikar så alla detaljerna fanns kvar på plåten.

Däremot kunde jag lite senare konstatera att jag glömt bort ett antal vikanvisningar vilket innebar en del merarbete med stommarna och att de längsgående "knäckarna" inte blev så precisa som jag önskat.

Plåten till X2000 är tillverkad i 0,25mm nysilver i A3-storlek.




       

Ett annat problem när det är lång leveranstid brukar vara att komma ihåg hur man tänkt när man konstruerade detaljer och lite mer komplicerade vikningar. Och vissa detaljer vet man inte riktigt hur man tänkt använda dom.

Är man smart skulle man ju skriva  någon form av noteringar
men det blir ofta så många ändringar på slutet att det aldrig blir av.

Här är delarna till drivenheten bortklippa från plåten och resterna av alla fästnabbar har filats bort



Top

   Drivenheten - men ändå inte.......                                                                                                                      110730
På modellen kommer drivningen att sitta i någon av mellanvagnarna.
Drivenheten blir en dummyvagn med etsade boggier och fullstora hjul för att efterlikna förebildens drivenhet som har större hjul och annorlunda boggier jämfört med övriga vagnar.

Övriga vagnar på modellen kommer att behålla katomodellens boggier och hjul vilket ger en mer driftsäker konstruktion.

Vagnarna byggs enligt spantprincipen vilket gör det lättare att forma och montera vagnssidorna och att "hänga" upp kåpan på underredet.

En nackdel är att det blir svårare att komma åt insidan för montering av dekodrar, frontbelysning och fönster.

Här syns även konstruktionen av boggierna, där det fanns en del att justera.
Hade glömt att hjulflänsarna sticker upp ovanför hjulbanorna.

 
Trots en del mindre konstruktionsmissar går det att vika ihop drivenhetens delar till något som börjar likna ett lok.

I nosänden har jag fått köra med kapskiva för att göra två spår som gör att plåten i nosen kan böjas inåt även när plåten är "knäckt" i en överdel och en underdel.

Det är tur att det senare ändå skall spacklas där.

Det är heller inte helt klart hur och när frontplåten skall monteras. Det skall på både fönster- och lyktglas, helst på insidan och så vill jag ha dit frontbelysning på något sätt, innan fronten monteras och spacklas mot sidorna.

   Sidoplåten med rillorna har limmats på plats.

Glappet mellan inre och yttre plåten är planerat för att ge nosen rätt form.
Med lite fint spackel i några omgångar med slipning mellan momenten blir det relativ likt förebildens former.
(Se första sidan)

Top

 

Manöverenheten - här kom det första stora felet.                                                                  110803
Ooops det här var ett riktigt grovt fel i konstruktionen.

Stommens vagnssida är 5,5 mm för lång i fronten.
Fönstrens positioner stämmer men nosen på yttersidan når inte ända fram.

Samma måttfel finns på den bärande inre stommen.

För att komma vidare måste detta på något sätt justeras.

 

Fram med kapskivan, tunna styrenbitar och CA-lim.

Top

Yttersidor på passagerarvagnar                                                                                                    110806

Samtliga tre enheter gick slutligen att få ihop med rätt bra resultat. Skarven på manövervagnen syns lite diskret i nosen
Monteringsordningen på detaljerna blir lite dum, beroende på det sätt jag tänkt montera fönster och yttersidor.

På Reginatågen har jag satt de långa fönstersjoken" i ett nedsänkt spår på utsidan.

X2000 har separata infällda fönster som blir svåra att montera på insidan som på grund av konstruktionen inte blir åtkomlig.

Här kommer fönstren att monteras i det långa spåret på ytterväggens insida innan väggen monteras.

Det betyder också att väggavsnittet mellan fönstrena behöver målas redan innan fösntren monteras för att slippa maska av alla fönsterrutor, vilket är ett eländigt pilljobb som jag vill slippa. Många fönster blir det.........

Som tur var skall resten av väggarna behålla sin metallfärg, bara täckt av av klarlacken. (Speciallack för metallytor)


Fönsterpanelen målad med X2K-grått som fick blandas till.

Humbrol grå 127 blanad med rätt mycket vitt och ett tiotal droppar blå 47 för att hålla färgtonen lite "kylig".

