The Town To Town Train - en nisch i upplevelsebranschen

Tillbaka


Trender kommer och trender går. En av många aktuella trender är uppstart av företag i "event" eller upplevelsebranschen.
Det här är historien om ett projekt i ett sådant företag med anknytning till Engelsfors- Drambo Bergslag.
 
Trewa International är ett företag som vilat sedan slutet på 70-talet. Man anordnade då s.k. "week end arrangments", 
en variant av kontaktförmedling där man parade ihop intresserade singlar med gemensamma profiler under trevligt arrangerade former.

Nu hade man fått nys om att det blivit ett par restaurangvagnar och ett par lok över vid bygget av de två X2000-tågen vid verkstäderna i Engelsfors.

Då föddes idén om att skapa en rullande eventplattform för både konferens och upplevelseresor.
  • Konferensresor med olika utflyktsmål och lokala aktiviteter under vår, sommar och höst
  • Survival-events vintertid under de värsta snöovädren
    Med tema:
    -  Fast i snödrivan i 3 dygn
       Hur överlever man en vinterresa på banverkets spår
  
Tåget sattes samman enligt följande, Lok, barvagn med discoavdelning, restaurangvagn med konferensutrustning samt en sittvagn.
Övernattning för deltagarna skulle arrangeras i samarbete med olika hotell i de orter man gästade.

Tåget fick också en egen design som skulle spegla pulsen och resandet mellan olika oreter och det döptes till "The Town To TOwn Train"
  

Första resan med "The TTT Train" 

Premiärturen med tåget gjordes som en kick-off för alla som jobbat med TTT-projektet.
En av orterna som besöktes var Drambo bruk, där man besökte destilleriet med whiskyprovning på schemat.

Här kommer en videosnutt på c:a två minuter från tågets besök vid Drambo station  
 Video från plattformen vid Drambo station

Top

                Och sedan några stillbilder från videon och ett enstaka foto från plattformen där tåget stod inne över natten.


Deltagarna har återvänt till tåget efter besöket vid destilleriet
Det är redan fullt ös vid discot i barvagnen 
 


Utanför restaurangvagnen bjuds företagets seniorresurser på förtäring
   


Lokföraren och "Event Master" håller koll på diskret avstånd vid manövervagen. 
 


På andra plattformshalvan väntar "vanliga" resande på norrgående fjärrtåg. 

Top

Några bilder från konverteringen från X2000 till TTT-Train

 
Utgångsmaterial är 
- Två restaurangvagnar med felaktigt antal fönster, varav bara den ena är med på bilden
- En manövervagn utan skavanker men som blev över
- Ett lok med missprydande slitsar mitt på metallytorna på sidoplåtarna
  

Innan designfilmen kan läggas på har tak underdel och nos målats i sina slutfärger.
Ytorna som skall täckas med helytesdekalen måste målas ljusa eftersom färgen på dekalfilmen
är tonad från ljust till mörkt och de ljusa tonerna är genomskinliga.

Dekaler utskrivan med den klassiska APL-tekniken kan ha täckande vitt i botten och på det viset
kunna lägga på ljusa färger även över en mörk yta.

Med decalprint.de:s nya teknik är förutsättningarna annorlunda.
- Rent vitt går att få täckande genom att ange en speciell färgkod, men inte andra färgtoner
- Däremot kan man numera få i stort sett hela färgskalan framställd utan störande raster.
 

 
Dekalfilmen pålagd över vagnssidorna.
Siluetten är ett hopplock av trädsiluetter från egna soluppgångsfoton kompletterat med ritade partier.
Den vänstra delen på lokets sida är en bild av området runt kraftvärmeverket i Västerås.
När dekalfilmen torkat, skar jag loss filmen från fönstren.
 
Diskobelysning i barvagnen

Med hjälp av de inbyggda ljuseffekterna i en TCS FL4 funktionsdekoder byggdes en liten ljusenhet.
Till vänster den första labb-modellen och till höger den färdiga enheten, lite bättre isolerad
så att jag inte skulle bränna fler lysdioder av misstag. Bränd lysdiod luktar illa :-(

I filmsnutten nedan visas labbenheten i aktion
Enheten inmonterad i kåpan till barvagnen med dekodern ansluten till underredet.
Jag har använt följande inställningar i dekodern

Grön kabel   CV35 = 16 --> Styrs av F3     CV51 = 33  Random flicker
Lila kabel      CV36 = 32-->  Styrs av F4    CV52 = 34  Mars light
Brun kabel   CV39 = 32-->  Styrs av F4     CV53 = 37 Double strobe
Rosa kabel   CV40 = 32-->  Styrs av F4     CV54 = 36 Single strobe

Top


Top