Hyresgäster och byggnader på Banmarkens industriområde.

Tillbaka


 
 Lokstallet
 
Längst bort på området har det gamla lokstallet lämnats kvar vid bangården.
 
Bild    

Förebilden är ett 
lokstall vid Mackmyra bruk

Bilder på förebild
och lite om bygget
av lokstallet

Här kommer Uffes "Ljus & Oljud" att flytta in med sina ljud- och ljusanläggningar.

Uffe är en lokal doldis som under 90-talet roddade åt de flesta heta artisterna på den svenska scenen,
Eventuellt kommer Uffe att sätta upp en lokal musikscen invid lokstallet i samarbete med Stickspårets restaurang
för att främja det lokala musiklivet och han ser gärna att de lokala blues och retro-cover banden ställer upp som husband.
Uffe själv, fuskar på keyboard i 60-talsbandet "The mountaineers"

Hans kompanjon, Ås-Janne vurmar mer för de lokala folkmusikgrupperna och hoppas kunna ge dessa ett vattenhål 
där de kan träffas och spela till dans. Och då pratar vi inte om gammaldans på dragspel utan om riktig folkmusik.
Här finns grupper som spelar både den musik som vidareutvecklats till spännande "världsmusik" och den traditionella
folkmusiken från Bergslag och Mälardal.

Att man ännu inte kommit till skott beror på att varken Uffe eller Ås-Janne är något vidare på att fylla i de bidragsansökningar
som behövs för att få startkapital. Dom tillhör inte heller den tidigare nämnda damen Eualias krets, så där får dom absolut ingen draghjälp.

 
Första gården
 
Restaurang Stickspåret.

Längst ut vid lokstallet ligger områdets näringsställe. Kommer att ha öppet mellan 07 och 23, minst.
Frukost och dagens lunch. Kvällstid planerar man även sportbar med storbildskärm.

Innehavaren, Luko Lunchovic, hoppas mycket på samarbetet med Uffes Ljus & Oljud för att bygga scenen vid Lokstallet.
Om Uffe och Ås-Janne har en del kontakter i det svenska musiklivet, så säger sig Luko ha internationella kontakter
och hoppas kunna dra hit artister som fyller även området utanför modulgränsen med publik.
Framtiden får väl visa om det ligger något i det, eller om det är mer snack än verkstad.
  
Bild
Det är väl skyltat på området så att man inte skall missa dagens rätt..
 

Top

 
Hundägarförening, eller???

Inne på gården bakom restaurangen är det lite oklart vilken verksamhet som egentligen kommer att bedrivas.
Kontraktet är skrivet med föreningen ”Drambo hundägarförening”, men sedan kontraktet skrivits under har varken
hundar eller hundägare varit synliga.
Skylten vid grinden tyder väl inte direkt på att det är en knähundsklubb som huserar i byggnaderna.

Bild
 
Bild
Inne på gården syns vissa spår efter någon form av röjning som gjorts i lokalerna….

Närheten mellan ”Hundägarföreningens” lokaler och Restaurang Stickspåret har fått både polis och skattemyndigheten
att söka orsaker för att utreda om det finns någon koppling mellan verksamheterna i de båda fastigheterna.
Det ryktas om en lönndörr bakom restaurangens fryslager, men än så länge har man inte hittat några oegentligheter
att börja nysta i och Lukos bokföring är oklanderligt hållen. Vad man fått reda på om Hundägarförenimgen har inte
ens läckt ut till lokalpressen, vilket annars brukar vara vanligt.

Top

Andra gården
På andra gården är verksamheten lite mera ordnad jämfört med hur det var hos "Hundägarföreningen".
Bakom de röda dörrarna finns finns en demonteringsverkstad.

Johnnys Mekaniska.
Johnny är en mästare på att demontera allt som har hjul, motor och pneumatik. På något sätt verkar han kunna leva på att plocka isär och sälja. Till vem ,och hur det går runt är det ingen dom fattar.
Efter att ha demonterat hustruns overlocksmaskin för att komma åt några specialdetaljer är han inte längre välkommen hem
utan sover över i verkstaden tills han fått tag i egen bostad.
Bild
 
Bergslagssotaren.