110808

På ytterväggens insida är det nedetsat ett 5 mm spår där en fönsterremsa limmas fast.

Remsan är gjord av OH-film och målad med kraftigt utspädd blank svart Humbrol så att rutorna blir mörkt tonade.
 
Yttersidorna limmade på stommen.

Nu får man försöka skydda fönsterdelen med maskeringstejp under det fortsatta arbetet.

 

Top

 
 
 

Top

Belysning?   Spännande prov med nya minimala LED:ar

110808


     
Det här skall bli intressant at börja exprimentera med.

Jag hade tänkt att ordna frontbelysningen med ljusledare precis som med Regionorna, men med kåpaans konstruktion skulle det ha blivit näst intill ogörligt.

Efter tips på Svenskt MJ-forum kom jag över dessa LED:ar.Minimala med färdiglödda anslutningar till överkompligt pris.Hoppas att funktionen är OK också.

Vit led till vänster och röd till höger.

Lite skillnad mot de stela ljusledarna. Nu skall jag väl inte kunna klaga på att det finns för dåligt med plats ia alla fall.

T.o.m. i N-skalan är dessa pyttesmå.
Tur att de har 15 cm långa ledningar annars skulle man tappa bort dom på en gång.

Men det går nog åt några dagar i labbbänken för att testa.

 

 

110809

Den labbplanka jag använder vid belysningsprov.

Grön markering .
 - Dekoder inlödd mot plint
   Vidare koppling mot plint med förkopplingsmotstånd

Röd markering
 - slutänden på de tunna trådarna med lysdioderna
 
Här lyser lysdiodrna för den röda slutbelysningen.

Storleken på dioderna syns i de röda markeringarna där
de vita släckta LED:arna finns.

Med den minimala storleken finns alla möjligheter att
få in samtliga 8 dioder i lyktgluggarna i fronten på X2000.

Men stor försiktighet behövs när man hanterar de små dioderna med de inlödda sladdarna.
Det är ytterst lätt att bryta av en lödning.

    (Det tog mig bara 7 minuter innan jag lyckades
     första gången)
 
Helljus med två vita dioder.
 
Samma lyktor men nu dämpade med större motstånd.
Ökat från 0,7 till 2,7 Kohm
Skillnaden syns inte så tydligt på bild.

Halvljuset skall kopplas med fyra seriekopplade dioder.


Nu återstår att konstruera någon lämplig infästning i fronten för att fixera dioderna och täcka ljusläckage.

När väl fronten satts på plats på kåpan kan man tyvärr inte komma åt ljuspaketen igen som det ser ut.

Top

Fortsättning, belysning

110912

Efter ett uppehåll på en månad är det dags igen att fortsätta med belysningen.

För att montera de små LED:arna har jag byggt en "kassett" som när allt är sammankopplat skall monteras in mot frontplåten.

Det finns fyra "lysgluggar" i fronten, var och en får ett eget rum i kassetten.

Tanken är att jag skall fixera dioder och anslutningskablarna så att dom inte bryts eller lossnar under den fortsatta hanteringen.

Jag tänker prova med att använda klar epoxi som får omsluta diod och de första millimetrarna av kablarna.

 Så här blev det.

Det sitter en LED ovanför varje röd punkt.
Dom kom inte helt symmetriskt.........

Det var alltså inte helt lätt.
- LED:arna är ju väldigt små att hantera.
- De jättetunna kablarna är ändå tillräckligt spänstiga för att
  rubba LED:en från önskad position så fort man släpper.
- Idealiskt är att trycka dit LED:en
  just innan epoxin börjar stelna-
-(provade att använda CA för att fästa, men det gick inte bra
  jag kunde inte hålla LED:en tillräcklig stilla)
 
 
HOPPSAN  -  Visst svinn får man räkna med!.

Trots att jag var försiktig lossnade en lödning.

