INTRO 2013 2014 - Försöka få de befintliga delarna att fungera tillsammans 2015 - utökningar      sidan uppdaterad:  2015-01-10 
Ideér
 skisser
planer
Bygge av rum
och ramverk
Bakgrundkulisser
        -  Småstadsmiljö
- Landskap

      -  Enhetliga sektionssidor
      - Ny typ av uppställningsben
      - Enhetliga monteringshål för
         - Plexiskydd, bakgrunder
           och transportsidor.      

Ja, , planer finns i alla fall......

2014 - del 1    -    Bakgrundskulisser


Bakgrundskulisser döljer vägg och hyllkonstruktioner samtdigt som de kan ge betraktarens öga en fortsättning bakom sektionen.Det finns färdiga standardmotiv att köpa, men om man inte nöjer sig med det utan vill uppnå just fortsättningen för ögat får man göra egna.

Till mina sektioner behöver jag två typer av bakgrunder, en stadsmiljö bakom Engelsfors station och ett antal kulisser med landskap.
Jag valde också två olika metoder, stadsmiljön ritades i datorn och skrevs ut som en tvåmeters affisch, landskapen målades i olja.

         
Småstadsmiljö

top

     
Under vintern fotograferades ett antal hus som skulle kunna passa som bakgrund. Jag fastnade för några olika miljöer i Salas stadskärna.
Där det var möjligt togs både när- och avståndsbilder. I gatorna är det svårt med avståndsbilder, där får man mäta upp och senare försöka räta upp underlagen för att få proportionenrna rätt
Från början hade jag tänkt att göra rätt summariska bilder, det var ju ändå bara en bakgrund.
Men allt eftersom arbete pågick och jag hittade allt fler hus samtidigt som jag lärde mig nya möjligheter med rittekniken blev arbetet så roligt att jag ägnade mig tre månader åt att rita hus
På det viset blev det en rätt omfattande och detaljerad kuliss när den var klar.

        
  

Ett av affärshusen vid Stora torget i Sala som använts till förlaga.
I Sala finns många äldre vackra byggnader med lagom storlek för en bakgrund.
De skulle även passa om man ville bygga husmodeller i en småstadsmiljö.
Resultatet efter ritarbetet.
Bilden är ritad från grunden, detalj för detalj med hjälp av ritprogrammet Corel Draw.

Resultatet från ritningsarbete blev förutom bakgrunden även ett antal tavlor som 
händes upp på vägg.
  
  
De olika husbilderna sammanställdes sedan till en enda stor bild och en schematisk "skyline" ritades med träd och höghus ritades som bakgrund till bakgrunden :-)
Klicka på bilden så kommer den upp i ett extra fönster i storformat.........
Bilden är c:a 2 meter lång och är inget man själv skriver ut i sin hemmaskrivare.
- Jag exporterade Corel Draw-filen till vanligt jpg-format med hög upplösning
- Skickade filen till Japan Photo (www.japanphoto.se) som till ett högst rimligt pris kunde skriva ut bilden som fotoaffisch (en av deras ordinarie beställningsprodukter)
  
  
                          Här är affischen monterad bakom Engelsforsmodulerna
  
Landskapskulisser

top

 
Till övriga sektioner passar det bättre med landskapsbilder.
Bilderna skall spegla den miljö jag bygger på anläggningen, det vill säga öppna landskap som påminner om ådalarna från Mälaren upp mot bergslagen. 
Jag kommer att måla bakgrunderna med oljemålningsteknik, en teknik som passar mitt sätt att jobba. Man har lång tid på siga att fördriva tonerna och göra justeringar innan färgen torkar.
Det finns givetvis några nackdelar jämfört med akrylteknik:
- Man måste vänta ett anatal dagar tills nästa färglager, fast jag ville ju ha långsamt torkande färger :-)
- Det luktar mer, fast jag gillar doften av linolja och balsamterpentin. 
  
