The Lowlands Bygge Miljöbilder sidan uppdaterad:  2015-10-16  
Intro Lok och
vagnar
Konstruktion
och spår
Byggnader
Klippark

Sektion A 
Bordobrach

Sektion B 
Lagerbyggnader

Sektion C 
 Thorwick Station Area
 Sektion D -
Thorwick City

 


Bygge - Konstruktion, spår och elektronik 


 
Förutsättningarna med det trånga utrymmet skapade några utmaningar och krävde en del kompromisser.

Utrymmet att bygga spår och sceneri på var c:a 20 cm djupt och begränsat till 8 cm höjd.
Perspektivet fick bli kraftigt komprimerat i djupled och byggnaderna byggdes som reliefmodeller.

Som en absolut kontrast mot den svenska anläggningen ovanför byggs The Lowlands helt utan verkliga förebilder
som en fiktiv ort i de Skotska lågländerna.

Inspirationen hämtas istället från brittiska anläggningar som de presenteras i brittiska MJ-magasin 
och den nya delen kan väl ses som en kärleksfull pastish på vanliga brittiska MJ-miljöer 
    
 

Sektionerna är byggda på överblivna transportskadade panelskivor med endast 6 mm tjocklek och 1200 mm längd.
Sektionerna måste också vara lätta att ta bort för att komma åt modulerna ovanför vid service eller om de skall ut på utställning.
  • Det ger endast möjlighet att montera växelmotorer i bakkant ovanpå plattan
  • Det finns inte heller plats för att montera switchar för polarisering av växlarnas hjärtstycken
    vilket gör växlarna lite mindre driftsäkra då man är beroende av att de rörliga växeltungarna är rena och liggar bra an mot rälsen
    för att få körström över tungorna.
  • Det blir en av kompromisserna, men banan är tänkt som hemmabana och inte vara med på utställningar, så det får duga åt mig.
    
 Många kablar blir det, både inom och mellan sektionerna och blocksensorn.
Det kan vara bra att redan från början ha gjort en ritning över hur kablarna skall dras och märkas.
  • Räls               Peco Code 55 flexräls
  • Växlar            Peco Code 55 med Electrofrog (ledande hjärtstycke) 
  • Växelmotorer   Peco PL11 med omläggning via pianotråd i nedsänkta tunna mässingsrör
  • Växeldekodrar  Digitrax DS64 som hanterar 4 växlar samt en DS52 som i teorin kan hantera 2 växlar, men bör inte hantera mer än en växel.
  • Blocksensorer  Digitrax BDL168 som hanteras 16 spårsektioner
  • Digitalcentral   Digitrax DCS100   Booster / Control station

Baksidan av samma sektion med skiljeväggarna där bakgrunderna skall fästas monterade.

Här har jag använt fler spillbitar från de transportskadade panelskivorna.
    


 

Murverken har byggts med klipparksteknik med utskrivna ark som klistras på olika tjock kartong.
De nedladdningsbara satser från Scalescenes har jag till viss del ritat om i datorn innan utskrift
för att anpassa formerna till det utrymme som fanns tillgängligt.
    
Så här blir sektionen i andra änden av bandelen med hus i såväl hel, halv och åttondels djup och med kapade skorstenar för att passa under.
    
Samma sektion från ovan
    

 

Mera prylar

Vid arbetsbänken, under en av Engelsforsmodulerna kommer blocksensorn som matar samtliga block vid The Lowlands att gömmas.
Innan inkoppling ser den så här prydlig ut. Efter att fotografiet tagits kompletterade jag panelen med ett par extra omkopplare
den viktigaste kopplar om servicespåret mellan serviceläge och programeringsläge.
    
Efter inkoppling av kablaget ser det inte lika prydligt ut, likanr med en kolorerad kabelsallad
Som sagt, många kablar blir det, men någon gång skall jag försöka strukturera upp detta också även om de finns bakom skranken vid arbetsbänken.
    

 

Provrullning av brittiska lättviktsvagnar i ett tidigt skede i bygget.