Fakta om banan

  
 Allmän information Spårplaner m.m
    
 
  
     * copyright 
  
  

 
 
 
Förebild
Förebilden och inspirationen till anläggningen och dess modeller finns i mellansverige.
Lok och motorvagnar rullar på TGOJ:s och SJ:s linjenät runt Mälardalen och i Bergslagen.
Hus och miljöer är hämtade från Västmanland, södra Dalarna och Gävletraken,
de flesta från mina hemtrakter runt Skultuna.

Den järnvägssträcka som tidigare passerade Skultuna är numera nedlagd men lever kvar på min anläggning.


----  SWB  - Stockholm Westerås Bergslags Jernvägar, numera SJ
----
  TGOJ - Trafikaktiebolaget Grängesbergs Oxelösunds Järnvägar
----
   Övriga SJ-linjer

 

  

 

Inspirationskällor
Ideér och inspiration till bygget av bana, byggnader, lok och vagnar kommer från lite olika håll.
  •  Krister Brandt och bokserien Modelltåg 90-99
    Nästan hela serien finns hemma i bokhyllan och ur dessa har jag provat många tekniker,   bl.a "att göra vattenytor", infärgning av teddytyg för grönytor.  Årgång 91 "Westergötland - Nerikes årssberättelser" har varit en förebild vad gäller känslan för husbygge och fotografi.
    Bokseriens utgivningtid passade mitt nyvaknade intresse för MJ.
      
  •  Claes Mattisson
    Västeråsare som gör fantastiska modeller av hus och rullande materiel.
    Har skrivit några artiklar i ovanstående böcker.
    Såg några av hans modeller på en utställning på Biblioteket i Västerås just när jag gjort mina första modeller klara
    och de har gett mig ytterligare ideér om hur man kan jobba fram helheten i modellen och miljön runt denna.
  • Boken Ekenholmsbanan
    Utgiven av Stockholm modelljärnvägsklubb så sent som 2000
    Inspirerande bilder och miljöer.
  • Uno Miltons anläggning på Tekniska museet
    Ett självklart "Mecka" när det gäller principen att bygga järnvägen som en del i landskapet.
    Helt banbrytande anläggning på sin tid och än idag oöverträffad som helhet.
  • Modellrallaren.com
    En webbplats som från 2000 och framåt utvecklades till ett vattenhål för oss MJ-diggare, 
    där hittade man och bjöd på egna tips och mötte andra med samma funderingar som man själv hade.. 
    Tack Jocke och till hela redaktionen som fick till en bra start web-aktiviteterna på webben

 

Snabbfakta om anläggningarna
Skala: N  1:160
 
Räls: Mest Peco code 55
En del Peco code 80 samt Arnold finns kvar på den äldsta delen vid Skultuna station.
 
Växlar: Peco code 55
 
Växelmotorer: Peco, men de flesta växlarna är manuellt manövrerade via ståltråd i modulkanten.
 
Drift: Anläggningen byggdes för analog drift med ett dubbelt köraggregat fråm Gaugemaster.
En strömkrets för linjen och en strömkrets för uppställningsspår och verkstadsområde.

Från och med 2009 drivs hela anläggningen digitalt
 
Epok: 1990 och framåt 
 
Trafikidé: I huvudsak regional motorvagnstrafik samt godstrafik, ej efter tidtabell. 
Lok och chassien: De flesta lok och motorvagnar är hembyggda karosser på chassien från bl.a Kato, Minitrix, Fleischmann,  Roco och Tomix  
 

 

 

Modellens tänkta trafikidé och geografi   upp
En glädje med en järnväg i miniatyr är att man kan avbilda verkligheten, men har ändå full frihet att göra personliga avvikelser, både geografiskt och trafikmässigt.

Den här anläggningen representerar en tänkt bana från de Västmanländska jordbruksbygderna till Bergslagens skogar och bruk. Tidsperioden ligger från 1990 och framåt

I Skultuna passerar järnvägen och den just påbörjade bredbandsutbyggnaden utanför och förbi själva samhället. En skillnad mot förebilden är att här stannar persontågen vid stationen.
I verkligheten stannade det sista persontåget 1967, den sista motorvagnen passerade 1991 och spåren revs upp i mitten av 1990-talet.

Norr om Skultuna följer järnvägen åarna och passerar flera kraftverk och bruksorter bl.a Rambo bruk med gevärsfaktori och ett nedlagt krutbruk som numera filmindustrin har tagit över och där man har spelat in ett antal actionfilmer.

Engelsfors är en järnvägsknut och är även huvudstation för Fremo-modulerna 

Den mesta trafiken på banan utgörs av motorvagnstågen i Bergslagspendeln som går mellan den stora staden vid sjön och Engelsfors.


    upp

 

Fotografering, kameror m.m.   upp
De flesta bilder på dessa sidor är mina egna, i annat fall försöker jag om möjligt ange källa.

(Om du vill använda mina bilder för privat bruk är det OK, men var snäll och ange källa och skicka mig gärna ett mail och tala om hur du tänker använda bilden.)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Digitalkamera / Klassisk kamera

Vanlig kamera och papperskopior:
De äldsta bilderna är tagna på klassiskt vis med en systemkamera Minolta 3000I från 1988.
Det är framförallt bilder på hus och och järnvägsmiljöer.
Objektiv, zoom 28-85. Film oftast 200-400 ASA.

Digitalkameror:
Tidiga bilderna är tagna med en lånad digitalkamera, Nikon Coolpix 880.
Det var en för den tiden relativt avancerad digitalkamera och hade en närgräns på ett par centimeter och gav möjligheter att ta bilder i olika ljusförhållanden, även inomhus utan blixt. 

Bilder från och med 2002 är tagna med en Minolta Dimage 7i.
En föregångare till de kommande riktiga digitala systemkamerorna.
Den kameran använder jag fortfarande som "studiokamera" nere i källaren.
 
2005 kompletterade jag med en Konica Minolta Dynax 5D som jag använder "ute på fältet".


    upp