INTRO 2013 2014 - Försöka få de befintliga delarna att fungera tillsammans 2015 - utökningar      sidan uppdaterad:  2015-01-10 
Ideér
 skisser
planer
Bygge av rum
och ramverk
Bakgrundkulisser
        -  Småstadsmiljö
- Landskap

      -  Enhetliga sektionssidor
      - Ny typ av uppställningsben
      - Enhetliga monteringshål för
         - Plexiskydd, bakgrunder
           och transportsidor.      

Ja, , planer finns i alla fall......

2014 - del 2    -   En hel del behövde fixas............


Enhetliga sektionssidor

top

  
Då de sektioner som sätts samman kommer från olika byggperioder är det en rätt brokig blandning på sargernas utseende.
- En del sektioner, som Skultunasektionen saknar helt sarg.
- Andra är brunmålade enligt Fremo-standard
- De nyaste har jag målat i en grå färg.

Samtliga sargkanter har mängder av hål i olika storlekar.
Allt från gamla manöverhål för numera borttagna växelomläggare till fästhål för "icke standardiserade" transportsidor.

Nu när de samlas till en anläggning var det läge för lite
renovering, kompletering och allmän uppsnyggning.
 
 Skultunasektionen och några fler sektioner får nya kanter
 i 4 mm furuplywood.
 
Under renoveringen kompletteras Skultunasektionen för digitaldrift med blockavkännare och växeldekodrar.

Den var redan utrustad med växelmotorer så arbetet blev inte så omfattande som när jag lade om Engelsforsmodulerna till digitaldrift.

 

Samtliga sargkanter målas i en gråsvart kulör som
matchar rullgardinerna somtäcker lagerhyllorna under anläggningen.
 
Ny typ av uppställningsben

top

Från början var det tänkt att sektionerna skulle läggas på konsoler till Elfa-systemet.
Det fungerade inte så bra.
Istället ville jag prova med att göra nya låga ben och ställa sektionerna på ett hyllplan.
Benen fästs i Fremogavelns sammanbindningshål, så inga nya specialhål behövdes.

Dessa ben kan då även användas vid utställningar, och ställa upp anläggningen på vanliga bord
istället för med de vanliga modulbenen. På det viset kan man få ner visningshöjden från 1300 mm eller 1000 mm till en mer publikvänlig höjd på c:a 800 mm. 
Givetvis under förutsättning att jag köra anläggningen "stand alone" utan kopplingar till andra moduler och att det finns utställnigsbord i tillräckligt antal att låna.
En ytterligare fördel med dessa ben i samband med utställningar formatet.
De vanliga modulbenen tar ungefär 1/4 av utrymmet i släpkärran.
Dom nya benen tar inte mer plats än så här.
Enhetliga monteringshål

top

 
Sargerna på de nu rätt välanvända utställningsmodulerna har blivit fulla av diverse fula hål efter skruvar där jag fäst tillfälliga transportsidor.
Nu när jag renoverade dessa moduler passade jag på att sätta in fasta hål och standardisera transportsidorna

Hålen skall också användas när modulerna är uppställda, bakgrundskulisser och skyddande plexiglas kan skruvas fast i  samma hål om man håller standardmått.

Jag har tidigare försökt att använda s.k. rampamuffar, men haft problem med att dessa drar snett när man skruvar in dom i hålen.
Dimensionen på muffen är till maskinskruv M6.
 
När jag googlade lite för att få reda på vad muffen kallades hittade jag monteringstips på ett träslöjdsforum om en monteringsjigg man själv kan göra för att monteringen skall bli bra.
 
Man borrar först ett 6,5 mm styrhål, 20-30 mm djupt där M6-skruven i jiggen skall gå. Sedan ökar man diametern i öppningen med ett 8,5 mm borr till c:a 10 mm djup där muffen skall dras i. Sedan är det ”bara” att dra i muffen med hjäp av jiggen och ett par fasta nycklar för att
sedan åter låsa upp fästmuttrarna. 
     
Plexiglasskydden i hemmamiljö används som dammskydd.
På utställningar är de givetvis i första hand beröringsskydd.
I den list som sitter på plexins utsida kan man fästa det skynke som döljer
ben eller bord under modulerna utan att behöva fästa skynket med
klämmor eller häftklamrar som jag gjort tidigare. 
De nya stabilare transportsidorna tar också mindra plats i släpet jämfört med den ställning
med kartonger jag använt tidigare.