The Lowlands Bygge Miljöbilder sidan uppdaterad:  2015-10-16  
Intro Lok och
vagnar
Konstruktion
och spår
Byggnader
Klippark

Sektion A 
Bordobrach

Sektion B 
Lagerbyggnader

Sektion C 
 Thorwick Station Area
 Sektion D -
Thorwick City

 


Byggnader på bandelen  -   Ett frosseri i klipparksteknik


Klipparksteknik i olika former ligger bra till när man skall bygga Brittiskt. 
Utbudet av färdigskurna ark och nedladdningsbara byggnads- och strukturark är omfattande.


Men det blir mycket rester när man bygger i kartong, 
det gäller att hålla isär vad som skall användas och vad som skall slängas......


Inspiration

När man bygger svenska byggnader har man till viss del formspråket i blodet.
För att få känsla för den brittiska "codexen" behöver man lite hjälp på vägen.

Så första steget var att hämta inspiration till de Skotska miljöerna från olika källor.

  • Brittiska MJ magasin och alla de anläggningar som finns avbildade
  • Annonsdelarna från alla småfirmor med diverse miljödetaljer
  • Lämplig regional dryck för att skapa rätt stämning.....
  • Surfande på nätet för ännu mera miljö- och detaljbilder
För att komma igång beställdes några färdiga satser från Metcalfe och ett antal
av Scalescenes prisvärda byggnads- och strukturark som man själv skriver ut på skrivare, klistrar på kartong, skär ut och klistrar ihop.

Metcalfes färdiga klipparksmodeller
   

 
Metcalfes sats med ett par "Signal boxes" är både lätta och snabba att bygga och byggnaderna ser bra ut (för ett icke brittisk öga, i alla fall)
  
Men deras stationshus ser bedrövligt tråkigt ut, grovt tillyxat och med grovt raster.

Jag kom alltså bara hit, sedan kunde jag inte låta bli att ändra i modellerna.....
Jag laddade ner ett av Scalescenes ark med murverk - Random Ashlar - till ritprogrammet och anpassade måtten till väggar och fönster.

Efter ett par försök fick jag allt att passa och så var det bara att limma på plats.

Men.....
Nu ser perrongtaket väldigt primitivt och klumpigt ut och kommer inte att passa
när jag förlänger stationen med ett par hus ur Scalescene-sortimentet

 
Det bör ju vara samma typ av perrongtak längs hela stationslängan.

Skapar där ett helt nytt tak, baserat på en av Scalescenes varianter,
men ritad helt från scratch för att passa mina mått.

Men det nya taket krävde ännu ett byte av frontfasad.
Det beövdes fler fönster för att inte väggen skulle se tom ut.
Samtliga fönster med bågar och gardiner är nu ritade på ett ark under fasadarket
istället för att hålla på och klippa ut och klistra gardiner och plastrutor som ibland
losnnar när man hanterar bygget.

Passade på att rita in en person som står och tittar ut på tågen genom fönstret.
Lite brittiska stödstolpar, målade i skotskt blått förhöjer intrycket.
Förlängningen av stationslängan gjordes med Scalescenes stationsbyggnad R004.

Scale Scenes - Shop Corner T023
Denna byggnad blev den sista att byggas enligt byggbeskrivningen och (nästan) utan modifieringar.

Huset byggdes som Pub-variant, skyltarna byttes senare mot egna.
 

Tekniken är en utvecklad variant av klipparksteknik.

Scalescenes satser laddas ned och skrivs ut på fotopapper, 3-7 ark beroende på storlek
Delarna på arken limmas sedan på kartong av olika tjocklek och delarna skärs sedan ut.
Resultatet blir oftast mycket bra, men mycket jobb med att skära blir det.

Scalescenes hus är konstruerade för att byggas och se bra ut i större skalor och sedan nedskalade till N-skala. Det gör att det blir många, många byggdelar och därmed tar de rätt lång tid att bygga. En del delar där det relativt styva fotopappret skall vikas runt hörn och fönsteröppningar blir allt för grova i N-skalan.

På tal om detaljering, det finns med dealjer som tavlor, mattor, bokhyllor, innerdörrar
etc etc till och med inredning till puben med bardisk bord och givetvis en darttavla.
Allt för att förhöja intrycket om man tittar in genom fönstren.
Men som sagt för N-skala kan man utesluta många av dessa detaljer, 
det blir rätt många ändå.........

Egna variationer baserade på Scalescenes T022 "Small terraced houses"

 
När jag nu fått grepp om teknik och formspråk gick det bra att gå vidare och försöka förenkla konstruktionen till de husrader som skulle byggas.
  • Former och proportioner behölls från Scalescene-förebilderna, och med hjälp av deras strukturark och lite eget ritande i datorn kunde fasaderna varieras.
  • Antalet lager och väggar kunde minskas och hela husraden gjordes som en gemensam enhet istället för i smådelar.
  • Antalet fotoark att skriva ut kunde också minskas då jag kunde placera ut delarna på arken efter eget huvud, bara de delar som behövdes för "min variant"
    tätt, tätt och utan instruktiv text etc.
  • Även tjockleken på arken minskades jämfört med rekommendationerna i byggbeskrivningarna, vilket man behöver ta hänsyn till när delarna ritas om.