I lokalen till vänster om Johnny har Bergslagssotarn sitt kontor och sin verkstad.

Bild Företaget har sedan en omtvistad upphandling för ett par år sedan kontrakt
på sotning och underhåll av ventilationskanaler i de flesta av de
offentliga byggnaderna i Engelsfors kommun.

Innehavare av firman är Anders Svensson, vanligen kallad Svart-Anders. Han är svåger
till tekniska utskottets upphandlare, vilket fick lokalpressen att känna doften av scoop.
 
Historien slutade med att tidningen plötsligt fick de gamla trötta datorerna på redaktionen utbytta mot betydligt modernare grejer och historien försvann plötsligt i dimmorna.


Top

 

Fler hyresgäster på andra gården
 
Banmarkens Rör och Värme.

Rörmokeri och installation/underhåll av värmeprodukter. Björn ”Nallen” Svensson har drivit rörmokeriet sedan det startades upp nere byn för många år sedan. Lokalerna var rätt slitna och det passade Nallen rätt bra att börja om här uppe på Banmarken.
 
Bild När företaget flyttade hit passade man på att utöka verksamheten som installations- och servicecenter för ett välkänt företag i värmepumpsbranschen.

Nallens brorson har hand om den nya verksamheten med hjälp av ett antal underleverantörer som tar hand om markborrning och det elektriska.
De första leveranserna av värmepumpar står redan på gården .
 
Bild
 Det återstår dock en hel del arbete ute på gården innan verksamheten kan dra igång på allvar.
Här skall ställningar byggas för alla lösa rördelar.
 

Top

Slangens Däck & Gummi Bild
 
Verkstad med försäljning och montage av däck, fälgar, stötdämpare och andra underredesdetaljer.
Traktens största sortiment av gummiprodukter
- Affärsmotto: “Kör säkert dygnet runt med gummiprodukter från Slangen”

Bild
Vy från gårdens insida med en kund på väg in i däckshallen
 

Top

 

Reparationsverkstad, fristående byggnad.

I utkanten av området ligger ett hus av annan karaktär. Förebilden är en byggnad på Karlbergsvägen i Skultuna där en reparationsverkstad driver sin verksamhet med både verkstad och cykelförsäljning.
 
Bild

Modellens verkstad etablerades redan på 50-talet nere i Drambo by. Hela byggnaden flyttades i samband med projektet upp till Banmarken.
 
Verkstaden har under långa tider skött reparationerna av traktens bilar innan den nya tidens datorinkapslade fordon gjorde sitt intåg.
Leveranstiderna för en service beror på hur intressant felet är. Om en reservdel saknas, tillverkas den i verkstaden.
Verkstadens övervåning inhyser på grund av detta en intressant och omfattande reservdelsavdelning med överblivna smådelar,
delvis sorterat i hyllor och lådor, delvis helt osorterat och spritt runt om i lokalen.

Om man inte kan tillverka den saknade delen planeras ett par dagars ”inköpsresa” (med tillbehör) till lämplig ort för att köpa in något användbart.
Detta påverkar givetvis reparationstiderna för andra inlämnade fordon. Men slutresultat brukar bli bra och kunderna är nöjda,
även om man får vänta både en eller två veckor för att få tillbaka sin pärla.
 
Bild
Idag är verkstaden specialiserad på renovering av ”klassiska fordon” där det krävs ett riktigt hantverkskunnande för att åstadkomma ett bra resultat.
Som komplement till verkstaden för man även cykel- och sportprodukter.
 
Bild
 
Cyklar idag brukar ju ofta levereras enligt IKEA-principen, i många delar som man efter en bristfällig instruktion får försöka sätta ihop själv.
Men den här gången har verkstaden fått en annorlunda leverans som nog innebär en del extra arbete bakom dörrarna.
Cyklarna verkar redan vara monterade med sadel och allt, men dom verkar helt metallrena. Och inte är däcken monterade på fälgarna heller,
eller skulle det kunna vara en ny typ av slanglösa, punkteringssäkra däck av nysilvergummi. :?: :?:

Top