Varför står det en Tysk motorvagn i mörkret vid Drambo station?

Tillbaka


Ett par glada killar på väg hem i natten efter en trivsam kväll hos Luko på Restaurang Stickspåret.
Killen med kameran är Manne Svensson, trakens tågmupp, som i den sena timmen nu lyfter kameran i position
då han just upptäckt att en helt okänd motorvagn under kvällen har anlänt till perrongen.
 
Bild
 
Nu får väl ordningsamma läsare blunda, för nu blir det olovligt spårspring i natten.
Manne och hans kompis tar sig närmare för att dokumentera. Det här kan bli något att lägga in på Postvagnen i morgon
Bild
 
Det visar sig att det är en tysk dieselvagn av typen Lint från Ahlstom, men frågan är vad den gör här. 
Den här typen av motorvagn går inte i trafik i någon av de svenska regionerna och den här vagnen är 
märkt i tysk DB-målning och har kvar sina tyska destinationsskyltar.
   
Bild
Stationspersonalen övervakar ankomsten och språkar med föraren.

Top

  

 
Manne och hans kompis tar sig över på bangårdens andra sida och samtidigt anländer Göran Myrmark till perrongen.
 
Bild
     
Göran har väckts ur slummern i TV-soffan av ett telefonsamtal där en tysk kvinnoröst meddelade:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
----- ”Hallo Göran, Ich bin jetz hier wie vereinbart”

..................Hej Göran, jag är här nu som vi kom överens om.
..................Vi har leveransen med oss, kan din personal ta hand om den?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Yrvaket drog han sig till minnes förra vinterns resa till en transportmässa i München.

En kväll när övriga representanter för de svenska regionala operatörerna följde med på fashingfestival blev Göran övertalad
att istället följa med och titta på en motorvagn som fanns till försäljning.
Försäljaren, Disa Abentauer, gav Göran en mycket grundlig genomgång av vad man kan göra på tu man hand i en motorvagn.

Så när han lämnade vagnen på morgonen hade han, förutom minnet av Disa, ett skrivet kontrakt instucket i bröstfickan.
Hur det kommit dit var han inte helt säker på, men på något sätt måste han så småningom rättfärdiga för styrelsen att inköpet
av det lite udda fordonet var nödvändigt för att bredda basen i regionens trafik.
   
Bild
 
Och nu var hon här, motorvagnen alltså.
Disa själv hade följt med för att personligen överlämna fyndet tillsammans med överingenjör Dr Friedrich Ergänznich 
från den tyska förvaltningen.

Göran fick skyndsamt se till att ta hand om sina gäster och att motorvagnen under natten kördes undan till att mer avskilt spår.
I morgon skulle det nog bli tid att fundera över upplägget i styrelsen. Han hade ännu inte tagit upp inköpet med styrelsen 
utan istället skrivit över motorvagnen till ett eget holdingbolag tills rätt tillfälle skulle komma.

Det var därför Göran vid den tidigare presskonferensen ivrigt framhärdade att det inte var högprioriterat att ersätta de nedrivna kontaktledningsbryggorna på Skultuna station .
Och att sätta in en eller ett par dieselmotorvagnar passade ju honom alldeles utmärkt.

Just det, det borde nog vara ett par vagnar till av samma typ för att kunna upprätthålla trafiken. Och nu när Disa ändå var här
hade hon nog med sig något attraktivt förslag som de kanske kunde se över mellan nattens övningar.
Det skulle sannolikt betyda ytterligare ett möte nere i Tyskland - för att titta på motorvagnar förstås.............

Top