 

Efter utskrift skyddas bläckutskriften med retusherfernissa (för oljemålning etc)
Jag har lagt på rätt flödigt så att det blöter igenom pappret.
Färgen förändras när det är blött, men återgår när fernissan torkat.

Utan skydd blir bläcket känsligt för beröring, fukt och lim.
Jag tror att skyddet även minskar färgblekningen över tiden.

Scalescenes rekommenderade sprayfixering, men på mitt fotopapper lade sig
fixativet som något luddigt ovanpå ytan och ville aldrig sluta lukta skarpt.
Nu efter ett halvår luktar pappren fortfarande.
  Arken behöver torka ordentligt innan nästa steg. Jag hängde arken fritt i klämmor eller klädnypor så att de blev ordentligt luftade.

När fernissan torkat limmas olika delar på olika tjock kartong.
Här rekommenderar Scalescenes att man använder limstift. Jag kom aldrig överens med limstiften, svårt att få jämn tjocklek och att verkligen få lim på hela ytan.

Här blev det faktiskt bättre med en produkt på sprayflaska. 3M Spray Mount, fotolim.
Inte billigt men produkten är bra att jobba med, limmet täcker bra med en jämn tjocklek och det går att justera monteringen någon enstaka gång om man skulle missa.
 
 
 

      

 Delarna till en husrad med 7 sektioner anpassade till att placeras i en sluttning. 
  • Överst: Fasadens baslager. Limmat på 1mm kartong, blir c:a 1,2 mm tjockt.
  • Nedanför: Gavel- och skiljeväggar med tegelmönster, på samma tjocklek. 

Samtliga delar har spår/tappar för inpassning (ungefär som vid etsbyggsatser)

  

 Ett av de viktigaste verktygen vid klipparksbygge.

En Letraset Promarker filtspetspenna för att färga de vita kartongkanterna och 
det vita brottytor som uppstår vid vikning.
  • En rödbrun för tegelytor
  • Ett par olika mjuka grå nyanser för mur- och betongytor
Det här är en annan husrad, sammansatt av fyra sektioner med affärer på markplanet.
Fasaden är reducerad till 3 skikt
  • Baslagret på 1mm kartong, dubbla mellanväggar ger tegeldekor på båda sidor
    Fönster med bågar, karmar i olka lägen, gardiner och fönsterdekorationer
    ritade direkt på baslagret
  • Mellanlager som är fasadens tegel, eller putsyta och där fönsterhålen är utskurna
    och de vita kanterna målats med penna.
    På mellanlagert är affärernas dörrar och skyltfönster (med bakomliggande skyltning) ritade.
  • Ytterlager till skyltfönstren, med olika skyltning och "dekorationspelare"
Om man kan få till lite "fönsterblänk" när man ritar fönstren kan man i N-skalan låta bli att limma dit "fönsterglas" i form av genomskinlig styrenplast/OH-film.
 Vänsterdelen på husraden i sluttningen är bara byggd i halvdjup 
då den skall stå vid en kuliss. Här i bara baslagret där även dörrarna är ritade.
 Steg 2: Fasadlagret på plats på boningshusen och på puben även ytterlagret.
 Lite udda takkonstruktion i vänsterkant, för att få plats i det trånga utrymmet.
  
 Ska det vara klippark så ska det. Båda figurgrupperna är skurna ur fotopappret
 och monterade när skyltfönstren.

 

Vidareutveckling med egna byggnader och andra ytor

 

Med teknik och idéer från Scalescenes blev det en hel del egenkonstruerat till resten av sektionerna på The Lowlands.

På bilderna nedan finns 7 stycken A4-ark med delar till Thorwick City Center, nedre delen av komplexet på dn högra bilden
Väggar, räcken, takytor, shopfronts och de tre små maskin och ventilationshusen på taket.
fasaderna är här ytterligare förenklade, fönstren är ritade på samma yta som teglet och jag slipper skära ut de c:a 150 fönstren.


Genom att jobba med transparanta tonade skuggningar kan man framhäva strukturer med vad man skulle kunna kalla "optisk relief" 

Detta kan användas i byggnader som placeras längre bak eller där massverkan kan "lura ögat" som med denna byggnads 150 fönster.

 

Gatuytor

 
Sektionernas gatytor är också ritade och utskrivna på fotopapper på likande sätt.
   
En asfaltsliknande gråsvart grundyta är täckt av tonade transparanta svarta, och ljusgrå lager
och kompletterade med detaljer som gatubrunnar, sprickor, lagnigar och vägmarkeringar. 

 

      

 


top