Det är därför man bör fixera LED och lödningar så att de
inte bryts


 

Efter mycket pill och redande bland trassliga tunna kablar (jag skiftade bara kabelpar en gång, men givetvis mitt i helljuskedjan av 4 seriekopplade LED:ar)
så har den första kassetten blivit klar och provad. Den är just nu kopplad till en Tran Dcx75-dekoder som begränsar ljusfunktionerna.
Den klarar den normala fram/back funktionen, men inte två kretsar framåt (hel+halvljus). 
Kassetten skall senare matas från en TCS  funktionsdekoder som klarar detta (och lite till om man skulle önska)
De fyra helljuslyktorna i kassetten och så ljuset bakåt
Och samma sak med frontplåten löst pålagd När kassetten sätts fast skall inget ljusläckage förekomma (hoppas jag)

Inkopplingen ser i princip ut så här vid provet. Helljuset är kopplat där halvljuset senare skall vara

Halvljus  Dekoder ej ansluten - Motstånd 0,7 kohm - vit led - vit led                        - dekoder blå
Helljus - Dekoder vit -              Motstånd 0,7 kohm - vit led - vit led - vit led - vit led -  dekoder blå        Förkopplingsmotståndet ökas senare vid inbyggnad i modellen
Bakåt  - Dekoder gul -             Motstånd 0,7 kohm - röd led- röd led -                   -   dekoder blå 

Så i slutänden är det bara 4 kablar som går ut från kassetten, men gissa hur kabelhärvan ser ut inuti.......


Top

2011-09-15



Kassetten är nu limmad på frontplåten. 
- CA-lim för att fixera och Extreme Repair för att säkra 
   och täta i gliporna 
   (målas senare svart för att hindra ljusläckage.


En sak är säker, arbetet gav uppslag till ett otal förbättringsmöjligheter. Och jag vet nu hur man inte borde ha gjort eller konstruerat.


 
Så vänder vi på paketet, nu ser det bättre ut än vid testet med den löst pålagda frontplåten

Top

Dags att plocka ihop kåpor och underreden

2011-09-20

En miss upptäcktes när jag skulle montera kassett nr 2.

Jag hade bara gjort en frontplåt på etsarket.
Den andra fick skäras till ur ettt par styrenark.

Inte lika snyggt och exakt, men det är ju en provmodell :-)

    
Här har paketent med frontplåtar och kassetter passats in i kåpornas fronter.

- Först med lim för att fixera,
- därefter grovspacklat med epoxi (JB weld)
- sedan finspackel i flera omgångar (Italeris Putty)

De små gropar som ändå blir kvar fylldes med grundfärg
som slipades ned, även det i flera omgångar


Anpassning av underreden 
Vagnarna på X2000 har olika längd och axelavstånd

Kato-underredena har ett eget axelavstånd, 98 mm
Alltså får man fixa och trixa lite för att få till det.
Drivenheten (loket) har axelavståndet 65 mm
Mellanvaganrna har axelavstånd 112 mm
Manövervagnen har axelavstånd  95 mm
    





På modellen kommer drivningen inte att finnas i loket utan i en av mellanvagnarna då det blir lättast att få till på det viset

-------------------------------------------------------------------------

Här får man förlänga chassiet och drivaxeln.

Det är samma princip som på de Reginor jag byggt
så det var ett välkänt ingrepp.

    
Manövervagnen är däremot kortare än Kato-vagnen.

Här får man kapa bort 3 mm mitt på vagnen för att
förkorta axelavståndet

Vagnhalvorna stabiliseras med två L-profiler.
Jag har fått ta bort överdeln med stolsryggarna för att
underredet inte skall bygga för mycket i höjd.

Top

Målning

2011-09-25

Maskade med Scotch magic tape på vagnssidorna
och med vitlim i fönster och strålkastargluggar har nu vagnarna fått ett par omgångar SJ-grått.

 
Här är maskeringen borttagen.

Vagnssidornas räfflade plåtar är lackade med
en klar lack för att behålla sin metallyster.

Top

Nästan färdig 

2011-10-02

Dekaler satta och modellen klarlackad.

Inprovning av koppelstänger mellan vagnarna.
Det blev inga standardkoppel utan jag har använt metalltråd som jag kapat till lagom längd, bockat och trätt in i koppelfästena.
 
Modellen är nu färdig för första "roll-out", lagom till
Modeltåg 2011 i Gävle nästa helg.

Det mesta är klart, men belysningen får jag vänta med att koppla in till efter Gävle.

Top