Hur förvaltningen blev dragen vid näsan när spårrensaren spårlöst försvann

Tillbaka


Fortsättning på vinterhistorierna.............

Det blev vinter i Drambo i år också, utan att man löst hur man skulle
klara snöröjningsåtagandena på bana och bangårdar.

Mån tro det berodde på klimatförändringarna, men snöläget vid
Drambo station blev detta år mycket märkligt.


Top

Bilden nedan, visar tydligt att årets vinter vid Drambo bruk var ytterst begränsad. Något har påverkat vädrets makter.
Eller utstrålar de båda Hg-loken en sådan värme att det håller snön borta? 
    

Bandistriktet önskade fakta i ärendet "varför snön föll just precis där spårrensaren står och väntar" 
för att sedan kunna göra en anmälan om avvikelse.
Men det fanns ett problem. Till vilken myndighet skulle framställan skickas och hur skulle den formuleras????


Så man började på egen hand med en liten "förstudie" för att avgöra om framställan skulle skickas till
Kommunikationsministeriet, Banverket, SMHI i Norrköping eller kanske till Totalförsvarets forskningsinstitut (FoI) för att utröna om någon militär makt experimenterar med "klimatstyrning".
Resultatet blev att man skickade framställan till samtliga dessa, 
men med viss oro för att man skulle bli betraktade som "lantisar och lite bakom flötet".
Av denna orsak lät kommunledningen den lokala Naturskyddsföreningen att skriva under framställan.

Och plötsligt var problemen med snöröjning och spårrensare både glömdat och ovidkommande.

Top

 
Som väntat blev skrivelsen till Kommunikationsministeriet sorterad i mappen "mindre seriösa inlagor", 
den till SMHI lagd i högen "roliga klipp att läsa högt ur vid fikabordet" och båda försvann i arkiven.

Men redan natten efter att FoI säkrat handlingen dök det upp mörkklädda män i svarta flygarjackor runt lokstallet.
De var så mörkt klädda att det bara var deras flämtande ficklampor som fastnade i Manne Svenssons kamera, trots inställt nattläge.
Manne hade fått nys om att det var något på gång och smög även han runt lokstallet den natten.
 

Top

     
När sedan lokalpostens reporter Murre Persson ett par dagar senare följde med på kompisens veckovisa flygrunda runt Engelsforsbygden
kom lite oväntat ett mullrande lok in på stationsområdet vid Drambo bruk.



Den ymniga snön på den lilla fläcken vid lokstallet hade man fått röja för hand, trots att man under hela vintern
ansökt om bättre resurser, en traktor eller snöplog. 
Nu plötsligt dyker det upp ett Tc-lok från ingenstans (var nu det ligger). (Ingalunda har vi ju hört talas om....
   


Så här mitt på dagen fungerade vår egen tågmupp, Manne Svenssons kamera betydligt bättre och även han
lyckades fånga den sällsynta gästen.

Till historien hör att det här blev TC-lokets sista uppdrag i utmätt tjänstetid.
Den maffiga dieseln kroknade och banmotorerna skar sönder vid lokets sista plogsväng vid lokstallet.

TC-loket drogs senare bort till skroten vid Myggebo träsk, strax utanför Drambo och ställdes där i väntan på beslut.


Top

  
Mera oväntad aktivitet
 
Redan dagen efter Tc-lokets ankomst dök det upp oväntade besökare på bangården.
Den lokala förvaltningen hade ju redan tidigt i höstas sökt med ljus och lykta efter en mobil kran, spårbunden eller med gummihjul.
Men alla kranar var bokade på viktiga byggen långt fram till nästa höst.

Det var väl inte utan att man höjde lite på ögonbrynen när denna kombination oaviserad ankom till stationsområdet

Notera avsaknaden av snö på denna del av bangården.
En "livs levande" Kranvagn, så om rätt myndighet drog i rätt trådar kunde det tydligen hända saker.
Målet var även denna gång den lokala snöfläcken vid lokstallet, där tydligen spårrensaren stod i vägen.

På Murres flygbild, tagen lite senare på dagen ser vi att det samlats ett helt litet "projekt" vid lokstallet.
Den gamla bangårdsvagnen som stod på stickspåret rullades först iväg för att ge plats åt kranen, som med all tydlighet
skall lyfta över spårrenasren från blindspåret till ett stickspåret bredvid.
Precis samma operation som förvaltningen hade önskat få göra redan i höstas.
   
TGOJ:s T44 278 hade anlitats för att sköta transporten av kranvagnen.
  

Top

Det går åt en del personal för att förbereda lyftet och snön gör ju inte arbetet lättare
Den dieselelektriska kranvagnen positioneras inför lyftet.

SJ hade liknande kranar med littera Qan,
Till skillnad från den här modellen (Ibertren, tror jag) så vilade hela kranarmen på en egen lång transportvagn, littera Qao.
Jäklar, vi missade att få med en bild på själva lyftet.........
Plötsligt står spårrensaren överlyft till stickspåret och det är dags att förbereda bortforslingen.
     
Innan dess lyfts motvikterna och stöden upp på följevagnen som sedan kopplas samman med kranvagnen
     

Top

Efter välbehövlig lunch i personalvagnen kommer kranvagnen att köras bort
och man börjar förbereda V10:an för den sista operationen på detta uppdrag.
   
Kontrollen av koppelanordningarna har gått bra men vagnens skick är lite osäkert.
Det får bli en långsam transport.

Här försvinner spårrensaren för gott från Drambo.
Vart fick vi aldrig veta, den lokala förvaltningen kunde känna sig blåsta på vagnen.
  

Top