Måleriet läggs upp i flera steg från grundmålning till slutstrykning
 1 Grundmålning
Som pannå används en masonitskiva som slipas och stryks med vit vattenbaserad grundfärg.
t.ex Nordsjö häftgrund, som flyter ut rätt bra och inte lämnar så kraftiga penseldrag.
2 Undermålning
Nästa steg är att måla en bakgrundsyta med antydd himmel

Det kan vara bra att som på bilderna här börja med en eller flera övningspannåer 
för att hitta rätt både med färg och teknik

Först en strykning med lätt utspädd  vit oljefärg. 
Detta ger ytan ett jämnt, inte så sugande underlag att jobba vidare på.

- Oljefärg är ju inte så vanlig hos handlarna numera, men jag hittade Kulturhantverkarnas 
  "Klassisk Linoljefärg" vit hos färghandlarn.
- Den finns i den ovalabutten på bilden. Utspädd med en skvätt balsamterpentin för att bli 
  lite magrare.
-  Ett par droppar (Bara ett par droppar!) konstnärssickativ tillsätts för att
  påskynda tokprocessen, som ändå tar flera dagar.
  
Himmelsfärgen görs i ordning i runda butten.
Ett par klickar konstnärsoljefärg (coelin-blått) blandas ut med den vita oljefärgen.

- Ytan stryks ännu en gång med den vita färgen.
- Därefter läggs den blå färgen på direkt i den våta vita färgen lite här och där i överkanten.
Den blå färgen smetas ut lite ojämnt med penseldrag åt alla håll i övre kanten.
På så sätt skapas molnformationer av de ytor som står kvar vita.
Som avslutning fördrivs färgen på tvären med en mjuk torrr pensel så att penseldragen försvinner
och övergångarna mellan blått och vittt blir "lagom" diffusa.
3 Upplägg av skissartat landskap på den "skarpa" kulissen
(Bilderna fick p.g.a dåliga ljusförhållanden med skugga ovanfrån, ett gulaktigt färgstick som inte gick att "trolla" bort i bildbehandlingsprogrammen utan att övriga färger blev  "döda""

Efter att ha skissat upp landskapets förmationer på papper skissa det upp de stora dragen på bakgrundspannån, som i det här fallet är 120 cm lång och täcker två sektioner.
- Skissen görs med tunn, mycket utspädd konstnärsoljefärg.
- Coelinblått för bergen i de avlägsna bergen vid horisonten (färgperspektiv)
- Grönjord eller ockra för skog och mark längre fram.
4 Landsskapet får färg, beroende på marktyp och avstånd.
Vid nästa steg läggs samma färger på över större ytor. 
- Fortfarande med rätt utspädd färg för att behålla lyskraften i den vita bakgrunden.
- Blekare färg ju längre in i bilden man målar.

Avsnittet med mörkare gul färg i nederkant markerar var modulen tar vid och kommer alltså att vara dold bakom modulen.
Skruvarna som syns sitter i kulissens fästhål.
 
5 Detaljering
Nu kommer det moment då man behöver lite "konstnärskänsla". Lövverk och annan växtlighet skall målas. Så enkelt som möjligt, men ändå med karaktär.
- Färgschemat är fortfarande jordfärger. Grönjord, bränd umbra, umbra, ockra och bränd terra. 
- Vattenytorna kommer i det här fallet att målas med med många svarta ytor, med speglingar i grått, vitt och gröna antydningar.
- Att det blir svart där träden speglar sig kommer sig är en anpassning för övergången till det svarta "vattnet" på modulen.

- De här färglagrena målas tunt, men med färgen direkt ur tub, endast lätt utspädd. I vissa fall som trädkronor duttas färgen på outspädd på torr pensel.

6 Klart att montera.
Efter en veckas väntan står färgerna torra (nästan i alla fall).
Det är alltså lika bra att vänta en vecka till innan skivan monteras.

Här är sjöavsnittet vid Drambo bruk monterat bakom sektionen.
Övergången från vattnet på sektionen till bakgrunden syns nästan inte.
(I den här betraktningsvinkeln i alla fall)

 


Några bakgrunder till:

 

Skultunasektionen - del av stationsområdet                                                

Engelsfors sektion 2 och 3, broar vid Kolbäcksån.